عدم توافق مرسدس بنز با اینفینیتی برای تولید خودروهای کامپکت

پنج‌شنبه ۳۰ دی ۱۳۹۵ - ۲۰:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
در نشست خبری نمایشگاه خودروی دیترویت ۲۰۱۷، مدیرعامل شرکت دایملر اعلام کرد که این شرکت با شرکت رنو-نیسان برای تولید خودروهای سایز کوچک، به توافق نرسیده است.
تبلیغات

مرسدس‌بنز اعلام کرد که پیمان همکاری آن با شرکت رنو-نیسان برای تولید مدل‌های مختلف بسیار، پیوندی بسیار قوی است و همچنان پابرجا است؛ اما دیتر زتچه، مدیرعامل این شرکت می‌گوید پروژه‌های مشترکی وجود دارند که در صورت تشخیص عدم کارایی، متوقف و حذف خواهند شد. تولید نسل دوم خودروهای سایز کوچک، در این دسته قرار دارد.

زتچه در نشست رسانه‌ای نمایشگاه خودروی دیترویت ۲۰۱۷ گفت: «همکاری با شرکت رنو-نیسان برای تولید نسل بعدی خودروهای سایز کوچک، به‌خصوص برنامه‌ی اشتراکی پلت‌فرم خط تولید خودروهای کوچک مرسدس برای ساخت مدل‌های اینفینیتی Q30/QX30 عملی نخواهد شد.»

طبق گزارشات حاصله در ابتدای سال جدید میلادی، شرکت‌های مرسدس بنز و اینفینیتی نتوانستند برای تولید نسل بعدی بر‌ پایه‌ی پلت‌فرم‌های MFA و MFA2 به توافق برسند. این پلت‌فرم‌ها، مدل‌های هاچ بک و سدان کلاس A، مدل‌های MPV کلاس B، مدل چهاردر کوپه‌ و واگن CLA، مدل SUV کلاس GLA و مدل SUV جدید کلاس GLB را در بر می‌گیرند.

اینفینیتی
مرسدس بنز

زتچه افزود: «اگر موضوعی برای شما فایده و مفهومی نداشته باشد، آن کار را انجام نخواهید داد. اساس این همکاری مشترک، بر پایه‌ی تولید ارزش افزوده برای هر دو طرفین بوده است که این موضوع ما را به این سمت‌و‌سو هدایت نمی‌کند. از این‌رو، برای تحقق این منطق، حتما باید چالش‌ها و سؤالات متعددی در فاز توسعه‌ی پروژه مطرح شود. اگر این سؤالات ما را به سمت تولید ارزش افزوده هدایت کرد، آنگاه امکان‌سنجی ساخت آن بررسی می‌شود.»

وی افزود: «در حال حاضر، در حال مذاکره برای تولید نسل بعدی خودروهای کامپکت چرخ‌ جلو محرک هستیم که احتمال عملی شدن آن بالا است. اما هر اتفاقی بیفتد، تأثیر عمده‌ای بر همکاری دو شرکت نخواهد داشت. چه به‌صورت مستقل و چه در قالب پروژه‌ی مشترک، قصد داریم تعداد مدل‌های خودروهای سایز کوچک بر پایه‌ی پلت‌فرم MFA2 را از پنج عدد به هشت عدد افزایش دهیم. تولید تکی یا اشتراکی تأثیری بر روند کاری ما نخواهد داشت. سهم ما در این همکاری کاملا واضح و روشن است و به گسترش همکاری وابسته نیست.»

مرسدس بنز
اینفینیتی

اگر توافقی بر سر این همکاری حاصل نشد، به این معنا نیست که این دو شرکت دیگر با یکدیگر همکاری نخواهند کرد. شرکت‌های مرسدس‌بنز و نیسان در حال همکاری سخت‌کوشانه‌ای برای تولید مدل کلاس X و عرضه‌ی آن در سال ۲۰۱۸ هستند. مدل کلاس X، بر‌ پایه‌ی پلت‌فرم نیسان ناوارا است.

این‌گونه از همکاری‌های مشترک تازگی ندارند. برنامه‌ی مشترک برای تولید نسل بعدی خودروهای سایز کوچک، به‌منظور کاهش هزینه‌ها و پیچید‌گی‌ها بوده است که هر دو شرکت را برای احداث کارخانه‌ای در کشور مکزیک به فکر انداخته بود.

این خط مونتاژ از ابتدای سال جاری، به تولید محصولات اینفینیتی و مرسدس برای بازار کشور آمریکا مشغول خواهد شد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات