تماشا کنید: عمل جراحی خارج کردن تومور از مغز

دوشنبه ۳۰ آذر ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۰
مطالعه 2 دقیقه
بی شک تمام اعضای بدن اهمیتی فوق‌العاده زیاد دارند؛ چراکه عدم کارکرد صحیح یکی از اعضای بدن می‌تواند منجر به ایجاد مشکلات عدیده‌ای در بدن شود. اما در این بین مغز انسان از اهمیت بیشتری برخوردار است و از این‌رو اعمال جراحی در این ناحیه نیز بسیار سخت است. با زومیت همراه باشید تا نگاهی کوتاه به ویدیویی داشته باشیم که نشان دهنده‌ی خارج کردن یک تومور از مغز انسان است.
تبلیغات

همانطور که اشاره کردیم، هر یک از اعضای بدن وظیفه‌ی خطیری را در تضمین عملکرد طبیعی بدن انسان بر عهده دارند؛ اما کارکرد طبیعی و بدون مشکل شماری از اعضا بسیار مهم‌تر بوده و به واقع وظیفه‌ی خطیری را بر عهده دارند. از جمله‌ی این اعضا می‌توان به مغز انسان اشاره کرد که بدون شک آن را باید فرمانروای بدن انسان‌ها خواند. طبیعتا با افزایش اهمیت یک عضو، پیچیدگی آن نیز افزایش پیدا می‌کند که مغز انسان نیز از این قاعده مستثنی نیست. در ادامه می‌توانید با نگاهی به ویدیویی که برگرفته از عمل جراحی مربوط به خارج کردن یک تومور از مغز است، به روشنی پیچیدگی این فرآیند را مشاهده کنید.

همانطور که اشاره کردیم، حساسیت و پیچیدگی مغز انسان، عمل جراحی روی این عضو را به مراتب سخت‌تر می‌کند؛ از این‌رو جراحان مغز را باید از جمله‌ی زبده‌ترین و کاربلدترین افرادی بدانیم که در حوزه‌ی پزشکی مشغول به فعالیت هستند. کوچک‌ترین اشتباه در فرآیند عمل می‌تواند عواقب بسیار تلخی را به همراه داشته باشد. همانطور که در ویدیوی مورد نظر نیز مشاهده می‌کنید، فرآیند عمل با دقت بسیار بالایی صورت می‌پذیرد.

براساس اطلاعات ارائه شده در این ویدیو، در مرحله‌ی اول پزشکان با استفاده از تصویربرداری‌های سه بعدی صورت گرفته، محل قرارگرفتن تومور را مشخص کرده‌اند. پس از فراهم کردن مقدمات، جمجمه‌ی بیمار در محل مورد نظر شکافته شده است. همانطور که در تصاویر نیز مشاهده می‌کنید، پس از شکافتن جمجمه، نوبت به سخت شامه یا Dura Mater می‌رسد. سخت‌شامه بیرونی‌ترین لایه‌ای است که از سیستم اعصاب مرکزی انسان محافظت می‌کند. مغز انسان نیز جزئی از سیستم اعصاب مرکزی است که توسط سخت شامه محافظت می‌شود. جراحان با شکافتن سخت شامه، به ناحیه‌ی مورد نظر خود دست پیدا می‌کنند.

در ویدیو می‌بینید که تومور در سمت راست بالای محل شکافته شده کاملا مشخص است. در این مرحله از انعقاد دو قطبی (Bipolar Caugulation) برای جدا کردن بافت‌ تومور از مغز استفاده می‌شود. پزشکان با دقت بالا تلاش می‌کنند تا بدون آسیب زدن به ساختار مغز، تومور را از مغز جدا کنند. انعقاد دو قطبی روشی است که از آن برای جدا کردن بافت‌ها از همدیگر استفاده می‌شود؛ این روش تنها محدود به مغز انسان نبوده و کاربرد گسترده‌ای در زمینه‌ی پزشکی دارد. در پایان از هیدروژن پراکسید برای از بین بردن تومور و قطع خونریزی استفاده می‌شود.

در ادامه می‌توانید این ویدیو را مشاهده کنید. البته دیدن این ویدیو به افرادی که توانایی دیدن تصاویر این چنین را ندارند، توصیه نمی‌شود.

لینک دانلود

نظر شما در این خصوص چیست؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات