بررسی فناوری ژست‌های کنترلی غیرلمسی و سنسورهای پیشرفته‌ی اتمل که احتمالا در گلکسی اس 4 بکار گرفته خواهند شد

شنبه ۲۸ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۵:۵۲
مطالعه 5 دقیقه
درحالی‌که به رونمایی رسمی گلکسی اس 4 نزدیک می‌شویم، شایعات پیرامون آن هم قوی‌تر و متنوع‌تر می‌شوند. به هر حال این گوشی هم یکی از اعضای خانواده‌ی گلکسی است و همان‌طور که می‌دانید برند گلکسی یکی از محبوب‌ترین برندهای دنیای گوشی و تبلت است و مخصوصاً گوشی گلکسی اس 3 که محبوبیت و فروشی فوق‌العاده داشته است. مسلم است که جانشین گلکسی اس 3 از نظر سخت‌افزاری پیشرفته‌تر و امروزی‌تر خواهد بود اما در کنار پردازنده و صفحه‌نمایش و دوربین و غیره، شایعاتی در مورد نوآوری‌های آن شنیده‌ایم که جالب‌ترین آن‌ها قابلیت استفاده از گوشی بدون لمس نمایشگر آن است. در ادامه با ما همراه شوید تا شایعات را جمع‌بندی کرده و موضوع را دقیق‌تر بررسی کنیم.
تبلیغات

گلکسی اس 4 هم جزء شایعه‌سازترین محصولات چند ماه اخیر بوده است. حتماً یادتان است که مدتی شایعه شده بود دکمه‌ی خانه به صورت فیزیکی روی آن دیده نخواهد شد اما شایعات اخیر این موضوع را رد کردند. شایعه‌ی دیگر خبر از قلم S Pen که در گلکسی نوت 2 به کار رفته و عملکرد رضایت‌بخشی داشت، می‌داد اما این موضوع هم در شایعات اخیر رد شده است.

با وجود شایعات مختلف و نقیض هم، مشکل است که مشخصات دقیق گوشی را ذکر کنیم اما به نظر می‌رسد که پردازنده‌ی اگزینوس 5 دارای 8 هسته و با سرعت 1.8 گیگاهرتز برای نسخه بین‌المللی و پردازنده 1.9 گیگاهرتزی کوالکام برای نسخه برخی از اپراتورها، دوربین 13 مگاپیکسلی، باتری 2600 یا شاید 3100 میلی‌آمپرساعتی و 2 گیگابایت رم از مشخصات واقعی آن باشند. صفحه‌نمایش 4.99 اینچ آن نیز رزولوشن 1080p خواهد داشت.

اما سراغ موضوع اصلی می‌رویم، صفحه‌نمایش یا به‌طور کلی‌تر حسگرهای جالب این گوشی، همان چیزی که در موفقیت یک گوشی تأثیری به مراتب بیشتر از چند دهم گیگاهرتز سرعت پردازنده یا چند هسته‌ی اضافی و چیزهایی مانند آن دارد. باید دید سامسونگ در رقابت تنگاتنگی که بین سازندگان گوشی برای معرفی پرچم‌داری قدرتمندتر از سایرین جریان دارد، چه تمهیداتی اندیشیده است.

در ابتدا شایعه‌ی اخیری که در DDaily کره منتشر شده توجه ما را به خود جلب کرده است. شایعه‌ای مبنی بر استفاده از تراشه‌های اتمل در گلکسی اس 4 که بهترین تجربه‌ی کاربری را به ارمغان می‌آورد. اگر با گوشی گلکسی نوت 2 آشنا باشید و مقالات زومیت در مورد قلم استایلوس آن را مطالعه کرده باشید، با ایر ویو آشنا هستید. یکی از کاربردهای آن این است که وقتی انگشت خود را بدون تماس روی عکسی بگیرید، مشخصات آن نمایش داده می‌شود. با وجود استقبال کاربران طبیعی است که سامسونگ سراغ حسگرهای پیشرفته‌تری برود که با سنسور مجاورت ساده‌ی گلکسی نوت 2 تفاوت بسیار زیادی داشته باشد. در واقع سامسونگ در فبلت‌های گلکسی نوت به‌دنبال قلم لمسی بهتر است و در گلکسی اس سراغ تجربه‌ی لمسی رفته است که در غیاب S Pen، رضایت کاربر را به خوبی جلب کند.

اما سراغ سازنده‌ای برویم که احتمالاً حسگرهای گلکسی اس 4 را تولید می‌کند. اتملی که 15 سال سابقه‌ی فعالیت و نوآوری در عرصه‌ی حسگرهای لمسی دارد. کنترلر پیشرفته‌ی اتمل برای نمایشگرهای لمسی، سری maXTouch® S نام دارد که علاوه بر کارایی فوق‌العاده بسیار کم‌مصرف است. دقت و حساسیت آن بسیار بالا است و آن قدر هوشمند است که تماس‌های ناخودآگاه دست را ندیده می‌گیرد.

تنها کاری که خانواده‌ی حسگرهای جدیدی مکس‌تاچ اتمل انجام می‌دهند، حس کردن مکان لمس انگشت نیست بلکه سیگنال‌های چند سنسور دیگر مثل ژیروسکوپ، شتاب‌سنج و مگنتومتر برای پردازش حرکت توسط تکنولوژی هاب سنسورها ترکیب می‌شود و بدین وسیله دقت و سرعت پاسخگویی سنسور لمسی افزایش می‌یابد.

banner touchscreens

برای ترکیب سیگنال‌ها و پردازش آن‌ها می‌توان از تکنولوژی maXFusion استفاده کرد اما سازندگان می‌توانند حسگرهای دیگری که مایکروکنترلرهای اتمل سازگاری دارند را نیز مورد استفاده قرار دهند و حتی می‌توانند فرمول خاصی برای پردازش و ترکیب سیگنال‌ها بنویسند و مورد استفاده قرار دهند.

ضخامت نسل جدید حسگرهای اتمل 58 درصد کمتر از نسل قبلی است یعنی از 2.1 میلی‌متر به 0.88 میلی‌متر تقلیل یافته است که برای استفاده در باریک‌ترین گوشی‌ها و تبلت‌ها ایدئال است. با به کار گیری چنین حسگرهایی روشنایی صفحه‌نمایش 7 درصد بیشتر از قبل خواهد شد. یکی از مشکلات سنسورها نویزپذیری است که در نسل جدید حسگرهای اتمل به شکل قابل توجهی کاهش یافته است. از نظر کمی نسبت سیگنال به نویز این سنسورها 30 برابر افزایش داشته است، بنابراین طبیعی است که با دقت بسیار بالایی حرکات لمسی را حس کنند. سرعت کار سنسور یا به عبارتی نرخ نوسازی آن هم افزایش یافته است.

اما کاربرد این سنسورها چیست؟ با توجه به اینکه اتمل مدل‌های مختلفی که تعداد نقاط متنوعی دارند را عرضه کرده، علاوه بر گوشی‌ها و تبلت‌های کوچک، می‌توان در نمایشگرهای 17.3 اینچی لپ‌تاپ‌های ویندوز 8 هم از آن استفاده کرد. خوشبختانه از سیستم عامل‌های مختلفی مثل اندروید 4، ویندوز فون 8 و ویندوز 8 هم پشتیبانی کامل به عمل آمده است.

شایعات حاکی از آن است که سامسونگ از حسگرهای پیشرفته‌ی اتمل استفاده می‌کند و می‌توان بدون لمس نمایشگر هم از گوشی استفاده کرد. حتی برخی ژست‌های کنترلی مثل راست کلیک، چپ کلیک، حرکت در عمق فضا کاری مجازی برای کار با لایه‌های داخلی و خارجی و برگرداندن اشیائی که در لایه‌ی کاری فعال قرار دارند هم فاش شده است که البته ممکن است واقعیت نداشته باشند.

به‌عنوان مثال اگر دست خود را روبروی صفحه‌نمایش بچرخانید، شی‌ء روی صفحه می‌چرخد یا اگر مشت بسته‌ی خود را در جهت عمودی حرکت دهید، حرکت در عمق را تجربه خواهید کرد.

به جدول زیر نگاهی بیاندازید و این 6 ژست را در تصاویر ببینید:

3gs4 touch

یکی دیگر از نکات جالبی که در برخی رسانه‌ها در مورد گلکسی اس 4 ذکر شده این است که دارای تکنولوژی جدید تعقیب چشم است. این تکنولوژی برای اسکرول کردن و توقف به کمک حرکت چشم کاربرد دارد. پتنت مربوط به آن هم اخیراً آشکار شده است.

فعلاً این اخبار در هاله‌ای از ابهام به سر می‌برند و سیمای حقیقت پنهان است اما اگر تا 15 مارس صبر کنیم، بالاخره گلکسی اس 4 پرچم‌دار بعدی سامسونگ رونمایی می‌شود و مشخص می‌شود که آیا واقعاً با یک گوشی شگفت‌انگیز رو‌به‌رو هستیم یا بر عکس، رسانه‌ها موضوع را بیش از حد آب و تاب داده‌اند.

نظر شما خوانندگان زومیت چیست؟ آیا این ژست‌های کنترلی جالب واقعیت دارند؟ اسکرول با حرکت چشم چه طور؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات