خصوصی سازی مخابرات فسخ می‌شود؛ بدهی هزار میلیاردی سهامدار مخابرات

چهارشنبه ۲۴ آذر ۱۳۹۵ - ۱۶:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
سازمان خصوصی‌ سازی فسخ قرارداد واگذاری مخابرات ایران به شرکت اعتماد مبین را بعد از ۶ سال فعالیت اعلام کرد.
تبلیغات

سازمان خصوصی‌سازی با صدور اطلاعیه‌ای، فسخ قرارداد واگذاری سهام شرکت مخابرات ایران به «کنسرسیوم توسعه اعتماد مبین» را اعلام کرد. این شرکت در مزایده‌ی ۶ سال پیش برنده‌ی خرید مخابرات بود ولی تا‌کنون نتوانسته‌ است به تعهدات مالی خرید بلوک سهام خود عمل کند.

در اطلاعیه‌ی سازمان خصوصی‌سازی کشور آمده است که در چارچوب مفاد قرارداد منعقده با خریدار بلوکی سهام شرکت مخابرات ایران و نظر به عدم ایفای تعهدات قراردادی مزبور از جانب خریدار این سهام و نقض مکرر این تعهدات، از حق فسخ مندرج در قرارداد یادشده استفاده کرده است.

سازمان خصوصی‌سازی اعلام کرده است در راستای استیفای حقوق دولت، پس از اعلام تذکرات متعدد به خریدار و اعطای مهلت کافی برای عمل به تعهدات باقی‌مانده و طی کردن کلیه مراحل لازم نظیر ارسال اظهارنامه رسمی به‌عنوان خریدار مذکور، با توجه به مفاد قراردادیِ بین خریدار و فروشنده، فسخ قرارداد واگذاری از سوی سازمان خصوصی‌سازی به خریدار اعلام شده است.

کلیه تشریفات قانونی نظیر اعاده سهام شرکت مخابرات ایران و مدیریت آن به دولت جمهوری اسلامی ایران جهت واگذاری مجدد سهام این شرکت متعاقباً از سوی سازمان خصوصی‌سازی و مراجع قانونی مربوط انجام خواهد شد.

در این راستا مشاور رئیس کل سازمان خصوصی‌سازی از بدهی هزار میلیارد تومانی سهام‌دار مخابرات اطلاع داد.

سید جعفر سبحانی مشاور رئیس کل سازمان خصوصی‌سازی درباره‌ی بدهی‌های مخابرات ایران اعلام کرد: «با وجود اینکه سازمان خصوصی‌سازی بارها به این شرکت زمان داده، ولی توسعه اعتماد مبین بدهی‌های خود را سر موقع نپرداخته است که این موضوع باعث شد سازمان خصوصی‌سازی تصمیم به فسخ قرارداد واگذاری با این شرکت بگیرد.»

به گفته‌ی سبحانی، از آنجایی که شرکت توسعه اعتماد نوین نسبت به پرداخت بدهی‌هایش به دولت و سازمان خصوصی‌سازی عمل نکرده است، سازمان خصوصی‌سازی مطابق قانون حق دارد قراردادش با این شرکت را فسخ کند.

مشاور رئیس کل سازمان خصوصی‌سازی در مورد میزان بدهی‌های سهام‌دار مخابرات به دولت بابت سهام این شرکت، گفت: «بدهی این شرکت حدود ۱۰۰۰ میلیارد تومان است و پس از نهایی شدن مراحل فسخ قرارداد و مراحل برگشت سهام شرکت به حساب دولت، برای برگزاری دوباره مزایده اقدام خواهد شد.»

سبحانی توضیح داد:‌«حدود ۶ سال پیش‌پرداخت بدهی‌های سهام‌دار مخابرات هیچ مشکلی وجود نداشت اما حدود سه سال اخیر در این موضوع مشکلاتی به وجود آمده است و این شرکت در پرداخت بدهی‌اش کوتاهی می‌کند. البته سازمان خصوصی‌سازی با سهام‌دار مخابرات همراهی کرده و به آن‌ها فرصت داده است؛ متأسفانه به نظر می‌رسد آن‌ها تمایلی به حل این موضوع ندارند وگرنه ما به سمت فسخ قرارداد نمی‌رفتیم. سازمان خصوصی‌سازی برای حفظ منافع دولت مجبور است از ابزارهای خود استفاده کند.»

البته این تنها بدهی سهام‌دار مخابرات به دولت نیست و این شرکت حدود ۶۰۰ میلیارد تومان به شرکت ارتباطات زیرساخت بدهی دارد. به نظر می‌رسد شرکت مخابرات به شرکت‌های خصوصی نیز بدهی دارد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

امکان ثبت نظر برای این مطلب وجود ندارد

تبلیغات