رونمایی از سامانه بازرگام و امضای تفاهم‌نامه با اتحادیه میوه و تره‌بار

چهارشنبه ۵ دی ۱۳۹۷ - ۱۵:۴۵
مطالعه 4 دقیقه
صبح امروز در جریان نشست خبری رونمایی از سامانه‌ی بازرگام، تفاهم‌نامه‌ای میان این استارتاپ و اتحادیه‌ی میوه و تره‌بار منعقد شد.
تبلیغات

انطباق با تکنولوژی در دنیای شلوغ و سریع جدید اجتناب‌ناپذیر است؛ از این رو درگیر نشدن یک کسب‌وکار سنتی با روش‌های نوین در درازمدت، به شکست آن منجر خواهد شد. تعاونی بزرگ پیشگامان، هلدینگی با ۳۰ شرکت و با بیش از ۲۰ سال سابقه در زمینه‌ی IT به‌عنوان مهره‌ی اصلی پشتیبان سامانه‌ی بازرگام و فروش آنلاین میوه و تره‌بار توسط آن شناخته می‌شود. ایده‌ی اولیه‌ی تشکیل بازرگام ۱.۵ سال پیش و با هدف توسعه‌ی عرضه‌ی کالاهای FMCG (کالاهای تند مصرف) و با تمرکز اولیه روی میوه و سبزیجات شکل گرفت. انبارها و سردخانه‌های مجهز گروه پیشگامان با ظرفیتی بالغ بر شصت‌هزار تن و خدمات لجستیک آن مدیریت این پروسه و بهره‌وری آن را تضمین می‌کند.

رضایی نژاد استارتاپ بازرگام

طبق توضیحات امیرحسین رضایی‌نژاد، مدیر استارتاپ بازرگام، پس از خرید میوه از باغ‌داران و بسته‌بندی آن، نوبت به انتقال آن‌ها به انبارها می‌رسد؛ این میوه‌ها سپس در برای فروش توسط میوه‌فروشی‌ها به آن‌ها تحویل داده می‌شود. متوسط زمان رسیدن میوه به دست شهروندان در حال حاضر ۳ ساعت است اما رضایی‌نژاد رسیدن به زمان ۱.۵ ساعت را از برنامه‌های بازرگام می‌داند. رضایی‌نژاد در بخشی از سخنان خود در مورد تفاهم‌نامه‌‌‌ی امروز چنین گفت:

اتحادیه‌ی میوه‌ و تره‌بار با دید باز به سبک مدرن کسب‌وکار نگاه می‌کند. این تفاهم‌نامه احتمالا نخستین تفاهم بین بخش سنتی و مدرن برای توسعه‌‌ی پیشرفته‌تر است. ما متعهد هستیم تا میوه‌ را به‌صورت خالص (یعنی بدون احتساب وزن بسته‌بندی و جعبه) بفروشیم. ما همچنین از پاکت‌‌های سنگی سازگار با محیط‌زیست برای عرضه‌ی خرد محصولات استفاده می‌کنیم.
بازرگام

امیر‌حسین رضایی‌نژاد در بخش دیگری از سخنان خود، از آمادگی و ظرفیت این سامانه‌ برای تامین نیازهای شب عید خبر داد. کارگر، رئیس اتحادیه‌ی میوه و سبزی تهران نیز با ابراز علاقه به ورود راهکارهای نوین به این عرصه اعلام کرد که امکان‌پذیر شدن خرید میوه برای همه، یکی از اهداف این اتحادیه بوده و این امید وجود دارد که سامانه‌ی بازرگام به کمتر شدن فاصله‌ی بین تولید و مصرف محصولات زراعی کمک کند. اسماعیل قادری فرد به‌عنوان نماینده‌ی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نیز سخنگوی بعدی این نشست بود؛ وی با اشاره به جلسه‌‌های پیوسته با شهرداری برای توسعه‌ی مدیریت شهری و در نتیجه ارزش‌آفرینی اقتصادی نوین از اهمیت شناخت استارتاپ‌های فعال در این زمینه و برگزاری رویدادهای برای آن سخن گفت.

ناطقی وزارت تعاون

علیرضا ناطقی،‌ مدیر کل دفتر تعاونی‌های خدماتی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در بخش دیگر این نشست از آمادگی این مجموعه برای برگزاری جشنواره‌هایی با حضور دانشجویان و دانش‌آموزان فعال استارتاپی برای شناخته‌تر شدن آن‌ها خبر داد. ناطقی وضعیت مهارت در استارتاپ‌های کشورمان را از استانداردهای جهانی عقب‌تر دانست و بر لزوم توجه به آن سخن گفت.

کشتی پور شهردار منطقه ۲

شهرداری منطقه‌ی ۲ بدون شک از فعال‌ترین ارگان‌ها برای توسعه‌ی مدیریت نوین شهری است؛ در گزارش زومیت از نمایشگاه تهران هوشمند از فعالیت‌های این شهرداری در حمایت از استارتاپ‌هایی مانند پیدو، بیدود و الوپارک سخن گفتیم. میزبان نشست امروز، کشت‌پور شهرداری منطقه‌ی ۲ بود. کشت‌پور از فعال بودن ۱۴۷۰ اپلیکیشن در این منطقه و کمک‌های شهرداری به اجرایی شدن و سرعت بخشیدن به رشد به برخی از آن‌ها سخن گفت. از ۲۰ استارتاپ مورد حمایت شهرداری منطقه‌ی ۲، ۷ مورد تا به امروز تجاری‌سازی شده‌اند. 

پس از امضای توافق‌نامه بین بازرگان و اتحادیه‌ی میوه و سبزی تهران، نوبت به خبرنگاران رسید تا سوالات خود را مطرح کنند. رضایی‌نژاد در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران، مزیت رقابتی بازرگام را نسبت به دیگر فعالات این بخش حذف واسطه‌ها و کاهش قیمت می‌داند؛ به‌گفته‌ی مدیر این استارتاپ، رقبا عموما در عرضه‌ی میوه‌ی ممتاز فعال هستند؛ با این حال بازرگام فورش محصولات درجه ۱ و ۲ را نیز در برنامه دارد. وی در پاسخ دیگری درباره‌ی شهرهای فعال و قیمت‌گذاری نیز چنین گفت:

تمامی مناطق سه شهر،‌ تهران، اصفهان و یزد تحت پوشش بازرگام هستند. مرجع قیمت ما همان است که به‌صورت رسمی برای هر میوه اعلام می‌شود؛ اما به دلیل سود دریافتی کمتر نسبت‌به روش‌های عرضه‌ی سنتی، شاهد قیمت کمتری هستیم. ما در حال مذاکره با یکی از بزرگ‌ترین فعالان فروش اینترنتی هستیم تا میوه‌های عرضه‌شده در آن‌ را برعهده بگیریم.

در پایان نشست، کارگر از اتحادیه‌ی میوه و سبزیجات از تمام فعالان فروش این نوع محصولات برای انعقاد تفاهم‌نامه دعوت به عمل آورد؛ فروش میوه در وب‌سایت‌هایی که تفاهم‌نامه‌‌ای با اتحادیه ندارند، غیرقانونی است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات