ورود فناوری تشخیص چهره به دنیای خودرو

جمعه ۱ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
در یک سیستم به اشتراک‌گذاری خودرو، یک خودرو چگونه تشخیص می‌دهد که کدام سرنشین روی صندلی راننده نشسته است؟
تبلیغات

با بررسی مینی‌ون مفهومی الکتریکی پرتال کرایسلر، مشخص می‌شود که شناسایی فردی که روی صندلی راننده نشسته است، با استفاده از فناوری تشخیص چهره چگونه انجام می‌گیرد.

خودروی مفهومی پرتال کرایسلر دارای یک نرم‌افزار تشخیص چهره است که توسعه‌دهنده‌ی آن،پاناسونیک، می‌گوید به حد کافی قوی است تا راننده‌ها را حتی با مدل موی تغییریافته و عینک تشخیص دهد.

پرتال، که این ماه برای اولین بار در نمایشگاه فناوری CES در معرض عموم قرار گرفت، دارای یک دوربین در پشت غربیلک فرمان است که چهره‌ی راننده را اسکن می‌کند.

پس از اسکن اولیه، خودرو پروفایل مشخصی را فعال می‌کند که شامل ایستگاه‌های رادیویی مورد علاقه‌ی راننده، وضعیت تنظیم صندلی، دفترچه یادداشت، تقویم و غیره است.

پاناسونیک این سیستم را با کمک شرکت سنسوری (Sensory)، واقع در سانتا کلارا در ایالت کالیفرنیا، توسعه داده است؛ شرکتی که برای گوشی‌های موبایل، تبلت‌ها و لپ‌تاپ‌ها، نرم‌افزار تشخیص چهره و صدا تهیه می‌کند.

دان ترنر، دستیار مدیر مهندسی پیشرفته در پاناسونیک می‌گوید: «کارایی این فناوری در میلیون‌ها گوشی اندروید ثابت شده است. شرکت فیات در حال ارزیابی آن است و ما در حال نشان دادن این راهکار به سایر خودروسازان هستیم.»

خودرو پرتال کرایسلر

اگر فردی بخواهد این گزینه را فعال کند، برای اسکن مقدماتی روی صندلی راننده می‌نشیند، سپس پروفایل نمایش‌ داده‌شده در وسط کنسول را تکمیل می‌کند.

سیستم، پروفایل راننده را به‌صورت ابری (Cloud Storage) ذخیره‌سازی می‌کند. برای سفرهای بعدی، یک دوربین خارجی تعبیه‌شده بر ستون مرکزی خودرو، راننده را حین نزدیک شدن به خودرو شناسایی و سیستم اقدام به تنظیم صندلی، ایستگاه رادیویی مورد علاقه و تهویه‌ی داخلی می‌کند؛ پیش از آن که راننده روی صندلی نشسته باشد.

خودروساز همچنین می‌تواند دوربین‌های دیگری برای تشخیص و ذخیره‌سازی پروفایل‌های سایر سرنشینان تعبیه کند. یک سیستم از بین برنده‌ی نویز (noise cancellation) می‌تواند محدوده‌ای شنیداری در اطراف هر سرنشین ایجاد کند تا سرنشین بتواند به موزیک مورد علاقه‌اش گوش کند.

ترنر می‌گوید نرم‌افزار تشخیص چهره آن‌قدر قوی هست که بتواند راننده‌ها را حتی با تغییرات ظاهری از قبیل گذاشتن ریش، یک مدل موی جدید یا زدن عینک تشخیص دهد.

خودرو پرتال کرایسلر

وی افزود: «اگر مشتری‌های انتخاب کنند، خودروساز می‌تواند شناسه‌ا‌ی قوی‌تر به‌وسیله‌ی افزودن نرم‌افزار تشخیص صدا بسازد. پرتال فاقد این سیستم است اما این سیستم می‌تواند به آن اضافه شود».

ترنر گفته است این فناوری می‌تواند تا سال ۲۰۲۰ آماده‌ی نمایش شود.

سایر تأمین‌کنندگان هم در حال سروکله زدن با سیستم تجزیه و تحلیل آماری داده‌های بیولوژیکی هستند. شرکت جنتکس در حال تعبیه کردن یک دوربین در آینه‌ی وسط خودرو است که تصاویر گرفته‌شده از چشم راننده را تجزیه و تحلیل کند.

استیو داونینگ، مدیر ارشد مالی جنتکس می‌گوید شناسایی با استفاده از عنبیه‌ دقیق‌تر از استفاده از اثر انگشت است. این امر می‌تواند خصوصاً نظر به اینکه خودروسازان، سرمایه‌گذاری در به اشتراک‌گذاری خودرو را بسط می‌دهند، مفید باشد.

سرویس به اشتراک‌گذاری خودرو نیازمند تقسیم کردن هزینه‌ها بین کاربران خودروها است و مالک باید مطمئن شود که تنها رانندگان مجاز از خودرو استفاده می‌کنند. در صورت بروز تصادف، این سیستم اول از همه باید بداند راننده چه کسی بوده است.

داونینگ می‌گوید: «این راهکار، سطحی از افزایش امنیت را به همراه دارد. ما بر این باوریم که این یک فناوری اجباری برای به اشتراک‌گذاری خودرو در آینده است.»

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات