نگاهی عمیق‌تر به PS VITA TV: ست تاپ باکس و کنسول بازی در یکجا

سه‌شنبه ۱۹ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۳:۱۸
مطالعه 3 دقیقه
سونی ست‌تاپ باکس PS Vita TV را برای رقابت با اپل‌تی و گوگل تی‌وی عرضه کرده است اما این محصول توان رقابت دارد؟
تبلیغات

سونی روز گذشته از ست‌تاپ‌باکس جدید خود با نام PS Vita TV پرده برداشت و وارد رقابت با Apple TV و Google TV شد. این ابزار یک برتری بزرگ نسبت به رقبا دارد و آن هم امکان اجرای بازی‌های پلی استیشن ویتا بر روی صفحه بزرگ تلویزیون است، اما این همه ماجرا نیست!

بالاخره پس از مدت‌ها انتظار سونی زمان عرضه‌ی کنسول بازی پلی استیشن ۴ را در ژاپن اعلام کرد: 3 اسفند 1392. سونی کنسول جدید خود را 100 روز پس از عرضه در بازار آمریکا و 85 روز پس از عرضه در بازار اروپا در ژاپن عرضه خواهد کرد و این برخلاف استراتژی سونی برای عرضه‌ی PlayStation 3 بود چراکه PS3 قبل از عرضه در بازار جهانی، در بازار ژاپن عرضه شده بود.

در عوض سونی با عرضه‌ی ست‌تاپ باکس خود در ژاپن، این بار ابتدا ژاپنی‌ها را خوشحال می‌کند. این ست‌تاپ باکس 100 دلاری با اتصال به تلویزیون امکانات کنسول ویتا را در اختیار شما قرار می‌دهد، همچنین یک عدد دسته‌ی DualShock 3 برروی آن عرضه خواهد شد. از این ست‌تاپ باکس می‌توان به‌عنوان بسط دهنده‌ی PlayStation 4 استفاده کرد، یعنی بازی‌ها را در تلویزیونی به‌غیر از تلویزیون متصل شده به PS 4 اجرا کرد. برخلاف برخی محصولات سونی همانند Torne DVR برای PS 3 که در گذشته بصورت اختصاصی برای بازار ژاپن عرضه‌ شده بود، Vita TV برای بازار جهانی عرضه خواهد شد.

psvitadualshock

مطمئنا عدم عرضه‌ی این محصول در بازار آمریکای شمالی و اروپا اقدامی هوشمندانه نیست. ست‌تاپ باکس سونی محصولی ‌است که شایعه‌ی تولید دستگاهی مشابه آن و با قابلیت‌های موجود در PS Vita از سوی اپل، مایکروسافت و گوگل شنیده شده است. دستگاهی کوچک، ارزان، با قابلیت پخش تصویر ویدئویی و استفاده از اپلیکیشن‌های پخش برنامه‌های تلویزیونی. همچنین با تعبیه دسته‌های DualShock دوست‌داران بازی‌های رایانه‌ای نیز جزو افراد هدف برای این محصول قرار می‌گیرند.

این دستگاه دارای قابلیت‌هایی از جمله بسط با PS 4 و همچنین ارتباط Nansy است که اختصاص به کشور ژاپن دارد ولی برای عرضه‌ی بین‌المللی نیز گنجانده شده است. شاید بتوان ایده‌ی عرضه‌ی OUYA را به‌عنوان کسنول بازی مستقل کمی قدیمی نامید، در حالی که PS Vita دارای امکانات بهتری در عین کارکرد مستقل است. همچنین دارندگان PS Vita می‌توانند علاوه بر فروشگاه اینترنتی محصولات سونی از Netflix و Hulu نیز استفاده نمایند.

با اینکه محصولاتی مانند OUYA برای اشاعه‌ی محصولات با بستر Open Source به بازار عرضه شده‌اند، اما در صورت عرضه‌ی ست‌تاپ باکس سونی در بازار جهانی، OUYA شانسی برای موفقیت و کسب سهمی در خور در بازار نخواهد داشت، چراکه PS Vita TV با همان قیمت در بردارنده‌ی تعداد بسیار بیشتر بازی‌های کامپیوتری است و همچنین برند معتبری همچون سونی تولید کننده‌ی آن است.

با وجود شایعات فراوان مبنی بر ساخت دستگاهی با این قابلیت‌ها توسط اپل و گوگل، این سونی است که در حال ایجاد اکوسیستمی کامل برای Play Station است تا خریداران و کاربران آن بتوانند با هزینه‌ای کم از فروشگاه آن که دربردارنده موسیقی‌ها و بازی‌های فراوانی است، استفاده نمایند. قیمت Vita TV از قیمت کنسول Vita که جدیدا شامل تخفیف هم شده، نیز کمتر است. با توجه به تولید Xbox توسط مایکروسافت، شایعاتی مبنی بر تولید دستکاهی همچون PS Vita توسط مایکروسافت مطرح بود، چراکه همگان مایکروسافت را تنها رقیب سونی در زمینه‌ی کنسول‌های بازی می‌دانند، اما علارغم این شایعات، مایکروسافت تاکنون فعالیتی در این زمینه انجام نداده است، هرچند شایعاتی مبنی بر ساخت یک نمونه‌ی اولیه در ردموند وجود دارد.

PSVITAback

با وجود عدم عرضه‌ی PS 4 تا پایان سال میلادی در ژاپن، دوست‌داران بازی‌های کامپیوتری نمی‌توانند از آن در تعطیلات سال نوی آتی استفاده نمایند، اما این به معنی عدم عرضه‌ی کنسول جدید PlayStation برای آنها نیست چراکه PS Vita TV در اواخر سال میلادی جاری در ژاپن عرضه خواهد شد. شاید محصول جدید سونی کمی ناشناخته به نظر برسد، اما دارای پتانسیل بالایی برای تبدیل شدن به یکی از بسترهای جدید و پرطرفدار در زمینه‌ی بازی‌های کامپیوتری است، همچنان‌که صنعت موبایل در چند سال اخیر این مسیر را طی کرده است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات