نگاه موشکافانه به سنسور تشخیص اثر انگشت در آیفون 5S در میان انبوهی از شایعات

سه‌شنبه ۱۵ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۱:۲۰
مطالعه 4 دقیقه
با نزدیک شدن به فصل پاییز، بازار شایعات در مورد نسل جدید گوشی آیفون و قابلیت تشخیص اثر انگشت در آن، بیش از پیش به واقعیت نزدیک می‌شوند. چندی قبل نیز یک قطعه کد از نسخه هفتم سیستم عامل iOS به بیرون درز کرد که نشان می‌داد که پشتیبانی از سنسور تشخیص اثر انگشت به نسل جدید این سیستم عامل اضافه شده است. با استناد به این موضوع، می‌توان مطمئن بود که به زودی شاهد حضور محصولات جدید اپل در بازار که مبتنی بر این فناوری هستند، خواهیم بود.
تبلیغات

اگر به خاطر داشته باشید، چندی قبل در زومیت گفتیم که اپل تمام تلاش خود را بکار بسته تا فناوری تشخیص اثر انگشت را با صفحه نمایش یکپارچه کند. درست است که این موضوع بسیار جذاب به نظر می‌رسد، اما اگر واقع‌بینانه به موضوع بنگریم متوجه خواهیم شد که یکپارچه سازی این سنسور با صفحه نمایش و تولید انبوه ماژول‌های مخصوص آن، امری نیست که ظرف مدت دو ماه تا عرضه آیفون 5S به بازار صورت گیرد. به همین دلیل پیش بینی می‌شود که در آیفون 5S، این سنسور با دکمه Home این گوشی یکپارچه سازی شود.

حال، در میان انبوهی از شایعات پیرامون این موضوع، «گپی پارزایل»، متخصص در امور تشخیص هویت بیومتریک در موسسه IvasiveCode قصد دارد تا با بررسی تخصصی این فناوری، ما را بیش از پیش آن هم به طور خاص در گوشی آیفون با فناوری تشخیص اثر انگشت، آشنا سازد.

در این مقاله سعی شده است تا به ذکر جزئیات دقیق و قابل فهم برای عموم مردم در مورد علم سنسورهای تشخیص اثر انگشت پرداخته شود؛ و مهمتر از آن، یافتن پاسخی برای این سوال که چرا استفاده از فناوری‌های بیومتریک یک راهکار قابل قبول و البته با دوام در زمینه تشخیص هویت محسوب می‌شوند.

در ادامه این مقاله قصد داریم تا شما را هر چه بیشتر با فناوری تشخیص اثر انگشت و چگونگی عملکرد سنسورهای مخصوص انجام این کار آشنا سازیم.

بگذارد در ابتدا نگاهی موشکافانه و عمیق به مهمترین بخش تشخیص اثر انگشت بپردازیم.

سنسور:

تشخیص اثر انگشت وابستگی شدیدی به تصاویر دریافت شده با دقت زیاد و با حداقل میزان نویز دارد. سعی شده تا فناوری اصلی ساخت این سنسورها به گونه‌ای باشد تا عملکرد آن با کاهش نویز و خطاهای تصویری، تا حداکثر میزان مطلوب افزایش یابد. چنانچه عملیات طراحی و ساخت این سنسورها با دقت انجام نپذیرد امکان بروز خطا در عملکرد قطعه وجود دارد. برای مثال ممکن است، بعد از چند وقت کار کردن، در تشخیص اثر انگشت صاحب دستگاه دچار مشکل شده و یا اثر انگشت دیگران را به اشتباه، به عنوان اثر انگشت صاحب دستگاه تشخیص دهد.

این موضوعی است که کارشناسان سعی دارند از رخ دادن آن جلوگیری کنند. اما این همه ماجرا نیست. سنسورهای تشخیص اثر انگشت، عموما طول عمر زیادی ندارند و پس از سپری شدن یک دوره زمانی خاص از فعالیتشان، عموما در تشخیص اثر انگشت کاربر دچار مشکل می‌شوند و این موضوعی است که اپل به شدت از آن واهمه دارد. زیرا همه ما می‌دانیم که این شرکت همواره سعی کرده تا از تکنولوژی‌های جا افتاده و تثبیت شده و البته با کیفیت و طول عمر زیاد، در محصولات خود استفاده نماید.

عوامل تاثیرگذار در عملکرد سنسور:

در زندگی طبیعی و روزمره، اوضاع بسیار بدتر از این نیز می‌شود. انسان، عموما کارهای گوناگونی را با دستان خود انجام داده و سطوح مختلف از جنس‌های گوناگون را لمس می‌کند. با هر بار لمس کردن این سطوح بخشی از گرد و خاک و عناصر موجود در آن سطح به انگشتان شما می‌چسبند. با لمس کردن سنسور تشخیص اثر انگشت، این مواد و عناصر مستقیما بر روی سطح این قطعه باقی می‌مانند. مضاف بر این، پوست انسان در بسیاری از موارد برای کنترل دمای بدن، عمل تعریق را انجام می‌دهد. این عرق ترشح شده متشکل از آب و نمک است. همچنین یک مایع روغنی از پوست انسان ترشح می‌شود که حالت چسبنده و مات دارد. هنگامی که دست خود را بر روی این سنسورها قرار می‌دهید تمامی این ترشحات برروی آن باقی می‌مانند و همین مواد، باعث خواهند شد تا علاوه بر کاهش عملکرد سنسور، طول عمر آن  نیز به شدت کاهش یابد.

برای مثال می‌توان به سنسورهای تشخیص اثر انگشت CMOS اشاره کرد. در بخش راهنمای استفاده از این محصول، طول عمر آن نیز مشخص شده است. این طول عمر بر مبنای تعداد دفعات لمس کردن سنسور تعیین شده است.

حال، به موارد بالا مواردی نظیر این موضوع را اضافه نمایید که افرادی که از گوشی آیفون استفاده می‌کنند عموما آن را در داخل جیب‌ خود قرار می‌دهند که منبع انواع و اقسام آلودگی‌هاست. همچنین ممکن است فردی از روی فراموشی، گوشی خود را در داخل خودرو و تحت تابش مستقیم نور خورشید جا بگذارد و... تمامی این موارد، به طور مستقیم یا غیر مستقیم بر عملکرد کلی سنسور تاثیرگذارند.

البته، عملکرد سنسورها نیز یکسان نیست و ممکن است در شرایط گوناگون تغییر کند و این موضوع برای کمپانی اپل که یکی از خبره ترین کمپانی‌های دنیا در امر طراحی و ساخت سخت افزار است، یکی از چالش‌های بزرگ پیش رو است.

احتمال اضافه شدن سنسور تشخیص اثر انگشت به آیفون 5S، بسیار زیاد است زیرا استفاده از پسوند S در مدل‌های این گوشی حاکی از یک بازطراحی کلی و ارتقای سخت‌افزاری است. البته لازم به ذکر است که این بازطراحی تنها شامل بخش‌های داخلی آن می‌شود و ظاهر آیفون 5S قطعا شبیه به آیفون 5 خواهد بود.

با تمام این تفاسیر، به نظر شما سنسور تشخیص اثر انگشت در کدام قسمت از آیفون 5S قرار خواهد گرفت؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات