بررسی تبلت لومیا 2520 نوکیا

شنبه ۲۹ آذر ۱۳۹۳ - ۲۳:۰۰
مطالعه 18 دقیقه
لومیا 2520 اولین و آخرین تبلت ویندوزی نوکیا محسوب می‌شود. محصولی که با وجود مزایایی که نسبت به رقیبش، سرفیس ۲ داشت، اما زیر سایه تبلیغات مایکروسافت برای سرفیس قبلی‌اش، قرار گرفت و نتوانست فروغ درخور خود را داشته باشد. در ادامه با نگاهی دقیق سعی می‌کنیم بررسی کاملی از این محصول را ارائه کنیم.
تبلیغات

نوکیا پس از ارائه سرفیس ۲، دومین تبلت مبتنی بر ویندوز RT توسط مایکروسافت از معدود کمپانی‌هایی بود که به ویندوز RT -ویژه پردازنده‌های مبتنی بر معماری ARM- روی خوش نشان داد و اولین تبلت لومیا را با این سیستم‌عامل روانه بازار کرد. تبلتی خوش‌ساخت، با نمایشگری عالی و عمر باتری فوق‌العاده، اما اندکی حجیم و سنگین و از همه مهم‌تر مجهز به پلتفرمی که امروز دیگر یک سیستم‌عامل مرده تلقی می‌شود.

در ادامه به بررسی کامل  لومیا 2520 نوکیا می‌پردازیم. تبلتی که مدت زیادی از زمان معرفی آن می‌گذرد ولی برای طرفداران نوکیا و پلتفرم ویندوز، هنوز هم یک محصول جذاب و کاربردی محسوب می‌شود. این محصول با قیمت غیررسمی و تقریبی یک میلیون و هشتصد هزار تومان در بازار تهران به فروش می‌رسد. همراه زومیت باشید.

طراحی

در حالی که مایکروسافت از آلیاژ منیزیوم در تولید سرفیس ۲ استفاده کرده، تبلت لومیا ۲۵۲۰ نوکیا، شبیه به بسیاری از گوشی‌های لومیا، کاملا از پلاستیک فشرده با رنگ‌های متنوع ساخته شده است و با اینکه که سرفیس ۲ با توجه به زبان طراحی تبلت/لپ‌تاپی که دارد به نظر ضخیم‌تر از لومیا 2520 می‌آید، اما هر دو تبلت، به گفته برگه مشخصات فنی مایکروسافت و نوکیا، دارای ضخامتی یکسان هستند! با این‌حال استفاده از این تبلت با توجه به وزن کمتر آن نسبت به سرفیس ۲ راحت‌تر است.

lumia 2520

مشخصات فنی تبلت لومیا 2520 نوکیا:

  • پردازنده اسنپ‌دراگون 800 کوالکام (MSM8974) چهار هسته‌ با فرکانس ۲.۲ گیگاهرتز
  • صفحه نمایش ۱۰.۱ اینچی با پنل IPS LCD و رزولوشن ۱۰۸۰ در ۱۹۲۰ پیکسل با تراکم پیکسلی ۲۱۸
  • پردازنده گرافیکی Adreno 330
  • حافظه رم ۲ گیگابایت
  • حافظه ذخیره سازی ۳۲ گیگابایت با پشتیبانی از کارت‌های میکرو SD
  • دوربین پشت ۶.۷ مگاپیکسل با لنز Carl Zeiss به همراه فوکوس خودکار و دوربین جلوی ۲ مگاپیکسل
  • باتری ۸۱۲۰ میلی‌ آمپر ساعت لیتیوم-یون
  • ابعاد: ۲۶۷ در ۱۶۸ در ۸.۹ میلی‌متر
  • وزن: ۶۰۹ گرم
  • سیستم عامل ویندوز RT مایکروسافت
  • قیمت: حدودا ۱٫۸۰۰٫۰۰۰ تومان

نوکیا سعی کرده از همان زبان طراحی فبلت خود، لومیا ۱۵۲۰، که چند روز پیش آن را بررسی کردیم، در تبلتش نیز بهره گیرد. به این معنی که به دستگاه ظاهری مینیمالیستی داده تا سطح براق آن چشم‌های زیادی را به خود جلب کند و گوشه‌های تبلت را نیز طوری طراحی کرده تا یکدستی با فبلت لومیا ۱۵۲۰ و دیگر محصولات لومیا تداعی شود. همانطور که در بررسی لومیا ۱۵۲۰ نیز ذکر شد، این زبان طراحی خاص لومیا در دستگاه‌های با ابعاد بزرگ به یک عیب بدل می‌شود و برای مثال در تبلت ۲۵۲۰ گوشه‌های تیز و خشن دستگاه اجازه استراحت به کف دست و قرارگیری آسان در دست‌ها را از شما سلب می‌کنند؛ مسئله‌ای که در سرفیس ۲ کمتر آزاردهنده است. با این‌حال لبه‌های کناری نمایشگر تبلت نوکیا به قدری زیاد است که می‌توانید از آن ها برای جای دادن و استراحت دست خود استفاده کنید. همین حاشیه‌های نسبتا زیاد به دور صفحه نمایش لومیا ۲۵۲۰ باعث شده که ابعاد تبلت به ۲۶۷ طول در ۱۶۸ میلی‌متر عرض برسد.

بگذارید کمی بیشتر به طراحی محصولی که نوکیا آماده کرده بپردازیم؛ در پشت دستگاه دوربینی با رزولوشن ۶.۷ مگاپیکسل را مشاهده می‌کنید که  به سمت بالا و چپ دستگاه متمایل شده، در کنار آن کلمه Zeiss خودنمایی می‌کند و به نوعی فریاد می‌زند که در پشت این دوربین با گشودگی f/1.9، لنز Carl Zeiss جای خوش کرده است. همان نزدیکی‌ها، لوگوی NFC خبر از وجود این قابلیت در لومیا ۲۵۲۰ می‌دهد و در بخش میانی پشت تبلت، لوگوی Nokia قابل رویت است.

nokia2520

زمانی که تبلت لومیا ۲۵۲۰ را به حالت افقی در دست بگیریم، درگاه ورودی جک هدفون ۳.۵ میلی‌متری و شارژر ۲.۵ میلی‌متری را در کناره سمت چپ، درگاه میکرو HDMI و میکرو USB 3.0 در کناره سمت راست، دکمه‌های پاور و تنظیم صدای پیوسته در بخش بالایی و کشیده به سمت راست و درگاه قرارگیری کارت حافظه میکرو SD (با پشتیبانی از حداکثر ۳۲ گیگابایت حافظه) و سیم کارت را در بخش بالایی و متمایل به چپ دستگاه در اختیار خواهیم داشت. در بخش پایینی فریم دور دستگاه، به کانکتور مخصوص کیبورد‌های جانبی برمی‌خوریم که برای داشتن این کیبورد باید به صورت جداگانه هزینه‌ای بپردازید.

لومیا 2520

تبلت زیبا و خوش رنگ لومیا ۲۵۲۰ نوکیا را می‌چرخانیم تا به بررسی سطح صاف جلویی دستگاه بپردازیم. از همان بالای نمایشگر شروع می‌کنیم، جایی که حاشیه سیاه رنگ زیاد، دوربین ۲ مگاپیکسلی و چراغ ال ای دی (راهنمای فعال بودن دوربین) را در خود پنهان کرده و جایگاه‌ی مناسب را در کناره‌ها برای استراحت دست‌های شما به وجود آورده است. در زیر نمایشگر این تبلت لوگوی ویندوز به چشم می‌خورد که وظیفه باز کردن صفحه شروع یا استارت ویندوز و همچنین بیدار کردن دستگاه را برعهده دارد. در زمان استفاده از تبلت ممکن است به صورت غیر عمد دست شما به این دکمه لمسی برخورد کند اما طراحی آن برای جا به جایی بین برنامه‌ها کاربرد نرم‌افزاری بسیار خوبی را به وجود آورده است. اسپیکر‌های تبلت در محل برخورد فریم پلاستیکی و نمایشگر شیشه‌ای در زیر صفحه نمایش تبلت جای گرفته‌اند که البته محل آن‌ها نقصی ندارد و کم پیش می‌آید که دست‌های شما خروجی صدای آن‌ها را مانع شود. همچنین صدای خارج شده از بلنگو‌های تبلت به سمت کاربر قرار می‌گیرد و نگرانی از گذاشتن بخش پشتی تبلت بر یک سطح و کار کردن با دستگاه و همزمان شنیدن موسیقی دلخواه خود نخواهید داشت.

لومیا 2520

از نظر وزن و ضخامت، تبلت ۲۵۲۰ در برابر رقیبی همچون آیپد ایر نسل اول ضخیم‌تر و حجیم‌تر به حساب می‌آید. این تبلت ۸.۹ میلی‌متر ضخامت و ۶۱۵ گرم وزن دارد که برای یک دستگاه از جنس پلاستیک یک عیب به شمار می‌رود. نوکیا در طراحی این دستگاه می‌توانست بهتر عمل کند و از ضخامت، وزن و حاشیه‌های زیاد دور صفحه نمایش کم کند تا به غیر از رنگ‌های متنوع و ظاهر مینیمال بتوانیم در بخش طراحی، این تبلت را بیشتر تحسین کنیم.

صفحه‌نمایش و اسپیکر

تبلت 2520 نوکیا از همان زبان طراحی گوشی‌های لومیا پیروی می‌کند که جذابیت و ظاهر منحصر بفردی به آن بخشیده است. این قاعده در خصوص صفحه‌نمایش نیز صدق می‌کند و در لومیا 2520 شاهد استفاده از یک نمایشگر IPS با رزولوشن 1080p هستیم که به خوبی قادر است با نمایشگر سرفیس پرو 2 رقابت کرده و حتی آن را پشت سر بگذارد. از آن جهت سرفیس پرو 2 را برای این قیاس در نظر گرفتیم که هر دو دستگاه هم‌اکنون متعلق به یک شرکت بوده و در نسل مشابهی قرار می‌گیرند. هرچند تبلت لومیا 2520 به کلی زیر سایه‌ی سری سرفیس قرار گرفت و توجه درخوری دریافت نکرد.

لومیا 2520

رزولوشن 1920 در 1080 پیکسل در صفحه‌ی 10.1 اینچی تبلت لومیا 2520 موجب ارائه‌ی تراکم 218 پیکسل بر اینچ می‌شود. با وجود این، همانطور که امروزه به خوبی مطلع هستیم، میزان پیکسل‌ها تنها فاکتور در تعیین کیفیت نمایشگر نیست و موارد دیگری را نیز باید در نظر گرفت.

آنچه نمایشگر لومیا 2520 را متمایز و خاص می‌کند، سطح روشنایی و دقت فوق‌العاده‌ی آن در نمایش رنگ‌ها است. امروزه اغلب نمایشگر تبلت‌ها به رزولوشن‌های 1080p یا حتی بالاتر مجهز شده‌اند و تصاویر کاملاً درخشان ارائه می‌کنند، اما سطح روشنایی در عین حفظ دقت رنگ‌ها از خصیصه‌های مهم نمایشگرهای نوکیا است. تراکم ۲۱۸ پیکسل بر اینچ این نمایشگر از آیپد ایر و بسیاری رقبا پایین‌تر بوده و در صورتی که از نزدیک به آن نگاه کنید متوجه پیکسل‌ها خواهید شد؛ اما این مساله در اغلب مواقع محسوس نیست و همچنان میزان جزئیات کافی را در اختیارتان قرار خواهد داد. اگر به اندازه‌ی کافی به نمایش رنگ‌ها دقت کنید، متوجه خواهید شد که نمایشگر لومیا 2520 رنگ‌ها را کاملاً زنده و شاداب به نمایش در می‌آورد و در عین حال خبری از اشباع و غلظت غیرطبیعی نظیر آنچه در بسیاری نمایشگرهای AMOLED می‌بینیم، نیست.

برای درک بهتر این گفته بهتر است کمی به زبان ارقام سخن بگوییم. سطح روشنایی نمایشگر لومیا 2520 حدود 665 نیت است و در مقام مقایسه، سرفیس پرو 2 از روشنایی معادل 400 نیت برخوردار است. افزون بر این، نوکیا سطح نمایشگر خود را به گونه‌ای بهینه کرده که بنا به ادعای خود آن‌ها، تنها 5 درصد نور تابیده شده به سطح بازتاب می‌شود؛ بنابراین می‌توان با اطمینان گفت که خوانایی نمایشگر لومیا 2520 نه تنها در محیط بسته، بلکه در فضای باز نیز در سطح بسیار مناسبی قرار دارد. تجربه‌ی کاربری ما در زومیت نیز این ادعا را به خوبی تأیید می‌کند.

لومیا 2520

لومیا 2520 همچون اغلب تبلت‌های 10 اینچی بازار دارای نسبت تصویر 16:9 است. این نسبت تصویر موجب می‌شود کاربری دستگاه در حالت افقی بسیار دلچسب باشد ولی در حالت عمودی به کار بستن آن تا حدودی غیرمتعارف و غیرکاربردی خواهد بود. در حالت افقی می‌توان ویدیوها را بدون نوار سیاه بالا و پایین مشاهده کرد یا برنامه‌های ویندوز را کنار یکدیگر به اجرا درآورد.

صفحه‌نمایش لومیا 2520 از فناوری CleaeBlack نوکیا بهره می‌برد که باعث می‌شود نمایش رنگ مشکی، کاملاً عمیق، و رنگ سفید بدون نمایی از مات و زرد بودن همراه باشد. کنتراست بسیار بالا از خصوصیات بارز نمایشگرهای لومیا است که در تبلت نوکیا نیز شاهد آن هستیم.

خلاصه‌ی کلام اینکه اگر لومیا 2520 را در کنار سرفیس پرو 2 قرار دهید، کیفیت بالاتر نمایشگر لومیا به خوبی قابل تشخیص است.

لومیا 2520

نوکیا برای جلوگیری از خط و خش افتادن بر روی صفحه‌نمایش تبلت خود، از محافظ گوریلا گلس 2 بهره برده که اگرچه در مقابل نسل‌های جدیدتر پوشش محافظ کُرنینگ یعنی گوریلا گلس 3 و 4 ضعیف‌تر است اما به خوبی وظیفه‌ی محافظت در مقابل خراشیدگی‌های عادی را انجام می‌دهد. در هر حال عقل حکم می‌کند احتیاط به خرج داده و از پیش آمدن شرایطی که موجب آسیب دیدن صفحه‌نمایش می‌شود اجتناب کنید.

در زیر صفحه‌نمایش لومیا 2520 و در حاشیه‌ی صفحه‌نمایش، دو اسپیکر دستگاه به شکل هوشمندانه‌ای مخفی شده که از کیفیت مناسبی برخوردار هستند. این اسپیکر هنگام به حداکثر رساندن حجم صدا با کاهش کیفیت و پیدایش نویز روبرو نمی‌شود. لومیا 2520 از معدود تبلت‌هایی است که اسپیکرهای آن در پنل جلویی دستگاه قرار گرفته است. بیس این اسپیکرها چندان بالا نیست، اما صدا با شفاقیت کاملاً مناسبی از آن‌ها خارج می‌شود.

دوربین

نوکیا در این تبلت از همان سنسور تلفن میان‌رده لومیا 720 استفاده کرده است. دوربینی با سنسور ۶.۷ مگاپیکسلی کارل زایس که تصاویر را با نسبت ۴.۳ می‌گیرد و اگر بخواهید تصاویر ثبت شده نسبت ۱۶ به ۹ داشته باشند، رزولوشن عکس به ۵.۳ مگاپیکسل کاهش می‌یابد.

کیفیت تصاویر ثبت شده با دوربین لومیا ۲۵۲۰، در جایگاه یک تبلت بسیار خوب است. در نور مناسب، عکس‌ها تقریبا هیچ نویزی ندارند و دقت رنگ‌های ثبت شده بسیار مناسب به نظر می‌رسند. اما در نور کم، اندکی کیفیت تصاویر با افت مواجه می‌شود. پیشنهاد ما این است که برای عکاسی از اپلیکیشن دوربین پیشرفته Nokia Camera که تصاویر را با نسبت چهار به سه ثبت می‌کند استفاده کنید تا از تمام توان سنسور خوب این تبلت بهره ببرید. در صورتی که از اپلیکیشن پیش‌فرض مایکروسافت استفاده کنید، نسبت تصاویر ۱۶ به ۹ خواهد بود و در نتیجه رزولوشون تصاویر کاهش می‌یابد. در ادامه می‌توانید چند نمونه تصویر گرفته شده با دوربین این تبلت را مشاهده کنید:

[widgetkit id=1133]

با دوربین این تبلت می‌توانید با رزولوشن 1080p فیلمبرداری کنید. صدا نیز به صورت استریو ضبط می‌شود، تا در مجموع کیفیت عکاسی و فیلم‌برداری با دوربین این تبلت، هم‌رده با گوشی‌های میان‌رده نوکیا ارزیابی شود.

نرم‌افزار

تبلت لومیا 2520 مجهز به سیستم عامل ویندوز RT است. ویندوز RT پروژه‌ای بود که مایکروسافت با ارائه نسل اول تبلت سرفیس آغاز کرد، تا بتواند قابلیت‌های سیستم عامل ویندوز را روی دستگاه‌هایی مجهز به پردازنده ARM ارائه کند. اما با عدم استقبال کاربران و شرکای سخت‌افزاری مایکروسافت از این پروژه و البته از راه رسیدن نسل جدید پردازنده‌های اتم اینتل، که می‌توانستند نسخه Pro ویندوز ۸ را روی تراشه‌هایی کم‌مصرف اجرا کنند، به مرور این سیستم عامل فراموش شد و حتی خود مایکروسافت نیز در تبلت سرفیس جدید خود آن را کنار گذاشته است. با این حال نوکیا در زمان معرفی تبلت لومیا ۲۵۲۰ نشان داد که از معدود علاقه‌مندان به پروژه ویندوز RT است و اولین تبلت نوکیا با این سیستم ارائه شد.

lumia-2520-scrshot-7

رابط کاربری ویندوز RT هیچ تفاوتی با نسخه کامل ویندوز ندارد و شما به محیط دسکتاپ و محیط لمسی به طور همزمان دسترسی دارید. در واقع فضای آن کاملا آشنا است و به هیچ عنوان کاربر احساس سردرگمی نخواهد داشت. راستش را بخواهید، اگر به دنبال اجرای نرم‌افزارهای تخصصی و اپلیکیشن‌های سنگین نباشید، می‌توانید با این تبلت اکثر نیازهای خود را برآورده کنید. نسخه آفیسی که برای ویندوز آرتی در نظر گرفته شده تفاوت خاصی با آفیس ویندوز پرو ندارد و نیازهای معمول کاربر را به طور کامل پوشش می‌دهد. ویندوز آر تی یک سیستم عامل پایدار است که روی پردازنده Lumia 2520 بسیار خوب عمل کرده و حرکت در منوها و رابط کاربری آن بسیار نرم و روان است.

lumia-2520-scrshot-1

بسیاری از اپلیکیشن‌های معروف و کاربردی که جامعه کاربری فراوانی دارند، یک نسخه از اپلیکیشن‌های خود را برای ویندوز آر تی نیز ارائه کرده‌اند، ولی هنوز تعداد اپلیکیشن‌های موجود برای این پلتفرم بسیار کمتر از پلتفرم‌های موبایل و پی‌سی دیگر است.

lumia-2520-scrshot-5

با وجود آن که ویندوز آرتی و تجربه کار با آن بسیار بهتر از آن چیزی بود که تصور می‌کردیم، اما نمی‌توان از مهم‌ترین ایراد وارد به آن، که محدود بودن اپلیکیشن‌های ارائه شده برای آن است، چشم‌پوشی کرد. شما در فروشگاه اپلیکیشن‌های ویندوز آرتی اپلیکیشن‌های زیادی می‌بینید، ولی نرم‌افزارهای ویندوز RT هم از نظر کمیت و هم کیفیت با سیستم عامل‌هایی چون اندروید، iOS ویندوز پرو و حتی ویندوز فون قابل مقایسه نیستند.

lumia-2520-scrshot-6

یکی از قابلیت‌های مفید این تبلت که در ابزارهای ویندوزی نیز مشاهده می‌شود، امکان مالتی تسکینگ بر روی نمایشگر بزرگ این تبلت و امکان باز کردن دو اپلیکیشن در کنار هم است؛ قابلیتی که در آیپدها به طور کلی وجود ندارد و در تبلت‌های اندرویدی، فقط در رابط کاربری برخی کمپانی‌ها چون سامسونگ و ال‌جی، یا از طریق اپلیکیشن‌ها موجود برای این کار ممکن می‌شود. با این حال آنچه در محصولات اندرویدی برای چندوظیفگی و مشاهده دو اپلیکیشن در کنار یکدیگر می‌بینیم از نظر کیفی در سطحی پایین‌تر از ویندوز آرتی قرار می‌گیرد. شما به راحتی می‌توانید دو اپلیکیشن را در کنار یکدیگر اجرا کرده و اندازه اشغال شده توسط هر یک از اپلیکیشن‌ها را نیز تغییر دهید.

lumia-2520-scrshot-3

منوهای لمسی ویندوز و نوارهایی که با لمس لبه‌های نمایشگر به سمت داخل مشاهده می‌شوند، در ویندوز آرتی نیز وجود دارد. شما می‌توانید با اتصال یک ماوس و کیبورد مخصوصی که برای آن وجود دارد، می‌توانید بسیاری از کارهای روزمره را روی آن انجام دهید. در واقع اگر به دنبال اجرای اپلیکیشن‌های تخصصی نباشید، این تبلت واقعا می‌تواند جایگزین لپ‌تاپ شما شود.

lumia-2520-scrshot-10

 درست مانند آن چه در ویندوز ۸ و ویندوز ۸.۱ شاهد هستیم، امکان سفارشی‌سازی  رنگ‌ها و قالب کلی محیط دسکتاپ و محیط لمسی وجود دارد و کاربر می‌تواند رنگ و تم سیستم عامل را بنا به سلیقه خود تغییر دهد.

lumia-2520-scrshot-9

با وجود آن که اکوسیستم ویندوز آرتی محدود است و اپلیکیشن‌های کمی برای آن وجود دارد، ولی اگر از طرفداران سرویس‌های آنلاین مایکروسافت باشید، خیالتان راحت خواهد بود، چرا که اپلیکیشن‌های خوبی برای سرویس‌های متنوع این کمپانی وجود دارد.

lumia-2520-scrshot-12

واقعیت این است که آغاز پروژه ویندوز آرتی توسط مایکروسافت از همان ابتدا کار درستی نبود. مشخص بود که با بهینه‌سازی پردازنده‌های سری اتم، محصولات میان‌رده ویندوزی با طول عمر باتری مناسب ارائه خواهند شد. در حالی که مایکروسافت هنوز نتوانسته بود سیستم عامل موبایل خود را جای بیاندازد، ارائه یک سیستم عامل میانی مخصوص تبلت‌ها، ایده خوبی نبود. با این حال در آن زمان مایکروسافت تصمیم گرفت این پلتفرم را ارائه کرده و اولین تبلت مدرن خود را بر اساس این پلتفرم روانه بازار کند؛ محصولی که فروش بسیار پایینی داشت. ماجرا به گونه‌ای پیش رفت که به نظر می‌رسد، ویندوز RT نیامده به گود رقابت پلتفرم‌ها، این میدان را ترک کرده است.

بازده و عملکرد

تبلت لومیا ۲۵۲۰ نیز همچون لومیا ۱۵۲۰ از تراشه‌ی قدرتمند اسنپ‌دراگون ۸۰۰ استفاده می‌کند. اسنپ‌دراگون ۸۰۰ سال ۲۰۱۳ میلادی به عنوان یکی از قدرتمندترین تراشه‌های موجود در بازار توسط بسیاری از تولیدکنندگان در محصولات رده بالا مورد استفاده قرار گرفت. نمونه‌ی مورد استفاده در لومیا ۲۵۲۰ دارای فرکانس کاری ۲.۳ گیگاهرتزی است که از پردازنده‌ی گرافیکی آدرنو ۳۳۰ در کنار حافظه‌ی رم ۲ گیگابایتی بهره می برد. لومیا ۲۵۲۰ در کنار لومیا ۱۵۲۰ از جمله‌ی اولین گجت‌های ویندوزفونی است که از تراشه‌ی اسنپ‌دراگون ۸۰۰ استفاده می‌کند. همچنین این نمونه اولین تبلت با ویندوز RT است که از وجود تراشه‌ی اسنپ‌دراگون ۸۰۰ بهره می‌برد.

لومیا 2520

سرفیس‌ ۲ که یک تبلت مبتنی بر ویندوز RT است، از تراشه‌ی تگرا ۴ بهره می‌برد. با توجه به تجربه‌ی استفاده از ویندوز RT در لومیا ۲۵۲۰، می‌توان بطور قطع قدرت این تراشه را برای اجرای ویندوز RT مناسب و کافی عنوان کرد. برنامه‌ها بدون کوچک‌ترین لگ و با سرعت اجرا می‌شوند. منوی استارت را می‌توان بدون کمترین تاخیری به طرفین کشید. البته در برخی مواقع با کلیک روی آیکان بازگشت پاسخی از جانب تبلت دریافت نمی‌شود. با وجود این تراشه‌ی قدرتمند بازی‌های سه‌بعدی چون Raptide GP با فریم‌ریت بالایی اجرا می‌شوند. در بنچمارک 3DMark این تبلت موفق به ثبت نتایج جالب توجهی شده است. اجرای بازی‌ها به‌ بهترین شکل ممکن صورت می‌پذیرد و سنسورهای مورد استفاده در بازی نیز به خوبی کار می‌کنند.

حافظه‌ی داخلی این تبلت ۳۲ گیگابایت است، اما تنها ۱۶ گیگابایت از حافظه‌ی داخلی بصورت آزاد در اختیار کاربر است. ویندوز RT 8.1 به‌همراه نرم‌افزار‌های همراه و فضای مورد نیاز برای ریکاوری نیمی از حافظه‌ی داخلی را از آن خود می‌کند.

لومیا 2520

یکی از نقاط قوت این تبلت، وجود درگاه‌های متنوع بر روی لبه‌های آن است. شاید کاربردی‌ترین این پورت‌ها، درگاه میکرو HDMI و میکرو USB 3.0 باشند، که انعطاف بیشتری را برای اتصال این دستگاه به ابزارهای مختلف را فراهم می‌کنند.

در حالت معمولی دمای سطح تبلت ۳۳.۶ درجه‌ی سلسیوس است که در بدترین حالت ممکن با اجرای اپلیکیشن‌های بنچمارک دمای سطح تبلت به ۴۱ درجه می‌رسد.

سیستم جی‌پی‌اس این تبلت می‌تواند به‌درستی موقعیت مکانی کاربر را بیابد. این قابلیت در کنار نقشه‌ی‌ Here یک مجموعه‌ی کاربردی را برای مسیریابی در اختیار کاربر قرار می‌دهد. در مقایسه با سرفیس ۲، لومیا ۲۵۲۰ عملکرد ضعیف‌تری را در وب‌گردی دارد. امتیاز بنچمارک جاوا اسکریپت SunSpider این تبلت در مقایسه با سرفیس ۲ بیشتر است. این تبلت در بنچمارک مورد نظر امتیاز ۵۰۸.۴ میلی‌ثانیه (امتیاز کمتر بهتر است) را کسب کرده است.

باتری

باتری ۸٫۱۲۰ میلی‌آمپرساعتی لومیا ۲۵۲۰ عملکرد خوبی را از خود به نمایش می‌گذارد. این باتری قادر است در حالت عادی ۸ تا ۱۰ ساعت انرزی مورد نیاز تبلت را تامین کند. در حالتی که تمام اتصالات تبلت از جمله وای‌فای خاموش بود و روشنایی صفحه‌ی نمایش نیز روی ۵۰ درصد تنظیم شده بود، لومیا ۲۵۲۰ حدودا ۱۳.۵ ساعت ویدئوی 720p را بصورت متوالی پخش کرد.

چنین عملکردی برای یک تبلت با روشنایی تصویر ۶۰۰ نیت بسیار عالی تلقی می‌شود. با این عمر باتری می‌توان لومیا ۲۵۲۰ را یک ابزار همراه مناسب برای دانشجویان و اهالی تجارت قلمداد کرد که به طور مداوم در طول روز می‌خواهند با لپ‌تاپ یا اولترابوک خود کار کنند. در واقع لومیا ۲۵۲۰ با عمر باتری عالی و بهره‌گیری از مایکروسافت آفیس یک ابزار کارآمد برای این دسته افراد محسوب می‌شود.

lumia2520 2

در صورتی که باتری لومیا ۲۵۲۰ تمام شود، می‌توان در کمتر از یک ساعت آن را تا ۸۰ درصد شارژ کرد. اگر داک کیبورد باتری‌دار این تبلت را متصل کنیم، می‌توان میزان عمر باتری تبلت را تا ۱۶ ساعت ۱۹ دقیقه افزایش داد.

جمع‌بندی

شاید بدشانسی نوکیا در این بود که ارائه 2520 با سرفیس دوم مایکروسافت همزمان شد. شاید هم به خاطر انتخاب پلتفرم ویندوز RT، لومیا ۲۵۲۰ محکوم به شکست در فروش بود. اما اگر بحث میزان فروش و موفقیت این محصول را کنار بگذاریم، باید بگوییم که حداقل از نظر سخت‌افزاری، لومیا ۲۵۲۰ یک محصول عالی محسوب می‌شود.

کیفیت ساخت عالی و مقاومت بالای دستگاه در کنار نمایشگر بسیار خوب، دوربین مناسب و عمر بسیار بالای باتری که با اتصال کیبورد چندبرابر هم می‌شود و پردازنده قدرتمند اسنپ‌دراگون ۸۰۰ این تبلت را به یک محصول بسیار عالی تبدیل می‌کند. اما انتخاب ویندوز RT با وجود ان که نیازهای روزمره کاربر را برطرف می‌کند، مشکلاتی از قبیل محدودیت در تعداد و کیفیت اپلیکیشن‌های قابل نصب روی این تبلت را به وجود آورده است.

نوکیا تمام تلاش خود را برای ارائه یک تبلت عالی کرده، اما شاید مشکل اصلی این تبلت، مربوط به مساله دیگری باشد که از چندین سال پیش شروع شد. مسیری که نوکیا انتخاب کرد و در نهایت به تصاحب بخش موبایل آن توسط مایکروسافت انجامید.

نقاط قوت

  • کیفیت ساخت بسیار خوب
  • نمایشگر عالی با روشنایی بالا و دقت مناسب در نمایش رنگ‌ها
  • عمر باتری فوق‌العاده
  • دوربین با کیفیت

نقاط ضعف

  • وزن و ابعاد نسبتا زیاد و ارگونومی نه چندان مناسب
  • محدود بودن تعداد اپلیکیشن‌های موجود برای ویندوز RT

در تهیه این بررسی،‌ الیاس خاکپور مشارکت داشتند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات