خالق سیستم عامل فایرفاکس می‌گوید که اندروید برای گوشی‌های ارزان‌قیمت بسیار کند و سنگین است

سه‌شنبه ۱۱ تیر ۱۳۹۲ - ۱۳:۰۴
مطالعه 4 دقیقه
اوایل اسفندماه سال گذشته مصادف بود با معرفی اولیه سیستم‌عامل فایرفاکس، سیستم‌عاملی که بر مبنای وب آزاد طراحی شده است. آن موقع دو کمپانی ZTE و آلکاتل گوشی‌های مبتنی بر این سیستم‌عامل را معرفی نمودند که به دلیل مشکلات فنی بسیار و کند بودن نتوانستند نظر کارشناسان را جلب کنند. البته امید می‌رود که فایرفاکس در نسخه‌های بعدی این سیستم‌عامل تغییرات مثبتی را اعمال کند. با این همه، خالق این سیستم‌عامل طعنه‌هایی هم به اندروید گوگل زده که شنیدن آن‌ها خالی از لطف نیست.
تبلیغات
هدف ما یورش بردن به دژ مستحکم اپل نیست، بلکه می‌خواهیم دژ گوگل را نابود کنیم.

جمله بالا توسط «برندن ایچ» یکی از موسسین و مدیر ارشد تکنولوژی کمپانی موزیلا به زبان آورده شده است. آن جمله به روشنی هدف و استراتژی موزیلا را مشخص می‌کند: سیستم‌عامل فایرفاکس بازار گوشی‌های رده پایین را هدف قرار داده است. ایچ جمله بالا را امروز در یک گفتگوی کوتاه در سان فرانسیسکو بیان کرده است.

بازار تلفن‌های هوشمند در حال حاضر دو رقیب قدرتمند دارد، یکی اپل و دیگری گوگل. اپل همزمان سیستم‌عامل و گوشی را به تنهایی تولید می‌کند، اما گوگل تنها به توسعه سیستم‌عامل رو آورده است. پس در این میدان نبرد سهمگین، iOS و اندروید در حال جنگیدن هستند.

بازار تلفن‌های همراه هوشمند به سه رده بالا، متوسط و پایین تقسیم بندی می‌شود. اپل بطور قطع بازار رده بالا را هدف قرار داده است. این در حالی است که اندروید در هر سه رده بازار حضوری فعال دارد. اما موزیلا می‌گوید که عملکرد اندروید در تلفن‌های رده‌ پایین آنچنان رضایت بخش نیست و به طور کلی اندروید مناسب گوشی‌های با سخت‌افزار نه چندان گرانقیمت نمی‌باشد.

شایعات موثقی وجود دارند که اپل با تولید آیفون‌ ارزان‌قیمت نیز به زودی به جرگه رقیبان در این رده از بازار می‌پیوندد.

اکنون فایرفاکس تنها یک رقیب عمده دارد و آن هم اندروید گوگل است. اما آیا سیستم‌عاملی که موزیلا در صدد عرضه عمده آن است توان رقابت کردن با اندروید را دارد؟ آیا چیزی وجود دارد که بتواند مانع گوگل در نابود کردن فایرفاکس شود؟

2013-06-30 22-50-16-1020 verge super wide

ایچ معتقد است که سیستم‌عامل فایرفاکس این پتانسیل را دارد تا در بازار گوشی‌های رده پایین تحولی شگرف ایجاد کند. وی معتقد است:

برای تولید انبوه گوشی‌هایی با مشخصات سخت افزاری پایین، باید استفاده از حافظه را تا حد ممکن کاهش داد. همچنین می‌بایست از پردازنده‌های ارزان‌قیمت (تک هسته‌ای) استفاده کرد. استفاده از این نوع پردازنده‌ها بسیار به صرفه خواهد بود زیرا تولید انبوه این پردازنده‌ها باعث شده که قیمت نهایی آن‌ها بسیار پایین باشد.

وی همچنین می‌گوید:

اگر روندی که ذکر کردم اتفاق نیفتد، تولید کنندگان قطعات نیمه‌هادی پول هنگفتی را از دست خواهند داد.

ایچ در ادامه اذعان داشت:

نسخه‌های جدید اندروید توانایی اجرا شدن در سخت‌افزارهای ضعیف را ندارند. نسخه 4 اندروید عملا نمی‌تواند بر روی دستگاهی با حافظه رم 256 مگابایت کار کند. اندروید اکنون برای کار کردن، به حافظه رم حداقل یک گیگابایت نیاز دارد.

ایچ معتقد است که گوگل هیچ راه حلی برای این مشکل ندارد به جز اینکه به توسعه دهندگان بگوید که به نسخه‌های قدیمی‌تر اندروید مانند نسخه 2.3 (کیک زنجبیلی) رجوع کنند.

کیک زنجبیلی اکنون نیز به طور عمده در گوشی‌های تازه تولید شده مورد استفاده قرار می‌گیرد و پیش‌بینی می‌شود که این روند تا سال آینده نیز ادامه داشته باشد. استفاده از نسخه قدیمی‌تر اندروید به این معنی است که گوگل چیز بهتری برای پیشنهاد کردن در دست ندارد. نرخ رشد اپلیکیشن‌های اندروید به اعتقاد من پاشنه آشیل این سیستم‌عامل است. اندروید واقعا سنگین شده و نمی‌تواند سبک‌تر شود.

موزیلا معتقد است که سیستم‌عامل فایرفاکس در صورت عرضه در گوشی‌های هوشمند ارزان‌قیمت، اندروید را شکست خواهد داد.

ایچ می‌گوید:

اندروید سه دهان برای تغذیه شدن دارد.

این بدان معنی است که اندروید مجبور است سه بخش نرم‌افزاری مختلف را از لحاظ انرژی تغذیه کند: کرنل اندروید، Dalvik و WebKit. این در حالی است که سخت‌افزاری که سیستم‌عامل فایرفاکس را اجرا می‌کند، تنها باید موتور رندر مرورگر Gecko را تغذیه نماید.

2013-06-30 22-52-31-1020 verge super wide

به هر حال آقای ایچ هر آنچه را که در چنته داشت رو کرد و انتقادات خود را نیز در مورد اندروید مطرح کرد. اما اگر واقع بینانه به ماجرا نگاه کنیم، فایرفاکس راه بسیار سختی در پیش دارد. از همه مهم‌تر این‌که این سیستم‌عامل بسیار متکی به اینترنت است. فایر فاکس برای قشر کم درآمد جامعه طراحی شده است و باید در نظر داشت که در بسیاری از مناطق دنیا، مردم عادی (به خصوص قشر کم درآمد) به اینترنت دسترسی ندارند و همین موضوع می‌تواند برای فایرفاکس مشکل ساز باشد.

نظر شما در این مورد چیست؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات