نادلا: هوش مصنوعی نباید تهدیدی برای نیروی کار انسانی باشد

چهارشنبه ۲۹ دی ۱۳۹۵ - ۲۰:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
ساتیا نادلا معتقد است هوش مصنوعی باید به‌عنوان ابزاری در اختیار همه افراد باشد و شغل و حرفه‌ی آن‌ها را در معرض خطر قرار ندهد.
تبلیغات

فناوری هوش مصنوعی در سال‌های اخیر با رشد زیادی همراه بوده است و از یک تصویر خیالی متعلق به فیلم‌های علمی تخیلی، به ابزاری تبدیل شده که هر شرکتی علاقه‌مند است از آن در محصولات خود استفاده کند. ساتیا نادلا، مدیرعامل مایکروسافت در مورد استفاده از هوش مصنوعی نظریه قابل تأملی دارد و معتقد است شرکت‌ها باید تصمیمی جدی در زمینه‌ی به‌کار‌گیری این فناوری بگیرند.

نادلا در سخنرانی خود در کنفرانس DLD مونیخ عنوان کرد:

هدف اصلی هر فردی در دنیای فناوری این است که از زمان خود به بهترین شکل استفاده کند. این‌که ما به افراد بگوییم برای آن‌ها جایگزین مناسبی داریم، درست نیست. آن چیزی که بیش از همه برای من ارزش دارد، استفاده از هوش مصنوعی در محصولات خاص خودمان نیست، بلکه استفاده از ظرفیت آن و به اشتراک‌گذاری این فناوری با توسعه‌دهندگان و دیگر سازمان‌ها است.

نادلا پیش از این نیز عنوان کرده بود که یکی از مأموریت‌های اصلی مایکروسافت، قدرت بخشیدن به هر فرد و سازمانی در جهان است تا بتواند به دستاوردهای بیشتری دست یابد.

این مسئله که یک مدیرعامل شرکت فناوری، دیدگاه‌هایی انسان دوستانه در ارتباط با استفاده از فناوری‌های نو داشته باشد، جذاب است؛ اما مسئله‌ی اصلی این است که حتی استفاده‌ی کم از هوش مصنوعی نیز به پیشرفت‌های بزرگ منجر می‌شود و نتیجه‌ی نهایی، از بین رفتن شغل‌ تعداد زیادی از کارمندان خواهد بود. این واقعیت در حال حاضر نیز در اتوماسیون سازمان‌ها در حال اجرا است و موقعیت‌های شغلی بسیاری را تحت تأثیر قرار داده است. به هر حال، با وجود اظهارنظرهای این‌چنینی از طرف فعالان دنیای فناوری، هوش مصنوعی به‌سرعت در حال جایگزینی برخی شغل‌ها است. نمونه‌ای از این جایگزینی را می‌توانیم در طرح جدید آمازون در فروشگاه‌های Amazon Go مشاهده کنیم.

نظر شما چیست؟ آیا هوش مصنوعی می‌تواند تمامی شغل‌های انسان‌ها را تصاحب کند؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات