کجا و برای چه موضوعاتی شکایت کنیم؟

سه‌شنبه ۲۸ دی ۱۳۹۵ - ۲۰:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
پرونده‌ها و دعاوی اشخاص علیه یکدیگر در دادگستری به طور کلی تحت دو عنوان حقوقی و کیفری بررسی می‌­‌شود.
تبلیغات

در هر کدام از موارد مذکور می‌توان از مشاوره و حضور وکیل پایه یک دادگستری بهرمند شد. یک وکیل خوب، قطعا، تأثیر غیر قابل انکاری بر پروندۀ شما خواهد داشت.

 موضوعات حقوقی، تحت عنوان دادخواست و از طریق دفاتر خدمات الکترونیک قضایی، دادگاه‌های حقوقی و در مواردی، شوراهای حل اختلاف به جریان می­افتد.

موضوعات کیفری، تحت عنوان شکایت و معمولا از طریق دادسرا و گاهی مراجع انتظامی به جریان می­‌افتد. در تهران، با توجه به تقسیم‌بندی نواحی دادسراها و سعی در رسیدگی تخصصی، مراجع تخصصی جهت برخی موضوعات ایجاد شده است که در ادامه به سه دادسرا و موضوعات مورد رسیدگی آنها می­‌پردازیم.

دادسرای ناحیه 31 (جرایم رایانه‌­ای) به جرایم زیر رسیدگی می‌کند:

الف) جرایم حوزۀ فناوری ارتباطات

ب) جرایمی که در قانون مجازات اسلامی تحت عنوان جرایم رایانه‌ای تعریف شده است

ج)جرایم موضوع قانون تجارت الکترونیکی مصوب 1382

ث) جرایم مرتبط با شرکت‌های هرمی

توضیح: جرایم ارتکابی به واسطۀ کارت‌های بانکی و اعتباری و هرگونه سوء‌استفاده نسبت به آنها، در صورتی که مشمول جرایم رایانه‌ای نباشد، در ناحیه محل وقوع جرم رسیدگی می‌شود.

جرایم

دادسرای ناحیه 28 به جرایم زیر رسیدگی می‌کند:

یک) جرایم کارکنان دولت: شامل اختلاس، رشاء و ارتشاء، تصرف غیرقانونی یا جرایم در حکم آن، تدلیس در معاملات دولتی و اخذ پورسانت، جرایم شهرداران مناطق و معاونان شهردار تهران

دو) فرهنگ و رسانه: شامل توهین، افترا، قذف، نشر اکاذیب، و انتشار مطالب خلاف واقع که در فضای مجازی و شبکه‌­های اجتماعی ارتکاب می‌­یابد و یکی از طرفین آن از مقامات موضوع مواد 307 و 308 قانون آیین دادرسی کیفری باشد، جرایم مرتبط با ورزش و اماکن ورزشی تا زمان تأسیس دادسرای ورزش، جرایم مرتبط با نشر، کتاب، مالکیت فکری (ادبی و هنری)، جرایم ارتکابی هنرمندان و ورزشکاران، جرایم مرتبط با امور فرهنگی و هنری، جرایم مرتبط با میراث فرهنگی و جرایم مطبوعاتی.

دادسرای ناحیه 21 (ارشاد) به جرایم زیر رسیدگی می‌کند:

جرایم مرتبط با تجهیزات دریافت از ماهواره، خرید، فروش، تهیه، توزیع، تکثیر و تجارت محصولات سمعی و بصری مستهجن و مبتذل، قاچاق مشروبات الکلی و جرایم مرتبط با آن، ایجاد مزاحمت برای زنان یا اطفال در معابر یا انظار عمومی، دایر کردن مراکز فساد و فحشا یا ترغیب به آن، شرب خمر (به استثنای رانندگی حین مستی) و جرایم منافی عفت و اخلاق عمومی.

برای آگاهی بیشتر، می­‌توانید در سایت وکیل­‌سرا که توسط مصطفی محمدی وکیل دادگستری و مشاور حقوقی به منظور اطلاع رسانی مسائل حقوقی ایجاد شده، موضوعات حقوقی خود را بیابید.

پایان رپورتاژ آگهی/.

این مطلب صرفا جنبه تبلیغاتی داشته و زومیت هیچ مسئولیتی را در رابطه با آن نمی‌پذیرد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات