پاناسونیک نسل جدید HUD را معرفی کرد

پنج‌شنبه ۲۳ دی ۱۳۹۵ - ۱۵:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
پاناسونیک در نمایشگاه CES سال ۲۰۱۷ از نسل آینده‌ی سیستم‌های نمایشگر سر بالا یا HUD رونمایی کرد.
تبلیغات

پاناسونیک در نمایشگاه فناوری‌های الکترونیکی CES سال ۲۰۱۷ در لاس وگاس آمریکا، از نسل جدید سامانه‌های نمایشگر سربالا یا HUD رونمایی کرد که دارای فناوری واقعیت افزوده (augmented reality) هستند.

به گفته‌ی پاناسونیک این سامانه پیچیده‌ترین نوع نمایشگرهای سربالا است و می‌تواند اطلاعات مجازی بسیار زیادی را در مسیر دید راننده قرار دهد، ضمن اینکه استفاده از فناوری واقعیت افزوده این توانایی را ایجاد می‌کند که بتوان تجربه‌ای در حد دنیای واقعی را در خصوص تصاویر به نمایش درآمده برای راننده ایجاد کرد. 

نمایشگر سربالا

در کل، یک سیستم نمایشگر سربالا به همراه واقعیت افزوده می‌تواند اطلاعات بیشتری در اختیار راننده قرار دهد و در عین حال راننده را نسبت به خطرات احتمالی آگاه کند. چنین سامانه‌ای همچنین به‌عنوان جایگزینی برای پشت آمپرهای متداول فعلی مطرح است و در صورت عملیاتی شدن آن، دیگر تمامی اطلاعات در دید راننده خواهند بود و نیازی به استفاده از نشان‌دهنده‌ها و پشت آمپر به‌صورت فیزیکی در خودرو وجود ندارد. 

نمایشگر سربالا

سیستم نمایشگر سربالای جدید ابداعی پاناسونیک مجموعه‌ای بسیار جمع و جور است و می‌تواند حجم وسیعی از داده‌های مجازی را در میدان دیدی به اندازه‌ی ۱۲ درجه‌ی افقی و ۵ درجه‌ی عمودی و تا فاصله‌ی ۱۰ متری مقابل خودرو به نمایش بگذارد. این سیستم کلا از هشت عدد دوربین استفاده می‌کند؛ یکی در عقب، یکی در جلو، یک دوربین دید در شب، یک دوربین دید پایین جانبی، دو عدد دوربین اضافی برای دید جانبی و دو عدد دوربین دیگر که وظیفه‌ی شناسایی جهت سر و راستای چشم راننده را بر عهده دارند.

این دوربین‌ها نه‌تنها شرایط اطراف خودرو جاده را زیر نظر دارند؛ بلکه به گفته‌ی پاناسونیک، از این اطلاعات برای ساخت واقعیت افزوده در برابر دیدگان راننده نیز استفاده می‌کنند و همچنین می‌توانند با توجه به حرکات سر و چشمان راننده، اقدام به اعمال تغییرات در تصویرسازی واقعیت افزوده کنند.

نمایشگر سربالا

به گفته‌ی آندارس هیتمان، مدیر بخش سیستم‌های ارتباطی پاناسونیک: «رانندگان، روزانه هنگام رانندگی ممکن است توسط عوامل محیطی بسیاری دچار حواس‌پرتی شوند و پاناسونیک قصد دارد رانندگی را جذاب‌تر کند و ایمنی و راحتی آن را افزایش دهد و به همین خاطر ما در حال توسعه‌ی نسل آینده‌ی سیستم‌های نمایشگر سربالا هستیم. این سامانه در کنار استفاده از تعدادی دوربین و البته فناوری واقعیت افزوده، این توانایی را خواهد داشت تا محیطی جذاب‌تر و البته ایمن‌تر را در پشت فرمان برای راننده فراهم کند. پاناسونیک به‌طور جدی به دنبال عملیاتی کردن چنین سامانه‌ای در آینده‌ی بسیار نزدیک است.»

این فناوری فعلا تنها در یک خودرو برقی معرفی شده است ولی امکان پیاده‌سازی آن در هر نوع خودرویی وجود دارد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات