روسها دلیل وجود سوراخ در بدنه فضاپیمای سایوز را به اطلاع ناسا نرساندهاند
در ماه اوت سال گذشته، انتشار خبر وجود سوراخی در بدنهی فضاپیمای سایوز، بحثهای زیادی را برانگیخت. اکنون پس از گذشت بیش از یکسال، بهنظر میرسد روسها دلیل وجود این سوراخ را یافتهاند؛ اما اطلاعات مربوطه را با ناسا به اشتراک نگذاشتهاند.
دمیتری روگوزین، رئیس سازمان فضایی روسیه (Roscosmos) طی کنفرانسی که با محور جوانان و فضانوردی برگزار شدهبود، از این مسئله پردهبرداشت که بررسیهای مربوط به وجود سوراخ در بدنهی سایوز به نتیجه رسیده است.
دمیتری روگوزین، رئیس سازمان فضایی روسیه
بهگزارش خبرگزاری RIA Novosti، روگوزین در این رابطه گفته است:
ماژول مداری فضاپیما پس از ورود به جو سوخته است. [اما] ما تمامی نمونهها را جمعآوری کردهایم و دقیقا میدانیم که چه اتفاقی رخ داده است؛ ولی اطلاعات بیشتری از این مسئله در اختیار شما قرار نمیدهیم.
وی افزوده است که «ما باید تااندازهای پنهانکار باشیم». سوراخ مذکور در ماه اوت سال پیش، پس این از کشف شد که فضانوردان متوجهشدند فشار هوا در ایستگاه بهآرامی و بهطور منظم در حال کاهش است. بررسی بخشهای مختلف ایستگاه نشان داد که این کاهش فشار، بهدلیل وجود یک سوراخ کوچک ۲ میلیمتری در بدنهی فضاپیمای سایوز MS-09 است. این فضاپیما به یکی از ماژولهای بخش روسی ایستگاه فضایی موسوم به Rassvet متصل شده بود. شایان ذکر است ماژول مداری فضاپیمای سایوز، در زمان اتصال به ایستگاه فضایی بهعنوان مکانی اضافه برای اقامت کیهاننوردان مورد استفاده قرار میگیرد.
پس از کشف سوراخ، کیهاننوردان موفقبه پر کردن این سوراخ شدند و بررسیهایی را در این رابطه شروع کردند. حتی برای کسب اطلاعات بیشتر، طی یک پیادهروی فضایی، این سوراخ مورد بررسی بیشتر قرار گرفت تا مشخص شود که آیا سوراخ توسط ریزشهابوارهها ایجاد شده است یا خیر. این ریزشهابوارهها سنگهای کوچکی هستند که میتوانند بدنهی ایستگاه فضایی را سوراخ کنند و کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با آنها بسیار ارزشمند است.
تصویر سوراخ کشفشده در بدنهی فضاپیمای سایوز
تحقیقات انجام شده نشان داد که این سوراخ توسط یک مته ایجاد شدهاست؛ اما اینکه حاصل اشتباهی سهوی بوده یا عمدا در بدنهی فضاپیما ایجاد شده، سوالی بود که نیاز به بررسی بیشتری داشت. همچنین مشخص نبود که این سوراخ در زمین ایجاد شده یا در فضا؛ هرچند که از نظر علمی، ایجاد سوراخ در بدنهی فضاپیما، آنهم در فضا، چندان منطقی بهنظر نمیرسد. با وجود وجود این سوراخ در ماژول مداری سایوز MS-09، ماژول فرود این فضاپیما در ماه دسامبر سال گذشتهی میلادی با موفقیت سرنشینان خود را به زمین بازگرداند.
پس از پایان مأموریت فضاپیمای سایوز MS-09، سازمان فضایی روسیه همچنان بررسیهای خود را ادامه داد و خبرگزاری RIA Novosti اعلام کرد که این سوراخ بهدلیل اشتباهی طی فرایند تولید فضاپیما ایجاد شده است؛ اما روگوزین بهسرعت این مسئله را انکار کرد و تاکنون نیز توضیحی رسمی از سوی این سازمان ارائه نشده است.
جیم برایدنستاین، مدیر ناسا
با توجه به اظهارات اخیر روگوزین در ارتباط با بهثمر رسیدن تحقیقات، آنچه تعجب برانگیز است، بیاطلاعی ناسا از یافتههای سازمان فضایی روسیه است. جیم برایدنستاین، مدیر ناسا در این رابطه به نشریهی Houston Chronicle گفته است:
آنها (روسها) هیچ توضیحی به من ندادهاند. نمیخواهم تنها یک مسئله موجب خراب شدن رابطهی ما [یا سازمان فضایی روسیه] شود؛ اما وجود سوراخ در ایستگاه فضایی بینالمللی قطعا قابلقبول نیست.
برایدنستاین افزود که او در این رابطه با روگوزین صحبت خواهد کرد. نباید فراموش کرد که رابطهی میان ناسا و سازمان فضایی روسیه بسیار مهم است، چرا که از زمان بازنشستگی شاتل فضایی در سال ۲۰۱۱، آمریکاییها برای رسیدن به ایستگاه فضایی بینالمللی به فضاپیمای روسی سایوز وابسته بودهاند و برای هر فضانورد مبلغی بین ۲۱.۳ تا ۸۱.۹ میلیوندلار پرداخت کردهاند.
در عین حال، مأموریتهای بدون سرنشین ناسا برای ارسال بار و اقلام مصرفی توسط دو فضاپیمای دراگون، ساخت اسپیسایکس و سیگنس (Cygnus) ساخت نورثروپ گرومن انجام میشود. در حال حاضر نیز اسپیسایکس در تلاش است تا فضاپیمای کرو دراگون را برای مأموریتهای سرنشیندار آماده کند. این شرکت مصمم است تا اولین مأموریت سرنشیندار را روز ۲۴ آبان سال جاری(۱۵ نوامبر ۲۰۱۹) بهانجام برساند.
بوئینگ نیز در حال آمادهسازی فضاپیمای استارلاینر (Starliner) است و نهم آذرماه امسال (۳۰ نوامبر ۲۰۱۹) را بهعنوان زمان اولین مأموریت سرنشیندار این فضاپیما در نظر گرفتهاست. با این حال، هر دو پروژه با تاخیرهایی روبهرو بودهاند و مشخص نیست که میتوانند در تاریخهای تعیین شده پروازی را بهانجام برسانند یا خیر.
نظرات