کاهش سود ۲۴ درصدی صنایع فوجی در پی مشکلات ایربگ های تاکاتا

سه‌شنبه ۱۹ مرداد ۱۳۹۵ - ۲۳:۰۰
مطالعه 5 دقیقه
شرکت صنایع سنگین فوجی که مالکیت خودروسازی سوبارو را در اختیار دارد، در پی هزینه‌های ناشی از فراخوان ایربگ‌های ساخت تاکاتا، دچار کاهش ۲۴ درصدی سود شده است. همراه زومیت باشید.
تبلیغات

شرکت صنایع سنگین فوجی، سازنده‌ی خودروهای سوبارو گزارش داده است که میزان سود این شرکت در سه ماه‌ی نخست امسال با کاهش ۲۴ درصدی مواجه شده است. صنایع سنگین فوجی دلیل این کاهش سود را یکی نرخ تبدیل ارز خارجی نامساعد و دیگری هزینه‌های روزافزون ناشی از فراخوانی خودروها برای تعویض ایربگ‌های تاکاتا عنوان کرد.

میتسورا تاکاشی معاون اجرایی مدیر عامل فوجی اعلام کرد که سود عملیاتی این شرکت در سه ماه‌ی نخست سال مالی جاری که تا ۳۰ ژوئن بود، ۹۸۹.۹۶ میلیون دلار کاهش یافته است.

درآمد خالص این شرکت نیز با ۶.۳ درصد کاهش به ۷۶۸.۹ میلیون دلار رسیده است. درآمد این شرکت در بین ماه‌های آوریل تا ژوئن با وجود افزایش ۸.۹ درصدی فروش خودرو و رسیدن به آمار فروش تعداد ۲۴۵ هزار دستگاه، اما تنها با نیم درصد افزایش به ۷.۵ میلیارد دلار رسیده است.

کاهش سود صنایع فوجی در سه ماهه‌ی نخست امسال سبب وقفه در موفقیت‌های درخشان این شرکت شده است. در سال مالی که در ۳۱ مارس به پایان رسید این شرکت ژاپنی همچنان وضعیت خوبی را در بازار پر رونق ایالات متحده تجربه می‌کرد و فروش بالا و نرخ ارز مناسب سود خوبی را عاید این شرکت می‌کرد.

اما ین ژاپن اخیرا روند معکوسی را تجربه می‌کند و پس از یک دوره ضعف، هم اکنون در برابر ارزهای خارجی افزایش قیمت را نشان می‌دهد. مانند تمامی خودروسازان ژاپنی، صنایع سنگین فوجی نیز از قوی‌تر شدن واحد پول ین ضربه می‌بیند. هر چه قیمت ین افزایش بیشتری پیدا کند، سود خودروسازانی که محصولاتشان در سایر نقاط دنیا به فروش می‌رسد کاهش پیدا می‌کند. در مورد وضعیت سوبارو، در سه ماه‌ی نخست امسال قیمت ین ژاپن در برابر دلار امریکا ۷.۵ درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافت.

سوبارو فارستر

نوسانات نرخ ارز سبب کاهش ۲۸۴ میلیون دلاری سود صنایع سنگین فوجی شد و در سمت دیگر نیز افزایش قیمت ین در برابر دلار سبب کاهش ۲۷۵.۹ میلیون دلار دیگر از سود این شرکت شد.

از طرفی افزایش هزینه‌های مربوط به ایربگ‌های معیوب ساخت تاکاتا نیز در سه ماه‌ی این شرکت به میزان ۲۴۹.۶ میلیون دلار روی دست صنایع سنگین فوجی خرج گذاشت.

مشکل این ایربگ‌ها این است که به دلیل وجود نقص در بخش مکانیزم چاشنی انفجار، احتمال وقوع انفجار در صورتی که ایربگ به مدت زیادی در معرض رطوبت و دما قرار گیرد وجود دارد. این خرابی ایربگ‌های تاکاتا سبب رقم خوردن بزرگ‌ترین فراخوان صنعت خودرو در تاریخ شده است و سبب شده تا میلیون‌ها خودرو در سرتاسر دنیا از خودروسازان مشهور برای تعویض ایربگ فراخوانی شوند.

سوبارو نیز در پی همین فراخوان‌ها باید حدود ۳.۶ میلیون دستگاه از محصولاتش را فراخوانی کند و برای امسال فراخوان ۲ میلیون عدد از آن‌ها برنامه‌ریزی شده است.

