سایت جاباما در جریان فیلترینگ دو هفته‌ای چه آسیب‌هایی دید؟

شنبه ۱۷ تیر ۱۳۹۶ - ۱۹:۴۰
مطالعه 4 دقیقه
سایت رزرو آنلاین هتل جاباما بعد از دو هفته رفع فیلتر شد و امروز مسئولان در نشستی خبری به بررسی آسیب‎های فیلترینگ استارتاپ‌ها پرداختند.
تبلیغات

سایت رزرو آنلاین هتل جاباما که ۳۱ خردادماه سال جاری فیلتر شده بود، پس از دو هفته رفع فیلتر شد. امروز مدیرعامل جاباما در نشستی خبری اعلام کرد این فیلترینگ به طور مستقیم صدها میلیون تومان و به طور غیر مستقیم قریب به یک میلیارد به هلدینگ علی‌بابا ضرر وارد کرده است. مجید حسینی نژاد اعلام کرد که علت فیلتر شدن سایت جاباما تا چند روز برای این مجموعه مشخص نبوده است و بعدا علت فیلترینگ عدم تطبیق نام شرکت و سایت و قانونی شفاهی مبنی بر اینکه یک شرکت نمی‌تواند دو سایت داشته باشد اعلام شد. حسینی نژاد در این نشست گفت:

آن نگاهی که به کسب و کار فیزیکی در کشور است، به کسب و کارهای اینترنتی نیست و فیلتر کردن ما خیلی سریع اتفاق افتاد.

به گفته‌ی حسینی نژاد از دیگر صدماتی که در فرآیند فیلترینگ متوجه این شرکت شده است، کنسل شدن قراردادها با شرکت‌های تأمین کننده و طرف قرارداد و مشتری‌ها، ناامیدی و سرخوردگی کارکنان و تنزل در رتبه‌بندی گوگل است که دو سال برای آن زمان صرف شده بوده است.

 حسینی نژاد با اشاره به اینکه دولت برای ایجاد هر شغل، بودجه ۴۰۰ میلیون تومان در نظر گرفته است، گفت:

ما بدون حتی یک ریال اعتبار ۳۰۰ شغل ایجاد کردیم، نه وام گرفتیم و نه حمایت مالی دولتی داشته‎‌ایم.

باقر بحری، دبیر کمیسیون تجارت الکترونیک نظام صنفی رایانه‌ای از حاضرین در این نشست نیز به هزینه‌های فیلترینگ برای استارتاپ‌ها اشاره کرد و گفت:

جریان‌های زیادی در پشت رفع فیلتر این سایت‌های استارتاپی است. هزینه‌ی عدم اعتمادی که در مردم ایجاد شده است،‌ بسیار سنگین است. فیلتر شدن هزینه اجتماعی و اقتصادی سنگینی دارد.

دبیر انجمن صنفی کسب و کارهای اینترنتی نیز در بخش دیگری از صحبت‌ها درباره‌ی نماد اعتماد الکترونیکی کسب‌وکار یا همان eنماد گفت: 

وجود نماد اعتماد الکترونیک در ابتدا امر پسندیده‌ای بود و باعث ایجاد تمایز بین کسب و کارهای اینترنتی و وبسایت‌ها و وبلاگ‌ها شد؛ اما در ادامه تعدد نمادها باعث بی‌نظمی شد. 

در نشست خبری امروز در خصوص تاثیر فیلترینگ بر سرمایه‌گذاری در استارتاپ‌ها نیز بحث شد و به گفته‌ی رئیس انجمن سرما‌یه‌گذاری خطرپذیر ایران، سرمایه‌گذاران پیش‌بینی نمی‌کردند که ریسکی ناشی از محدود کردن و عدم فعالیت به وسیله فیلترینگ وجود داشته باشد و در حال حاضر با اتفاقات اخیر متقاعد کردن سرمایه‌گذاران برای انتقال سرما‌یه‌هایشان از بخش ساختمان و واسطه‌گری به سمت کارآفرینی اینترنتی بسیار دشوار خواهد بود در حالی که تمام تلاش‌هادر جهت جذاب کردن این حوزه برای سرمایه‌گذاران بوده است.

رضا زرنوخی درباره‎‌ی انتظارات استارتاپ‌ها از دولت گفت

اگر دولت در این روند سرمایه گذاری نمی‌کند، حداقل در توسعه‌ی کار دخالت نکند و ساماندهی متمرکزی انجام‌دهد و اگر مشکلی بود برای حل مشکل طبق پروسه‌های معمولی که در دنیای تجارت وجود دارد، با هشدار قبلی و با همفکری با صنف اقدام کند و بعد فیلترینگ صورت بگیرد. تعجیل در محدود کردن استارتاپ‌ها در سرما‌یه‌گذاری مشکل ایجاد می‌کند.

اکوسیستم استارتاپی ایران نوپا است و در این زمینه در کشور خلاء قانونی وجود دارد. در گذشته وزارت اقتصاد مصوبه‌ای مبنی بر اینکه که سایت‌هایی که خرید و فروش اینترنتی دارند مجوزی به نام e نماد از مرکز تجارت الکترونیک بگیرند تصویب کرده است. سابق بر این کسب و کارها با داشتن این نماد مشکلی نداشتند ولی اخیرا هر مجموعه‌ای کمسیونی با نام ساماندهی فضای مجازی در درون خود تشکیل می‌دهد و نمادهای مختلفی را ارائه می‌دهند که به نوعی قدرت اجرایی e نماد را هم زیر سوال می‌برد و این موضوع منجر به بهم ریختگی در دولت می‌شود. در بدنه‌ی دولت هنوز برای برخورد با مسائل نوین برنامه‌ای وجود ندارد و قوانین در بخش کسب وکار الکترونیک محدود است.

  • بنا به نظر یکی از صاحبنظران در این حوزه سه موضوع مطرح است که نیاز به توجه دارد:

۱. نمادهای متعدد باعث بی قانونی می‌شوند و باید رویکرد واحدی وجود داشته باشد.

۲. نمادها باید اعتباری باشند و نه اجباری، یعنی وجود آن‌ها به مردم اعتماد بیشتری دهد و نداشتن آنها علت برخورد قوه قضاییه با کسب‌وکارها نشود.

۳. نحوه مواجه با کسب و کارهای استارتاپی باید تغییر کند. نوع برخوردی که با کسب و کارهای نوین می‌شود باید با نوع سنتی آن متفاوت باشد.

بحری در پایان این نشست اضافه کرد:

کسب و کارهای نوین کاملا بر نیازهای واقعی مردم منطبق هستند و روی تمام اکوسیستم اقتصادی کشور تاثیر گذاشته‌اند. در این جریان مقابله بی فایده است و همراهی لازم است. مقابله کردن با جریان این کسب‌وکارها فقط زمان را از کشورمان می‌گیرد.
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات