قابلیت ذخیره اطلاعات در مواد شیمیایی؛ افقی جدید و گسترده

پنج‌شنبه ۱ تیر ۱۳۹۶ - ۲۳:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
چیت‌ به‌طور دقیق به چه مفهومی است و آیا امکان این وجود دارد که اطلاعات را در مواد شیمیایی ذخیره کنیم؟
تبلیغات

کامپیوترها از بیت‌ها و کامپیوترهای کوانتومی از کیوبیت‌ها استفاده می‌کنند. دانشمندان معادلی شیمیایی برای این بیت‌ها ساخته‌اند. چیت، حافظه‌ی شیمیایی یک بیتی است که می‌تواند اطلاعات را به‌صورت شیمیایی ذخیره کند.

چیت چیست؟

در محاسبات کلاسیک، اطلاعات در بیت‌ها ذخیره می‌شود و توسط پدیده‌ای مانند الکتریسیته خوانده می‌شود. این بیت‌ها به‌صورت صفر و یک یا همان کد باینری خوانده می‌شوند. در محاسبات کوانتومی، اطلاعات در کوانتوم بیت‌ها یا کیوبیت‌ها ذخیره می‌شود. اما کامپیوترها تنها روش ما برای ذخیره اطلاعات نیستند؛ مواد شیمیایی هم می‌توانند این کار را انجام دهند. دانشمندان انستیتوی شیمی‌فیزیک آکادمی علوم لهستان (IPC PAS) در ورشو، روشی توسعه داده‌اند که بر مبنای آن، ذرات مواد شیمیایی می‌توانند اطلاعات را درست مانند بیت‌ها و کیوبیت‌ها، در حافظه‌ی شیمیایی یک بیتی به نام «چیت» ذخیره کنند.

چیت از سه قسمت ساخته شده است. واکنش‌های شیمیایی به‌صورت چرخه‌ای و مداوم بین قسمت‌های مختلف رخ می‌دهند. این حافظه بر مبنای واکنش بلوزوف-ژابوتینسکی که رفتاری نوسانی دارد شکل گرفته است. هر واکنش موادی را می‌سازد که برای واکنش بعدی لازم هستند و این روند تا بی‌نهایت ادامه پیدا می‌کند. کاتالیزگری به نام فروین به انجام این واکنش‌ها کمک می‌کند و باعث تغییر رنگ محیط واکنش می‌شود. کاتالیزگر دیگری به نام روتنیوم، واکنش را نسبت به نور حساس می‌کند. وقتی واکنش نسبت به نور حساس می‌شود، با تابش نور آبی‌رنگ متوقف می‌شود. این ویژگی از آن جهت مهم است که به پژوهشگران امکان می‌دهد تا واکنش را کنترل کنند.

مفاهیم

چیت، محاسبات شیمیایی را برای ما ممکن می‌کند. بنابراین، به‌جای بیت‌های سنتی، همه‌ی اجزا شیمیایی هستند. با اینکه محاسبات کوانتومی هم در حال پیشرفت هستند؛ اما این نوع جدید از محاسبات می‌تواند راهی جدید برای ذخیره، خواندن و انتقال اطلاعات پیش روی ما قرار دهد.

همه چیز، از گوشی‌های هوشمند گرفته تا فایل‌های دیجیتال طبقه‌بندی شده، به توانایی ما در ذخیره و خواندن اطلاعات، اساس محاسبات، وابسته هستند. تغییر دادن کامل اساس فناوری‌هایی که امروزه به آن‌ها تکیه داریم می‌تواند نتایج فوق‌العاده‌ای در پی داشته باشد. شاید فناوری‌هایی که در حال حاضر به‌منظور مقابله با تغییرات اقلیمی توسعه داده می‌شوند، با بهبودها و تغییراتی عمده مواجه شوند. شاید ابزار و وسایلی که با آن‌ها فضا را کاوش می‌کنیم تغییر کنند. چنین پیشرفت‌هایی و بسیاری دیگر که حتی نمی‌توانیم تصور کنیم، بخش زیادی از فناوری‌هایی را که امروزه می‌شناسیم، متحول خواهند کرد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات