تصاویر برگزیده سال ۲۰۱۹ انجمن ملی زیست‌محیطی اودیبون

یک‌شنبه ۲۶ آبان ۱۳۹۸ - ۱۵:۲۰
مطالعه 10 دقیقه
انجمن ملی زیست‌محیطی اودیبون (Audobon) به‌تازگی برندگان مسابقه‌ی عکاسی سال ۲۰۱۹ را با انتشار تصاویری زیبا از پرندگان معرفی کرده است.
تبلیغات

انجمن ملی زیست‌محیطی اودیبون (Audobon) رسالت خود را محافظت از پرندگان و محیط‌زیست آن‌ها با استفاده از دانش و فناوری و علم محافظت از محیط‌زیست معرفی می‌کند. در‌حال‌حاضر، انجمن اودیبون شامل ۲۳ برنامه‌ی دولتی و ۴۱ مرکز زیست‌محیطی و بیش از ۵۰۰ داوطلب و نماینده در سرتاسر جهان است.

انجمن ملی زیست‌محیطی اودیبون فهرست کاملی از تصاویر منتخب این مسابقه را در وب‌سایت خود ارائه داده است که در این مقاله، زیبا‌ترین و تماشایی‌ترین آن‌ها را گردآوری کرده‌ایم. برای مشاهده‌ی عکس‌هایی نفس‌گیر از پرندگان با زومیت باشید.

عکس برتر: برنده‌ی جایزه‌ی بزرگ مسابقه

 تصاویر برگزیده انجمن ملی زیست محیطی اودیبون سال ۲۰۱۹
  • گونه‌ی پرنده: سیاه‌مرغ بال‌سرخ (Red-winged Blackbird)
  • موقعیت مکانی: ایالت ویرجینیا، الکساندرا، پارک Huntley Meadows
  • دوربین: Nikon D500 با لنز Nikon 200-500mm f/5.6E ED VR و تنظیمات 1/800 f/6.3 ISO 2500

داستان پشت عکس از زبان عکاس

صبح‌های سرد زمستان به پارک نزدیک خانه‌ام می‌رفتم تا از حلقه‌ی بخاری عکس بگیرم که از دهان سیاه‌مرغ‌ها هنگام آوازخواندن بیرون می‌آید. یکی از همین صبح‌های بسیار سرد که هنوز آفتاب طلوع نکرده‌ بود، آواز یکی از سیاه‌مرغ‌ها تمام فضای پارک را پر کرده بود. صدا را دنبال کردم تا به پرنده‌ای رسیدم که در عین زیبایی، با صدای بلند مشغول آوازخواندن بود. با دیدن این منظره دوربین را به‌سمت تاریک پارک، جایی که خورشید از بالای درختان در حال طلوع بود، تنظیم کردم تا بتوانم بخار خارج‌شده از دهان پرنده را ثبت کنم.

معرفی گونه

سیاه‌مرغ بال‌سرخ گونه‌ای از پرندگان زیبا و انگشت‌نما است که در آمریکای‌شمالی به‌وفور دیده می‌شود. جنس نر این پرندگان اوایل بهار روی باتلاق‌ها، کناره‌های مرداب‌ها، مزارع مرطوب و جوی‌های کنار جاده‌ها مشاهده می‌شوند که در‌ حال تکان‌دادن بال‌های سرخشان هستند و با آواز زیبای‌شان حضور‌شان را در آن منطقه فریاد می‌زنند.