کاهش سود بازار امریکای شمالی

به گفته‌ی تاکاهاشی امریکای شمالی ۶۹ درصد فروش جهانی محصولات سوبارو را به خود اختصاص داده است. این بازار به دلیل نوسانات نرخ ارز کاهش سودآوری را برای سوبارو رقم زد. سود عملیاتی سوبارو در این بازار با ۹.۸ درصد کاهش به ۲۳۴ میلیون دلار رسیده است.

با این حال وضعیت فروش در امریکای شمالی همچنان مطلوب است و فروش خودرو با ۱۱ درصد افزایش به ۱۷۰ هزار دستگاه رسیده است.

تاکاهاشی در زمینه‌ی پسرفت پیش آمده در بزرگ‌ترین بازار این شرکت گفت: "فروش خودرو همچنان به خوبی انجام می‌شود، بنابراین ما خیلی نگران نیستیم."   

بنابر اعلام کتاب آبی Kelley قیمت متوسط معامله‌ی خودروهای سوبارو در آمریکا ۱.۴ درصد کاهش را در ماه ژوئن تجربه کرد و در شش ماه‌ی نخست سال نیز قیمت‌ها ثابت بوده است.

سوبارو لورگ STI اسپرت

این در حالی است که قیمت کارخانه‌ای به طور متوسط ۰.۹ درصد در ماه ژوئن افزایش و در نیمسال اول نیز ۲.۸ درصد افزایش یافت.

تاکاهاشی در این باره می‌گوید که تسهیلات تشویقی سوبارو در بازار امریکا همچنان پایین‌تر از متوسط سایر کارخانه‌ها است؛ وی به افزایش سرمایه‌های سایر رقبا نیز اشاره کرد که می‌تواند از عوامل افزایش قیمت باشد.

تسهیلات سوبارو حدود ۶۰۰ دلار به ازای هر خودرو است که نسبت به سال گذشته تقریبا ثابت مانده است. در مقایسه با این رقم، قیمت متوسط تسهیلات تشویقی خریداران با ۵۰۰ الی ۶۰۰ دلار افزایش از سال گذشته به ۳ هزار تا ۳۱۰۰ دلار در سال جاری رسیده است.

تاکاهاشی در این مورد نیز گفت: "گرچه ما قصدی برای افزایش مقدار تسهیلات تشویقی خود برای نزدیک‌تر کردن آن به رقم متوسط نداریم اما فاصله ی ما با این رقم به مقدار غیرقابل چشم پوشی رسیده است. بنابراین ما علاقه‌مندیم که ساختار جدیدی از تسهیلات را تهیه کنیم که به رقم متوسط نزدیک‌تر باشد.

افزایش فروش در اروپا

فروش اروپایی سوبارو در یک چهارم نخست امسال با ۶.۳ درصد افزایش به ۱۱ هزار دستگاه رسید. صنایع سنگین فوجی جزئیات سود عملیاتی خود را در این بازار منتشر نکرده است.

سوبارو یک برنامه‌ی میان مدت را برای فروش محصولات خود تعیین کرده است و طبق آن، فروش بیش از ۱.۲ میلیون دستگاه خودرو در سال مالی پیش‌بینی شده بود، با این وجود تا پایان سال مالی در ۳۱ ژوئن این خودرو ساز توانست ۹۵۷ هزار و ۹۰۰ دستگاه خودرو را به فروش برساند. سوبارو انتظار دارد که فروش این شرکت در بازار امریکای شمالی نیز از ۸۰۰ هزار دستگاه تجاوز کند.

اما با وجود هزینه‌های ناشی از ایربگ‌های معیوب تاکاتا و بدتر شدن وضعیت نرخ تبدیل ارز، صنایع سنگین فوجی این پیش‌بینی و برنامه‌ریزی خود را برای سال مالی جدید که در ۳۲ ژوئن ۲۰۱۷ به پایان می‌رسد تنظیم کرد.

سوبارو

هم اکنون سوبارو پیش‌بینی می‌کند که که سود عملیاتی سالانه، با ۲۹ درصد کاهش نسبت به رقم ۵.۵۱ میلیارد دلاری سال گذشته به رقم ۳.۹۰ میلیارد دلار برسد.

درآمد خالص نیز طبق پیش‌بینی‌ها با ۳۵ درصد کاهش، از رقم ۴.۲۶ میلیارد دلاری سال گذشته به ۲.۷۸ میلیارد دلار کاهش می‌یابد. این در حالی است که این شرکت قبلا پیش‌بینی درآمد خالصی به میزان ۲.۸۶ میلیارد دلار را کرده بود.

صنایع سنگین فوجی پیش‌بینی‌ها در خصوص فروش محصول را ثابت نگه داشته است و از فروش جهانی با ۹.۶ درصد افزایش به ۱.۰۵ میلیون دستگاه خودرو خبر می‌دهد. 

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات