با رابط کاربری MIUI 11 و قابلیت‌های آن آشنا شوید

شنبه ۲۵ آبان ۱۳۹۸ - ۲۲:۰۰
مطالعه 8 دقیقه
شیائومی با معرفی و انتشار آخرین نسخه از رابط کاربری اختصاصی خود، قدم بزرگی در راستای توسعه‌ی نسخه‌ای ایده‌آل و بهینه برداشت.
تبلیغات

شیائومی اوایل مهرماه به‌صورت رسمی از نسل جدید رابط کاربری اختصاصی خود با نام MIUI 11 رونمایی کرد. شیائومی در MIUI 11 تمرکز زیادی روی تغییرات ظاهری پوسته‌ی خود داشته و سعی کرد ازطریق اعمال برخی بهبود‌ها، تجربه‌ی استفاده از اندروید را برای کاربران گوشی‌های خود ارتقاء دهد؛ تغییراتی که برای اولین‌بار کسب جایزه‌ی طراحی Red Dot Design را برای این شرکت به‌همراه داشته است. در این نسخه، شیائومی تا جای‌ ممکن تلاش کرده تا از به‌هم‌ریختگی و ناهماهنگی عناصر رابط‌کاربری خود بکاهد و تجربه‌ای منظم و یکپارچه را به مشتریانش ارائه دهد؛ تجربه‌ای که در‌عین حفظ اصالت پیشین، حرف جدیدی در چنته داشته باشد تا کاربران تازه‌وارد نیز راهی هموار برای تعامل با MIUI‌ در پیش داشته باشند.

MIUI 11 شیائومی

غول چینی دنیای فناوری چندی پیش اقدام به انتشار این به‌روزرسانی برای گوشی‌های هوشمند خود کرد. نکته‌ی قابل‌توجه در این خصوص عرضه‌ی این بسته‌ی به‌روزرسانی برای بازه‌ی گسترده‌ای از گوشی‌های هوشمند شیائومی، حتی نمونه‌های قدیمی است. البته باید در نظر داشته باشید که دریافت MIUI 11 به‌معنی به‌روزرسانی به آخرین نسخه‌ی اندروید نیست. برخی از گوشی‌های هوشمند شیائومی مانند پرچم‌داران این شرکت، با MIUI 11 به اندروید ۱۰ بروز خواهند شد درحالی‌که محصولات قدیمی‌تر مانند ردمی نوت ۷ در حال حاضر به‌واسطه‌ی آخرین نسخه‌ی MIUI، از اندروید ۹ و ردمی نوت 4X از اندروید ۷ بهره خواهند برد.

بزرگ‌ترین تغییر قابل مشاهده در MIUI 11، زبان طراحی آن است؛ جایی که اکنون با طراحی مینیمال با انیمیشن‌های گسترده‌تری رو‌به‌رو هستیم. با کاهش تعداد خطوط و مجزاسازی بخش‌ها، نمای کلی اکنون از یکپارچگی بیشتری بهره می‌برد و شیائومی با این سبک طراحی سعی بر کاهش عوامل حواس‌پرتی و جلب نظر بیشتر کاربر به محتوا دارد. مدت زمان انیمیشن‌ها نسبت به نسخه‌های پیشین رابط کاربری افزایش یافته است تا کاربران از همان ابتدا حس متفاوتی در خصوص MIUI 11 داشته باشند. در بیشتر موارد این انیمیشن‌ها کاملا روان اجرا می‌شوند؛ اما در شرایط خاصی نیز پرش و اجرای بریده‌ی آن‌ها، کمی به تجربه‌ی کاربری آسیب می‌زند. پیش‌بینی می‌شود شیائومی در به‌روزرسانی‌های آتی به بهینه‌سازی بیشتر رابط کاربری خود برای گوشی‌های مختلف بپردازد. 

MIUI 11 شیائومی

آیکون‌ها به‌صورت پیش‌فرض و مانند تِم‌ کلاسیک پیشین شیائومی، از طراحی مربعی با گوشه‌های گرد بهره می‌برند تا ظاهر یکپارچه‌تری به رابط کاربری بخشیده شود. شیائومی در عین طراحی ساده و بدون پیچیدگی‌، با افزودن بیشتر رنگ به بخش‌های مختلف قدم مناسبی در راستای بهبود جذابیت بصری برداشته است. این موضوع در بخش‌هایی مانند صفحه‌ی تنظیمات به‌وضوح خودنمایی می‌کند. یکی از مشکلات بزرگ نسخه‌ی قبلی MIUI، عدم نمایش آیکون اعلانیه‌ها برای گوشی‌های دارای بریدگی نمایشگر (تقریبا تمامی محصولات شیائومی) بود. آیکون‌های اعلامیه که عموما در نوار بالا و بخش چپ نمایشگر قرار می‌گیرند، در MIUI 10 پس از دریافت اعلانیه تنها یک بار تمامی آیکون‌ها نمایش داده و سپس ساعت در کنار اعلانیه‌های سیستمی مانند فعال بودن آلارم گوشی یا حالت بی‌صدا قرار درج می‌شدند. این موضوع باعث می‌شد تا برای اطلاع از وجود تماس از دست رفته یا دریافت پیامک، چاره‌ای جز پایین کشیدن نوار اعلانیه‌ها نداشته باشید. اما در MIUI 11 سایر آیکون‌های اعلانیه نیز در همان بخش و کنار ساعت و نمونه‌های سیستمی نمایش داده می‌شوند. به‌ همین راحتی!

MIUI 11 شیائومی

بخش فونت‌ها تغییرات قابل توجهی به خود دیده است تا اکنون به‌لطف مقیاس‌پذیری داینامیک، پس از افزایش ابعاد فونت نه‌تنها در محیط کاربری، بلکه در اپلیکیشن‌ها و سایر محتوا نیز اندازه‌ی فونت تغییر یابد تا بیش‌ازپیش به بهبود خوانایی کمک کند. حالت تاریک (Dark Mode) نیز در MIUI 11 بهبود‌هایی را به خود دیده است که می‌توان درکنار امکان فعال‌سازی خودکار آن در ساعاتی از شبانه‌روز، ظاهر سایر اپلیکیشن‌ها را نیز به اجبار به حالت تاریک تغییر دهد. البته در نظر داشته باشید برای بهره‌بردن از این قابلیت دستگاه باید به نسخه‌ی ۱۰ اندروید بروز شده باشد.

به‌گفته‌ی مهندسان شیائومی در توسعه‌ی این رابط کاربری از طبیعت الهام گرفته شده است تا آرامش بیشتری به کاربران منتقل شود. از همین رو شاهد تعبیه‌ی برخی قابلیت‌های جذاب مانند Dynamic ambient sounds هستیم. بدین ترتیب موسیقی زنگ یا آلارم بسته به ساعت شبانه‌روز تغییر می‌کند و صدایی از طبیعت پخش خواهد شد. به‌عنوان مثال صدای پرنده‌ها و بلبل در آلارم اوایل صبح پخش خواهد شد؛ درحالی‌که در اواخر شب صدای جیرجیرک برای اعلانیه‌های به‌کار گرفته می‌شود.

MIUI 11 شیائومی

شیائومی علاوه بر تغییرات گسترده‌ی ظاهری، قابلیت و اپلیکیشن‌های متعددی را به MIUI 11‌ افزوده است که البته بسته به مدل گوشی و نسخه‌ی اندروید، در دسترس کاربران قرار خواهد گرفت. این تغییرات کمک زیادی به یکپارچه‌سازی کلی محیط رابط کاربری کرده است. در ادامه به معرفی برخی از مهم‌ترین این موارد را پرداخته شده است.

اپلیکیشن Mi Share (پیش‌تر با نام Mi Drop شناخته می‌شد) یکی از قابلیت‌های جدید گوشی‌های هوشمند شیائومی است  که با MIUI 11 در دسترس کاربران قرار می‌گیرد. پیش‌تر شیائومی طی قرارداد همکاری با شرکت‌های ویوو، اوپو و ریل‌می اتحادیه‌ای با نام Inter-Transfer Alliance group ایجاد کرد تا سرویسی مشابه ایردراپ اپل را در گوشی‌ برند‌های مذکور تعبیه کند. به‌لطف می‌شیر کاربران می‌توانند فایل‌های مورد نظر خود را به‌راحتی و با سرعت بالایی بین گوشی‌های هوشمند شیائومی، ویوو، اپو و ریل‌می انتقال دهند. 

شیائومی همچنین قابلیت نمایشگر‌همیشه‌روشن (Always on Display) را در آخرین نسخه‌ی MIUI دچار تحولات گسترده‌ای کرده است. با این قابلیت که صرفا برای گوشی‌های مجهز به نمایشگر OLED مانند Mi 9 و ردمی K20 در دسترس خواهد بود، امکان استفاده از طرح‌های مختلفی در دسترس خواهد بود تا حین قفل بودن گوشی اطلاعات مورد نظر اعم از ساعت، تاریخ یا اعلانیه‌ها روی نمایشگر به‌‌نمایش گذاشته شود. قابلیت نمایش متن مورد نظر در این بخش نیز در دسترس است. در کنار قابلیت مذکور، شیائومی ابتکار جذابی برای نمایش اعلانیه‌ها نیز به کار گرفته است که جذابیت قابل توجهی دارد. پس از فعال‌سازی Notification light up و در صورت دریافت اعلانیه‌ی خاصی، نواری رنگی در طرفین نمایشگر روشن و خاموش خواهد شد تا نیاز به LED مخصوص اعلانیه‌ها را از بین برد.

MIUI 11 شیائومی

شیائومی برخی قابلیت‌های کاربردی نسخه‌ی نهم اندروید را نیز به MIUI 11 افزوده است که در این بین می‌توان به Digital Wellbeing و Quick Replies اشاره کرد. بخش Digital Wellbeing که در برخی نسخه‌های بتا MIUI 10 نیز عرضه شده بود، گزارشی از میزان استفاده‌ی کاربر از اپلیکیشن‌های مختلف را ارایه می‌دهد. به‌لطف Quick Replies نیز امکان تعیین برخی اپلیکیشن‌ها برای پاسخ به اعلانات آن‌ها از نوار اعلانیه و بدون مراجعه به اپلیکیشن در دسترس است. در صورت فعال‌سازی، این حالت برخی اپلیکیشن‌ها همانند واتساپ به‌صورت پنجره‌ای کوچک باز می‌شوند و تمام محتوای مورد نیاز را بدون نیاز به خروج از اپلیکیشن قبلی نمایش می‌دهد. 

شیائومی نیز مانند برخی از برند‌های نام‌دار دنیای گوشی‌های هوشمند، علاوه بر حالت Power Saving، قابلیت Ultra Power Saving را نیز به رابط کاربری خود افزود. در این حالت عموم بخش‌های دستگاه برای رسیدن به بیشتری میزان از عمر باتری غیرفعال خواهند شد و تنها امکان برقراری تماس تلفنی و ارسال پیامک در دسترس خواهد بود. البته کاربران می‌توانند به انتخاب خود به برخی از اپلیکیشن‌ها اجازه‌ی استفاده از منابع سخت‌افزاری و فعالیت در این حالت را بدهند. پس از فعال شدن Ultra Power Saving، رابط کاربری برای مصرف کمتر انرژی به تیم تیره تغییر خواهد کرد. به‌گفته‌ی شیائومی در صورت فعال‌کردن این حالت، گوشی برای فعالیت به مدت یک روز تنها به ۵ درصد شارژ نیاز خواهد داشت.

MIUI 11 شیائومی

اپلیکیشن File Manager نیز تغییرات گسترده‌ای به خود دیده است؛ همکاری شیائومی با WPS برای نمایش اسناد اداری بدون نیاز به اپلیکیشن‌ جانبی را می‌توان مهم‌ترین تغییر مدیریت فایل‌ها در MIUI 11 دانست. اپلیکیشن مدیریت فایل‌های شیائومی قابلیت‌های جذاب و گسترده‌ای در اختیار کاربران قرار می‌دهد که می‌توان به مشاهده‌ی فایل‌ها بسته به ماهیت (سند، تصویر، ویدئو، موسیقی و ...)، مخفی‌سازی برخی پوشه‌ها، اتصال ریموت به دستگاهی خاص، مشاهده‌ی فایل‌های ذخیره در سرویس‌های ابری مانند گوگل درایو و حتی ایجاد سرور FTP اشاره کرد. با افزوده‌شدن قابلیت‌های جدید این اپلیکیشن اکنون یکی از بهترین نمونه‌های موجود در دنیای اندروید به‌شمار می‌رود. 

از دیگر قابلیت‌های جذاب MIUI 11‌‌ می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • یکپارچه شدن بخش وظایف با اپلیکیشن Notes 
  • پخش اسناد، تصاویر و بازی‌ها با ScreenCast
  • تعبیه‌ی Mimoji در اپلیکیشن دوربین
  • اپلیکیشن جدید Screen Recorder برای ضبط فیلم از محیط رابط کاربری
  • ظاهر و قابلیت‌های جدید اپلیکیشن ماشین حساب
  • امکان تعبیه‌ی ویدئو به‌عنوان پس‌زمینه
  • پرینت بی‌سیم اسناد و تصاویر بدون نیاز به اپلیکیشن جانبی
  • مات کردن پیش‌نمایش اپلیکیشن‌ها در بخش Recent
  • قابلیت غیرفعال کردن تمامی حسگر‌های دستگاه
  • امکان انتخاب گروهی اپلیکیشن‌ها جهت قرار دادن در پوشه‌ای خاص یا حذف آن‌ها

MIUI 11 قدم بزرگی برای شیائومی در راستای بهبود رابط کاربری خود بوده است. تمرکز اصلی شیائومی در توسعه‌ی این محیط، فضایی دلچسب با انیمیشن‌های جذاب بوده است تا کاربر هیچ‌گاه احساس خستگی نکند. این شرکت همچنین با افزایش قابل‌توجه قابلیت‌های مختلف به MIUI 11 اکنون آن را به محیطی تبدیل کرده است که تقریبا تمامی نیاز‌های کاربران به‌صورت کامل و بدون نیاز به نصب اپلیکیشن‌های جانبی تأمین می‌شود.

قیمت به‌روز، مشخصات فنی و هر اطلاعاتی که برای خرید ارزان و آگاهانه‌ی انواع گوشی‌های شیائومی نیاز دارید را در بخش محصولات زومیت بیابید؛ مقایسه‌ی مشخصات فنی انواع گوشی‌های شیائومی و برند ردمی در کنار گالری تصاویر رسمی محصولات همگی در این بخش در دسترس شما خواهد بود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات