با وجود تحریم‌های سنگین امریکا، ایران مملو از محصولات اپل است

پنج‌شنبه ۲۹ تیر ۱۳۹۱ - ۰۸:۴۰
مطالعه 3 دقیقه
امروز وب‌سایت معتبر مَشبل طی یک مقاله اعلام کرد که علی‌رغم تحریم‌های امریکا، گجت‌های اپل به وفور در ایران یافت می‌شوند. تحریم‌های امریکا شامل محصولات کامپیوتری مدرن و پیچیده می‌شود یعنی کل محصولات اپل در چتر تحریم‌های امریکا قرار می‌گیرند. براساس گزارش این وب‌سایت در تهران بیش از ۱۰۰ فروشگاه اپل وجود دارد اما ما می‌دانیم که تعداد آن‌ها بیشتر از این حرف‌ها است. حال صرفنظر از اینکه چطور محصولات تحریم شده وارد بازار می‌شوند به نظر می‌رسد که تحریم‌های نرم‌افزاری فشاری بیشتری را برروی کاربران ایرانی وارد می‌کنند.
تبلیغات

تقریبا هر محصولی که تحریم شده، لااقل محصولات کامپیوتری به نوعی وارد بازار می‌شوند حتی سوپرکامپیوترها نیز از این قاعده مستثنی نیستند، چه برسد به محصولات اپل و شرکت‌های دیگر امریکایی مانند ایسر، دل یا اچ‌پی، اما نکته آزار دهنده در این میان عدم پشتیبانی درست و درمان از این محصولات است. یعنی محصولات اپل و بسیاری از شرکت‌های مشابه یا بدون گارانتی و خدمات پس از فروش عرضه می‌شوند و یا از طریق شرکت‌های داخلی و با هزینه خود شرکت‌های ایرانی تحت گارانتی قرار می‌گیرند که متقابلا هزینه گارانتی نیز به قیمت کالا افزوده می‌شود. این موضوع باعث مشکلات فراوانی برای کاربران ایرانی و شرکت‌های وارد و توزیع‌کننده شده است اما به هر حال کالای مورد نیاز کاربران تامین می‌شود ولی مردم مجبورند محصولات را با قیمت بالاتری نسبت به قیمت جهانی خرید کنند و از طرفی پشتیبانی قابل توجه‌ای نیز دریافت نمی‌کنند.

وب‌سایت مشبل اعلام کرده حتی یک وب‌سایت فارسی با نام اپل در ایران وجود دارد که اپل چندین بار سعی کرده تا آن را تعطیل کند که هنوز موفق نشده است. و همچنین نوشته: محصولات اپل با فاصله کمی پس از معرفی وارد بازار ایران می‌شوند.

مقاله‌های مرتبط:

    محصول با قیمت گران یا ارزان! و حتی در شرایطی که امریکا تمام تلاش خود را برای تحریم ایران کرده بالاخره وارد بازار کشور می‌شوند ولی فشارها تنها به عدم پشتیبانی سخت‌افزاری ختم نمی‌شود، مشکلات نرم‌افزاری نیز این روز‌ها دردسر ساز شده‌اند کاربران ایرانی حتی نمی‌توانند برای خود اکانت اپل بسازند تا نرم‌افزارهای مجانی مورد نیاز خود را دریافت کنند. به عنوان نمونه ما روزانه چندین درخواست ساخت اکانت اپل داریم و برای پاسخ‌دهی به نیاز کاربران‌مان مجبوریم به سرورهای خارجی متصل شده و از طریق آنها برای کاربران اکانت اپل بسازیم. این محدودیت فقط توسط اپل اعمال نشده، گوگل نیز محدودیت‌های مشابهی را برای بسیاری از سرویس‌های نرم‌افزاری خود از جمله مارکت نرم‌افزارهای اندروید (Google Play) اعمال کرده است. اما در نهایت همین محدودیت‌های نرم‌افزاری نیز هر چند سخت و در برخی شرایط دشوار قابل دور زدن هستند.

    نکته جالب توجه‌‌ای که باعث شد این خبر را انتخاب کنیم این است که خود امریکایی‌ها نیز می‌دانند که محصولات تحریم شده‌شان در ایران به وفور عرضه می‌شوند و حتی در برخی موارد محصولات جدید اپل زودتر از برخی از کشورهای اروپایی وارد بازار کشور می‌شود.

    تبلیغات
    داغ‌ترین مطالب روز

    نظرات

    تبلیغات