استفاده از سیستم ردیابی الکترونیکی زنان در عربستان سعودی!

سه‌شنبه ۷ آذر ۱۳۹۱ - ۰۹:۵۸
مطالعه 2 دقیقه
پیشرفت فناوری باعث شده تا سبک زندگی بشر ساده‌تر شده، زمان کمتری تلف شود و از همه مهم‌تر آگاهی عمومی جوامع افزایش یابد. گردش آزاد اطلاعات در نهایت منجر به آزادی‌های بیشتر اجتماعی شده است. اما تکنولوژی همیشه هم پرفایده نیست و بنا به استفاده‌ای که از آن می‌شود می‌تواند مفید یا مضر باشد. در عربستان سعودی با استفاده از یک فناوری ساده، سامانه‌ای به وجود آمده که به مردان این امکان را می‌دهد تا در صورتی که همسرشان قصد خروج از کشور را داشت از طریق پیام کوتاه از این موضوع مطلع گردند.
تبلیغات

در کنفرانس «فناوری و حقوق بشر» که چند روز پیش برگزار گردید، یک سیستم الکترونیکی ردیابی که در عربستان سعودی مورد استفاده قرار می‌گیرد مورد بحث قرار گرفت. این سیستم زنان را ردیابی می‌‌کند و در صورتی که بخواهند از کشور خارج شوند، همسر آنها را مطلع می‌سازد.

این سیستم به هیچ عنوان پیچیده نیست و بر خلاف سیستم‌های ردیابی کودکان که در ایالات متحده مورد استفاده قرار می‌گیرد، هیچ تگ (برچسب) الکترونیکی ندارد. شاید بهترین توصیف این باشد که این ابزار از یک فناوری ساده مدرن برای تجاوز به حقوق انسانی افراد استفاده می‌کند!

اگر زنان بخواهند از محدوده پادشاهی عربستان خارج گردند، باید رضایت‌نامه‌ای از سوی شوهر یا قیم قانونی خود را ارائه نمایند.

اما کاری که این سامانه انجام می‌دهد در واقع به نوعی محکم‌کاری است. یعنی در صورتی که زنی بخواهد از کشور خارج گردد نه تنها باید رضایت‌نامه همسر خود را ارائه نماید، بلکه یک پیامک نیز به طور خودکار به همسر وی ارسال می‌گردد و وی را از خروج همسرش از کشور مطلع می‌سازد.

این موضوع نگرانی‌های بسیاری را در زمینه حقوق بشر در عربستان سعودی به وجود آورده است و بسیاری از کاربران توئیتر به استفاده از این سیستم اعتراض نموده‌اند.

نظر شما در این‌باره چیست؟ آیا استفاده این چنینی از فناوری می‌تواند به سود بشر باشد؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

امکان ثبت نظر برای این مطلب وجود ندارد

تبلیغات