عکس برگزیده: برنده‌ی جایزه‌ی بخش عکاسی آماتور

 تصاویر برگزیده انجمن ملی زیست محیطی اودیبون سال ۲۰۱۹
  • گونه‌ی پرنده: گل‌آشام سفید‌گردن 
  • موقعیت مکانی: کاستاریکا، ساراپیکی، پارک ملی Dave & Dave’s
  • دوربین: Nikon D3300 با لنز Tamron SP AF 150-600mm f/5-6.3 Di VC USD و تنظیمات  1/250 f/6.3 ISO 200

داستان پشت عکس از زبان عکاس:

همیشه برای کوه‌پیمایی در کشور کاستاریکا به قله‌ی مشخصی می‌رفتم. در پنجمین سفرم به این کشور‌، به‌صورت اتفاقی مقصد خود را عوض کردم و به‌سمت جنگل‌های در‌ حال احیا رانندگی کردم. پس از رسیدن به این منطقه، یک ساعت از دسته‌ی بزرگی از گل‌آشام‌های سفیدگردنی عکاسی کردم که در‌ حال نوشیدن شهد گیاهان هلیکونیا بودند. در منطقه‌ای که عکاسی می‌کردم، هوا به‌قدری طوفانی بود که به‌سختی می‌شد نفس کشید.

معرفی گونه

گل‌آشام سفیدگردن گونه‌ای زیبا و بزرگ از خانواده‌ی مرغ‌های مگس‌خوار است. بیشتر پرندگان این گونه ازلحاظ وسعت زیستگاه محدود هستند؛ ولی گل‌آشام سفیدگردن را به‌دلیل سازگاری زیاد با محیط‌زیست می‌توان از مکزیک جنوبی تا برزیل جنوبی مشاهده کرد.

عکس برگزیده: برنده‌ی جایزه‌ی بخش عکاسی حرفه‌‌ای

  • گونه‌ی پرنده: سیاه‌خروس تیغ‌دم
  • موقعیت مکانی: وایومینگ، پیندال
  • دوربین: Canon EOS 6D با لنز Canon 500mm EF f/4 L IS USM و تنظیمات 1/1500 second at f/5.6; ISO 800

داستان تصویر از زبان عکاس

صبح‌های سرد زیادی در گوشه‌ای در محیط جفت‌گیری و جفت‌جویی پرندگان ایستادم تا بتوانم از سیاه‌خروس‌های تیغ‌دم عکاسی کنم. در این مدت، دعواهای زیادی بین جنس‌های نر این پرندگان را بر سر مالکیت جنس ماده شاهد بودم. این پرندگان کنارهم می‌نشینند و منتظر سرنخ‌های نامرئی می‌مانند و سپس به‌صورت ناگهانی به‌روی همدیگر می‌پرند و یکدیگر را می‌زنند. این تصویر که در روزی برفی گرفته شده‌ است، قدرتی را به تصویر کشیده‌ است که آن‌ها از خودشان برای به‌دست‌آوردن جفت ماده به‌نمایش می‌گذارند.

معرفی گونه

اگر در محیط زندگی این پرندگان چرخی بزنید، خواهید دید بیشتر پرندگان موجود در آن مکان از جنس نر هستند. تعدادی از سیاه‌خروس‌های نر از سایرین قوی‌تر هستند. اگر کمی منتظر بمانید، خواهید دید کم‌کم جنس‌های ماده به مکان حضور جنس‌های نر می‌آیند و قوی‌ترین سیاه‌خروس‌ها را به‌عنوان جفت خود انتخاب می‌کنند. با‌این‌اوصاف، می‌توان پیش‌بینی کرد نسل بعدی این پرندگان از نسل قبلی قدرت فیزیکی بیشتری خواهند داشت.

عکس برگزیده: برنده‌ی جایزه‌ی بخش عکاسان جوان

 تصاویر برگزیده انجمن ملی زیست محیطی اودیبون سال ۲۰۱۹
  • گونه‌ی پرنده: طوطی دریایی شاخ‌دار
  • موقعیت مکانی: آلاسکا، سوارد، مرکز زندگی دریایی آلاسکا (Alaska SeaLife Center)
  • دوربین:  Canon EOS Rebel t7i با لنز Tamron SP 150-600mm f/5-6.3 و تنظیمات 1/800 second at f/11; ISO 1600

داستان تصویر از زبان عکاس

هنگام سفر به اروپا، طوطی‌های دریایی شاخ‌دار و طوطی‌های دریایی طوق‌دار را اولین‌بار از دور دیدم. پس‌از‌آن، آرزویم این بود که آن‌ها را از نزدیک ببینم تا بتوانم عکسی زیبا از آن‌ها ثبت کنم تا اینکه فرصت را در مرکز زندگی دریایی آلاسکا (Alaska SeaLife Center) به‌دست آوردم. در‌ میان شلوغی و هرج‌و‌مرج پرندگانی که شنا یا ماهی‌گیری‌ می‌کردند یا با سرعت بسیار زیادی از مقابلم پرواز می‌کردند، ساعت ها منتظر ماندم تا بتوانم منظره‌ای زیبا از طوطی‌های دریایی شکار کنم. درنهایت، توانستم این عکس را از طوطی دریایی منزوی ثبت کنم. این طوطی دریایی یک لحظه گوشه‌ای نشسته بود تا با نوکش بال‌هایش را آرایش کند.

معرفی گونه

برخلاف طوطی‌های دریایی طوق‌دار و طوطی‌های دریایی اطلس که برای ساختن لانه روی خاک تونل‌های کوچکی حفاری می‌کنند، طوطی‌های دریایی شاخ‌دار بیشتر اوقات فقط تخم خود را در میان شکاف‌های صخره‌های عمیق پنهان می‌کنند. به‌همین‌دلیل، بررسی و شناخت لانه‌ی این گونه از طوطی‌های دریایی از گونه‌های دیگر سخت‌تر است و اطلاعات زیادی درباره‌ی نحوه زاد‌وولد و عادات آن‌ها دردسترس نیست.

عکس برتر: برنده‌ی جایزه‌ی بخش عکاسی گیاهان و پرندگان

 تصاویر برگزیده انجمن ملی زیست محیطی اودیبون سال ۲۰۱۹
  • گونه‌ی پرنده: پری شاهرخ کلاه‌دار (Hooded Oriole)
  • موقعیت مکانی: کالیفرنیا، سن‌دیگو
  • دوربین: Canon 7D Mark II با لنز Tamron SP 150-600mm f/5-6.3 Di VC و تنظیمات 1/800 second at f/6.3; ISO 1600

داستان پشت عکس از زبان عکاس

مدت زیادی از جا‌به‌جایی من به سن‌دیگو نگذشته بود که متوجه یک جفت پری شاهرخ کلاه‌دار شدم که هرروز به حیاط خانه‌ی من می‌آمدند و روی درخت نخل می‌نشستند. وقتی دیدم جنس ماده برای ساختن لانه رشته‌نخ‌های نازک نخل را جا‌به‌جا می‌کند، سریع دوربین خودم را برداشتم و این عکس را ثبت کردم. حقیقتا عاشق این عکس هستم؛ چراکه نشانگر رابطه‌ی عمیق بین دو گونه از طبیعت است و زیبایی دنیای طبیعت را حتی در‌ بحبوحه زندگی شهری به‌تصویر می‌کشد. همچنین، درخشش شاخه‌های نخل در پس‌زمینه این تصویر به زحمت‌های این پری شاهرخ کلاه‌دار ماده تقدس خاصی می‌بخشد.

عکس برتر: برنده‌ی افتخاری جایزه‌ی بخش عکاسی آماتور

 تصاویر برگزیده انجمن ملی زیست محیطی اودیبون سال ۲۰۱۹
  • گونه‌ی پرنده: حواصیل آبی بزرگ (Great Blue Heron)
  • موقعیت مکانی: فلوریدا، ساحل Delray، پارک Wakodahatchee Wetlands
  • دوربین:  Nikon D500 با لنز Nikon 200-500mm f/5.6 ED VR lens و تنظیمات 1/1250 second at f/5.6; ISO 640

داستان پشت عکس از زبان عکاس

هنگامی‌که در پارک Wakodahatchee طوفان شدیدی از افق در حال شکل‌گیری بود، بلافاصله حواصیل‌های موجود در آنجا توجهم را جلب کردند. حواصیل نر که در حال اغوای حواصیل ماده بود، منظره بسیار زیبایی ساخته بود. مراسم تشریفات جفت‌گیری آن‌ها به‌قدری زیبا بود که تصمیم گرفتم چند ساعت به تماشای آن بنشینم. نزدیک‌شدن حواصیل نر به ماده با غرش رعد‌و‌برقی از دور همراه شد و باد شدیدی که می‌وزید، باعث حالت گرفتن پر‌های این دو حواصیل شد. همان لحظه دوربین خود را برداشتم و این منظره‌ی دلربا را ثبت کردم.

معرفی گونه

حواصیل آبی بزرگ با گردن قدرتمند و منقار‌های نیزه‌مانندش می‌تواند طعمه‌ی آبزی خود را با سرعت بسیار زیادی شکار کند. همچنین حواصیل‌های بزرگ‌سال با حرکات نمایشی سریعی که در هوا به‌اجرا می‌گذارند، توجه حواصیل ماده را به‌خود جلب می‌کنند. نکته‌ی مهم درباره‌ی این حرکات آن است که حواصیل نر با این حرکات خطرناک نیاز خود را در فصل جفت‌گیری اعلام می‌کنند.

عکس برتر: برنده‌ی افتخاری جایزه‌ی بخش عکاسی حرفه‌ای

 تصاویر برگزیده انجمن ملی زیست محیطی اودیبون سال ۲۰۱۹
  • گونه‌ی پرنده: عقاب سر‌سفید (Bald Eagle)
  • موقعیت مکانی: واشینگتن، فرایدی هاربور، پارک ملی‌تاریخی San Juan Island
  • دوربین:  Canon EOS-1D X Mark II با لنز Canon EF 600mm f/4 IS و تنظیمات 1/320 second at f/11; ISO 1600

داستان پشت عکس از زبان عکاس

آن روز به قصد عکاسی از روباه‌ها به پارک جزایر سن‌خوان رفته‌ بودم. وقتی داشتم طعمه در حال فرار را دنبال می‌کردم، صدای گریه‌ی بلندی توجهم را جلب کرد. آن‌طور‌که متوجه شدم، عقاب قصه‌ی ما در شکارکردن خرگوش از روباه پیشی گرفته‌ و آن را از دهان روباه دزدیده‌ بود. فقط چند ثانیه وقت داشتم تا بتوانم این سرقت شاهکار را در یک فریم ثبت کنم. عقاب سر‌سفید خرگوش در دهان روباه را به پنجه‌هایش گرفت و آن دو را ۲۰ فوت روی زمین کشید و پس از هشت ثانیه روباه به زمین افتاد و شام آن شب خود را از دست داد.

معرفی گونه

عقاب سر‌سفید تقریبا هرچه بخواهد می‌خورد. شاید علاقه‌ی او به خوردن گوشت مردار از ابهت پادشاهی‌اش بکاهد؛ ولی همچنان یکی از شکارچیان قدرتمند و دزدان سریع در طبیعت به‌شمار می‌رود. عقاب سر‌سفید طیف وسیعی از پرندگان و ماهی‌ها و پستانداران را شکار می‌کند؛ ولی از دزدیدن صید دیگران نیز باکی ندارد.

عکس برتر: برنده‌ی افتخاری جایزه‌ی بخش عکاسان جوان

 تصاویر برگزیده انجمن ملی زیست محیطی اودیبون سال ۲۰۱۹
  • گونه‌ی پرنده: برنج‌خورک (Bobolink)
  • موقعیت مکانی: میسوری، شهرستان لینکلن، فلات Dunn Ranch
  • دوربین:   Canon EOS 60D با لنز Tamron SP 150-600mm f/5-6.3 و تنظیمات 1/1250 second at f/6.3; ISO 400

داستان پشت عکس از زبان عکاس

فلات Dunn Ranch هنگام غروب آفتاب به علفزار طلایی زیبایی تبدیل می‌شود. برنج‌خورک نری که در عکس مشاهده می‌کنید، لحظه‌ای روی ساقه‌ی یکی از این علف‌ها مقابل لنز دوربین من نشست تا بتوانم زیبایی آن را به‌تصویر بکشم. صدای ربات‌گونه‌‌ی این برنج‌‌خورک با صدای سایر برنج‌خورک‌های آن منطقه ترکیب شده بود و تجربه‌ی آرامش تکرار‌نشدنی را برای من رقم زده‌ بود. با اینکه از گرفتن این عکس بسیار هیجان‌زده بودم، چند تصویر دیگر نیز قبل از پریدن این برنج‌خورک و پاک‌شدن این منظره زیبا ثبت کردم.

معرفی گونه

بیشتر پرندگان آواز‌خوانی که در ایالات متحده‌ی آمریکا و کانادا زندگی می‌کنند، جزو مهاجرانی محسوب می‌شوند که به این مناطق نزدیک هستند. برنج‌خورک استثنائی جالب‌توجه است که مهاجرت خود را در فصل پاییز از شمال آمریکا شروع می‌کند و آن را در اواسط فصل زمستان و نزدیکی بخش جنوبی خط استوا و آمریکای‌جنوبی به‌اتمام می‌رساند. جالب است بدانید برنج‌خورک‌ها قبل از مهاجرت تولک می‌روند و پر‌های زینتی تابستانی آن‌ها جای خود را به پر‌های قهوه‌ای رنگ می‌دهند.

عکس برتر: برنده‌ی افتخاری جایزه‌ی بخش عکاسی گیاهان و پرندگان

 تصاویر برگزیده انجمن ملی زیست محیطی اودیبون سال ۲۰۱۹
  • گونه‌ی پرنده: گالینول ارغوانی (Purple Gallinule)
  • موقعیت مکانی: فلوریدا، منطقه‌ی Lakeland، منطقه‌ی حفاظت‌شده‌ی Circle B Bar
  • دوربین:  Nikon D500 با لنز Nikon 80-400mm f/4.5-5.6 VRII AF-S ED و تنظیمات 1/1000 second at f/5.6; ISO 1800

داستان پشت عکس از زبان عکاس

گالینول ارغوانی معمولا هنگام طلوع آفتاب از گیاه بالا می‌رود تا از گل‌های آن تغذیه کند. من این را زمانی متوجه شدم که در اواسط صبح برای عکاسی به منطقه‌ی حفاظت‌شده‌ی Circle B Bar رفته بودم و گالینول ارغوانی را دیدم که از گیاه بالا می‌رفت و حین راه‌رفتن از گل‌های گیاه تغذیه می‌کند. با دیدن این منظره، سریع دوربین و مونوپاد خودم را برداشتم و منتظر ماندم تا در لحظه‌ی مناسب زیبایی این صحنه را به‌تصویر بکشم. وقتی گالینول ارغوانی به بالای گیاه رسید، شروع کرد به حرکت‌کردن از ساقه‌ای به ساقه‌ی دیگر و از بالا به پایین و از سمتی به سمت دیگر. من از تمام این لحظه‌ها عکاسی کردم و درنهایت، این تصویر را انتخاب کردم که زیباترین آن‌ها بود.

معرفی گونه

گالینول ارغوانی تقریبا ترکیبی از تمام گونه‌های گالینول‌ها است. این گونه از گالینول‌ها ماهرانه شنا می‌کنند و روی آب‌های آزاد شیرجه می‌زنند و همچنین برای پیداکردن غذا با پاهای زرد براقشان از مسیر‌های سخت میان صخره‌ها عبور می‌کنند و حتی از درختان نیز بالا می‌روند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات