پازل سوم: خانه‌های رنگی

جمعه ۲۵ مرداد ۱۳۹۲ - ۲۰:۰۰
مطالعه 4 دقیقه
بخش جدید «پازل»، از دو هفته پیش، برای ایجاد تنوع بیشتر در موضوعات و به چالش کشیدن توانایی‌های ذهنی کاربران شروع شده است. این بخش که فعلاً به صـورت آزمایشی راه‌اندازی شده، قرار است به انتشار معماهای هوش و منطقی برای خوانندگان دوست‌داشتنی و باهوش زومیت بپردازد. در ادامه با سومین قسمت از «پازل» همراه باشید.
تبلیغات

بخش «پازل» به صورت هفتگی و در روزهای جمعه منتشر می‌شود. سومین قسمت از «پازل»، شامل دو بخش است: پاسخ معمای هفته گذشته و یک «پازل» جدید!

پاسخ معمای شماره دو

ما برای حل معما به این صورت عمل کردیم:

با توجه به زمان‌های داده شده در مسأله، تعداد مخزن‌هایی که پر یا خالی می‌شوند را در ۲۴ ساعت محاسبه می‌کنیم.

بر همین اساس، در ۲۴ ساعت ۸۰ مخزن با آب سرد و ۹۶ مخزن با آب گرم پر می‌شوند و ۱۴۴ مخزن نیز تخلیه می‌شوند. بنابراین در ۲۴ ساعت ۱۴۴ – ۹۶ + ۸۰ مخزن خواهیم داشت یعنی ۳۲ مخزن. با توجه به اینکه در ۲۴ ساعت ۳۲ مخزن پر می‌شود، مدت زمان لازم برای مخزن برابر با ۴۵ دقیقه است. پس پاسخ این معما ۴۵ دقیقه است.

روش‌های زیادی برای حل کردن این معما وجود دارد، تنها شرط لازم برای یافتن پاسخ، درک صحیح مسأله است. پاسخ‌های ارسالی کاربران نیز بر اساس روش‌های مختلفی بوده است.

برای مثال آقای رحیم جعفری به صورت مهندسی معما را حل نموده است:

V = Volume of ContainerD = Flow rateV = 18 * DcV = 15 * DwV = 10 * De Dw = 1.2 DcDe = -1.8 Dc t * (Dw + Dc + De) = V0.4 * t * Dc = Vt = (18 / 0.4) = 45

آقای علی شجاعی زاده هم به روش دیگری معما را حل کرده است:

ابتدا میزان پر شدن مخزن در یک دقیقه را حساب می کنیم:1/15 +1/18-1/101/15 همان شیر آب گرم و 1/18 آب سرد هستند که به گنجایش مخزن اضافه می کنند و 1/10 همان شیر تخلیه است که از گنجایش مخزن می کاهد. اگر جواب عبارت بالا را به دست آوریم مقدار پر شدن مخزن در یک دقیقه است که برابر 1/45 می شود. حال با یک تناسب ساده زمان کل را به دست می آوریم: که مجهول ما از طریق (1/45) / (45/45) است به دست می آید. پاسخ برابر 45 می شود.

البته این‌ها تنها دو نمونه از پاسخ‌های ارسالی بودند. کاربرانی دیگری نظیر آقایان سروش ارشادی‌فر، اسماعیل اکبری بیرگانی، امین بهاری، علی پودات، بهنام رئیسی، علی نورمحمدی و ده‌ها نفر دیگر به روش‌های مختلف به این معما پاسخ دادند و در مواردی ‌هم مدت زمان تخلیه مخزن، بعضی از کاربران را به اشتباه انداخته و عقیده داشتند مخزن هیچ‌گاه پر نخواهد شد.

معمای شماره سه : جمعه ۲۵/شهریور/۱۳۹۲

(معمای منطقی؛ سطح متوسط)

۵ خانه با ۵ رنگ مختلف در کنار هم قرار گرفته‌اند. در هر خانه شخصی با ملیت منحصربفرد زندگی می‌کند. هر یک از این پنج نفر، از نوشیدنی و سیگار مخصوص به خود استفاده کرده و در خانه‌اش از یک حیوان‌ خانگی نگهداری می‌کنند. اطلاعات زیر درباره این افراد وجود دارد:

- مرد انگلیسی در خانه قرمز رنگ زندگی می‌کند.

- مرد سوئدی در خانه خود سگ دارد.

- نوشیدنی مرد دانمارکی، چای است.

- خانه سبز، سمت چپ خانه سفید قرار دارد.

- ساکن خانه سبز، قهوه می‌نوشد.

- فردی که سیگار Pal Mal می‌کشد، از پرنده نگه‌داری می‌کند.

- سیگار مورد علاقه ساکن خانه زرد، Dunhil است.

- ساکن خانه‌ای که دقیقا در وسط قرار گرفته، شیر می‌نوشد.

- مرد نروژی در خانه اول زندگی می‌کند.

- مردی که سیگار Blend می‌کشد، در کنار خانه‌ای است که صاحب‌خانه‌اش گربه دارد.

- مردی که در خانه اسب دارد، در کنار خانه‌ای است که صاحب‌خانه‌اش سیگار Dunhil می‌کشد.

- کسی که سیگار Blue Master می‌کشد، شیر‌قهوه می‌نوشد.

- سیگار مرد آلمانی Prince است.

- مرد نروژی در کنار خانه آبی زندگی می‌کند.

- مردی که سیگار Blend می‌کشد، همسایه مردی است که آب می‌نوشد.

آیا می‌توانید با توجه به اطلاعات فوق رنگ‌خانه، ملیت، نوشیدنی، سیگار و حیوان هر فرد را مشخص کنید؟ و علاوه بر این بگویید کدامیک فرد در خانه خود ماهی دارد؟

به شما خوانندگان گرامی توصیه می‌کنم وقت خود را با جستجوی معما در اینترنت هدر ندهید چرا که پاسخی نخواهید یافت؛ به جای آن، با تکیه برای قدرت هوش، توانایی‌های ذهنی خود را به چالش بکشید. علاوه بر این، از آنجا که در سری «پازل» بخش نظرات، محل اظهار نظر، راهنمایی و پاسخ شما به معما محسوب می‌شود، جهت احترام به حقوق خود و دوستانتان لطفا از ارسال نظرات غیرمرتبط خودداری نمایید.

توجه داشته باشید که پاسخ به این معما، نیازمند صرف وقت است. پس در جواب دادن عجله نکنید. شما می‌توانید پاسخ‌‌های خود را در بخش نظرات یا در صورت تمایل به ایمیل زیر ارسال نمایید.

یک هفته فرصت دارید به این معما پاسخ دهید. برای بهتر شدن «پازل» نظرات و پیشنهادهای خود درباره این بخش، حتماً با ما در میان بگذارید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات