۱۵ ترفند برای داشتن بهترین تجربه‌ی کاربری با جی 4 ال‌جی (قسمت اول)

شنبه ۱۸ مهر ۱۳۹۴ - ۰۰:۵۱
مطالعه 7 دقیقه
ال‌جی امسال با عرضه‌ی جی ۴ به بازار حداکثر توان خود را به کار گرفته تا به بهترین شکل ممکن در بازار گوشی‌های هوشمند حضور داشته باشد. طی دو مقاله به بررسی ۱۵ ترفند گوشی هوشمند جی ۴ خواهیم پرداخت که می‌توان با تنظیم آن‌ها، تجربه‌ی بهتری را در کار با جی ۴ داشت. با زومیت همراه باشید.
تبلیغات

 ال جی برای نیمه‌ی اول سال ۲۰۱۵ طبق معمول گوشی‌هوشمند پرچمدار خود را با نام جی ۴ معرفی و روانه‌ی بازار کرد. این گوشی‌هوشمند با پیروی از طراحی ال‌جی که شامل پنل جلویی فاقد کلید فیزیکی و قرار گرفتن کلیدهای حجم صدا و پاور در پشت گوشی است، روانه‌ی بازار شد. برخلاف رقبایی نظیر سامسونگ که پشتیبانی از حافظه‌ی میکرو اس ‌دی و باتری قابل تعویض را در گلکسی اس ۶ کنار گذاشته، ال‌جی همچنان این ویژگی‌ها را در گوشی هوشمندش حفظ کرده است. همچنین باید به بهره‌گیری از بدنه‌ای با قاب پشتی که با چرم پوشش داده شده نیز اشاره کرد. ال‌جی نشان داده سبک و سیاق طراحی خود را دارد و همچون سایر کمپانی‌ها پیرو ترندهای بازار نظیر استفاده از فلز در گوشی هوشمندش نیست. علاوه بر تمام ویژگی‌های ظاهری برای این گوشی هوشمند، قابلیت‌های جی ۴ نیز هم سطح رقبا است. در ادامه به تشریح شماری از ترفند‌ها خواهیم پرداخت که با استفاده از آن‌ها می‌توان تجربه‌ی بهتری را در زمان استفاده از این گوشی هوشمند داشت.

ناک کد (Knock Code)

این روزها دیگر همچون گذشته نیست که گوشی‌های هوشمند اندرویدی از الگوی معمول سیستم‌عامل گوگل برای باز کردن قفل گوشی‌های خود استفاده کنند. برای مثال می‌توان به سامسونگ و هواوی اشاره کرد که از سنسور اثر انگشت در محصولات خود استفاده می‌کنند. ال‌جی در جی ۴ نیز از حسگر اثر انگشت استفاده نکرده و در عوض به فناوری ناک کد پایبند مانده است. با استفاده از ناک‌کد، نه تنها روش خلاقانه‌ای برای باز کردن قفل گوشی در اختیار دارید، بلکه همین موضوع باعث شده تا زیبایی پنل جلویی گوشی نیز بیش از پیش افزایش یابد؛ چراکه خبری از کلید فیزیکی در جلوی گوشی نیست. با استفاده از ناک کد می‌توان الگوی‌های متفاوتی را مورد استفاده قرار داد. در ناک کد، صفحه‌ی نمایش به چهار قسمت تقسیم می‌شود که با تعریف ضربه به تعداد مشخص در هر قسمت، یک الگوی منحصر به فرد ایجاد کرد. برای باز کردن قفل گوشی با ناک کد نیاز نیست تا صفحه‌ی گوشی را روشن کنید؛ بلکه در حالت خاموش بودن نیز می‌توان قفل را باز کرد. همچنین برای قفل کردن صفحه‌ی نمایش کافی است تا دو بار روی منطقه‌‌ای از صفحه‌ی نمایش کلیک شود.

با توجه به اینکه ال‌جی کلید پاور را در پشت گوشی قرار داده، استفاده از ناک کد زمانی که گوشی به پشت روی سطح قرار دارد، روش بسیار بهتری است. شاید تصور کنید که پیدا کردن تقسیم بندی صفحه‌ی نمایش یک مشکل برای این روش است، اما باید به این نکته اشاره کرد که ال‌جی ساز و کار هوشمندانه‌ای را برای حل این مشکل در نظر گرفته؛ بطوریکه کافی است تا لمس‌های بعدی خود را براساس نقطه‌ای که اولین لمس را انجام داده‌اید، به کار گیرید.

غیرفعال کردن اپلیکیشن‌های پیش‌فرض

با توجه به اینکه اغلب تولیدکنندگان گوشی‌های هوشمند رابط کاربری خود را همراه با اندروید روی محصولات خود قرار می‌دهند، همیشه تعدادی اپلیکیشن پیش‌فرض غیرکاربردی نیز وجود دارد که بعضا کاربران از آن‌ها استفاده نمی‌کنند. این اپلیکیشن‌ها را نمی‌توان از روی گوشی حذف کرد؛ اما در جی ۴ قابلیتی وجود دارد که با استفاده از آن می‌توان اپلیکیشن‌های پیش‌فرض موجود در گوشی را غیرفعال کرد. برای مثال از جمله‌ی این اپلیکیشن‌ها باید به +QuickMemo اشاره کرد.

G4 2

برای اینکه این اپلیکیشن‌ها را غیرفعال کنیم کافی است تا در جی ۴ به تب General رفته و از این طریق وارد منوی Apps شد. پس از انتخاب تب All، می‌توانید لیست‌ اپلیکیشن‌های موجود روی جی ۴ خود را ببینید. در صورت نیاز کافی است تا با کلیک روی نام اپلیکیشن مورد نظر، وارد منوی داخلی شده و روی Disable کلیک کرد. با غیرفعال کردن یک اپلیکیشن دیگر نام و نشانی از این اپلیکیشن در لیست اصلی اپلیکیشن‌ها وجود نخواهد داشت.

تنظیم لیست اپلیکشین‌ها

در حالت پیش‌فرض لیست اپلیکیشن‌ها در جی ۴ بصورت Custom است که به واقع نمی‌توان اپلیکیشن‌های نصب شده را روی گوشی به راحتی در آن پیدا کرد. با استفاده از قابلیتی که در رابط کاربری جی ۴ در اختیار کاربران قرار گرفته، می‌توان چینش اپلیکیشن‌ها را عوض کرد و اپلیکیشن‌ها را با ترتیب دیگری مشاهده کرد. برای مثال با مرتب کردن اپلیکیشن‌ها براساس حروف الفبا، پیدا کردن موارد دلخواه با فرآیند سریع‌تری انجام می‌شود و دیگر لازم نیست تا در بین صفحات مختلف مشغول به جستجوی اپلیکیشن مورد نظر باشیم. برای تنظیم این موضوع کافی است تا وارد لیست اپلیکیشن‌ها شده و آیکون سه نقطه‌ی قرار گرفته در بالای سمت راست صفحه را کلیک کنید. با کلیک روی این کلید نرم‌افزاری منوی نمایش داده می‌شود که در صورت انتخاب Name از این پس اپلیکیشن‌ها به ترتیب حروف الفبا برای کاربر نمایش داده خواهد شد. جی ۴ امکان مرتب کردن فولدرها نیز به این طریق امکان‌پذیر می‌کند که نهایتا تاثیر آن تسهیل یافتن اپلیکیشن‌ها است.

تنظیمات بخش Smart Notice

Smart Notice جزء اولین مواردی است که کاربران جی ۴ در رابط کاربری این گوشی هوشمند با آن روبرو می‌شوند. این قسمت از رابط کاربری نیمه‌ی بالای صفحه‌ی نمایش گوشی را به خود اختصاص داده و شامل ساعت، وضعیت آب و هوا و نوار متنی در قسمت پایین نیز می‌شود. متن نمایش داده شده در قسمت پایین به تناسب اطلاعات موجود در طول شبانه روز قابل تغییر است. البته امکان تنظیم این ویجت نیز وجود دارد که می‌توان آن را از قسمت بالای سمت راست تغییر داد.

G4 1

اسمارت نوتیس شامل قابلیت نمایش اعلانیه‌ها برای مخاطبان، وضعیت آب و هوا، اطلاعات گوشی و موارد دیگر است. تمام ویژگی‌های اسمارت نوتیس بصورت پیش‌فرض فعال هستند؛ اما در صورتی که می‌خواهید شماری از قابلیت‌های این بخش از رابط کاربری جی ۴ را غیرفعال کنید، این امر ممکن است. در این بخش می‌توان اطلاعات مربوط به تولد دوستان خود، اعلانیه‌های وضعیت آب و هوا و هشدار مربوط به کاهش میزان باتری را دریافت کنید که بودن تمام این موارد در کنار هم شاید باعث سردرگمی و در برخی موارد مزاحمت شود. از جمله‌ی موارد دیگر نمایش داده شده در این قسمت باید به تماس‌های از دست رفته اشاره کرد.

تنظیم دوباره‌ی منوی اعلانیه‌ها

ال‌جی در قسمت اعلانیه‌های جی ۴ امکانات زیادی را در اختیار کاربران قرار داده است. اما در صورتی که شماری از این امکانات مورد استفاده شما نیست، می‌توانید موارد مورد نیاز را به راحتی حذف کنید تا قابلیت‌هایی که بیشتر استفاده می‌کنید، در دسترس‌تر باشد. از جمله‌ی کلید‌های نرم‌افزاری در قسمت اعلانیه‌ها می‌توان به اسلایدر تنظیم نور صفحه‌ی نمایش، تنظیم صدا، روشن کردن وای- فای، روشن کردن دیتای گوشی، فعال کردن ریموت و در آخری کلید نرم‌افزاری ویرایش قسمت اعلانیه‌ها اشاره کرد. برای تغییر چینش کلیدها کافی است تا روی همین کلید نرم‌افزاری ویرایش کلیک کنید.

با کلیک روی ویرایش می توانید برخی از قابلیت‌ها نظیر اسلایدر تنظیم نور را غیرفعال کرده یا ترتیب قرار گرفتن این موارد را بنابر خواست خود تغییر دهید. با کلیک روی کلید نرم‌افزاری ویرایش، منوی دیگری باز خواهد شد که تغییرات را می‌توان از طریق آن اعمال کرد.

غیرفعال کردن Smart Bulletin

همچون بسیاری از تولیدکنندگان گوشی‌های هوشمند اندرویدی، ال‌جی نیز رابط کاربری اختصاصی خود را برای محصولات خود ارائه کرده است. قسمتی از رابط کاربری جی ۴ به بخشی با نام Smart Bulletin اختصاص دارد که در سمت چپ‌ترین صفحه‌ی Home جای گرفته است. این بولتن اطلاعاتی را نظیر گوگل ناو در اختیار کاربران قرار می‌دهد، اما کاربرد آن در مقایسه با سرویس گوگل کمتر است. در صورتی که این قسمت از رابط کاربری جی ۴ به نظر شما نیز غیرکاربردی است، می‌توانید آن را به راحتی غیر فعال کنید.

برای غیرفعال کردن این قابلیت کافی است تا به قسمت ویرایش صفحه‌ی Home  رفته و سپس صفحه‌ی مربوط به این قسمت را که بولتن در آن قرار گرفته، حذف کنید. همچنین امکان حذف این بولتن از طریق غیرفعال کردن کلید Setting که در بالای بولتن هوشمند قرار دارد نیز امکان پذیر است.

تنظیمات هوشمند (‌Smart Setting)

یکی از قابلیت‌های جدیدی که در جی ۴ شاهد اضافه شدن آن هستیم، تنظیمات هوشمند یا Smart‌ Setting است. برای دسترسی به این قسمت جدید کافی است تا به قسمت تنظیمات رفته و از طریق تب General به Smart Function بروید. با استفاده از این قابلیت کاربران می‌توانند تا برخی از تنظیمات گوشی هوشمند خود را بصورت خودکار فعال کنند. برای مثال می‌توان تنظیم صدای جی ۴ یا اتصال به شبکه‌های وای-فای بسته به موقعیت مکانی کاربر اشاره کرد.

در تنظیمات هوشمند سه قسمت اصلی وجود دارد. تنظیمات در منزل، خارج از منزل و با لوازم جانبی. وجود تنظیمات برای منزل و خارج از منزل این قابلیت را در اختیار کاربران قرار می‌دهند تا پروفایل صوتی، خاموش یا روشن بودن بلوتوث و وای-فای را بصورت خودکار تنظیم کنید. در مورد تنظیمات لوازم جانبی نیز امکانات جالبی در اختیار کاربر قرار داده می‌شود. برای مثال در صورتی که کاربر هدفون خود را به گوشی متصل کند، اپلیکیشن مربوط به پخش موسیقی بصورت خودکار اجرا شود. هر یک از سه وضعیت مورد نظر را می‌توان با جزئیات موارد موجود تغییر داد. برای مثال می‌توان با تعیین آدرس منزل، این آگاهی را در اختیار گوشی قرار داد تا در موقعیت مکانی مورد نظر تظیمات خاصی را بصورت خودکار فعال کند.

در قسمت دوم از این مطلب به بررسی ۸ ترفند دیگر خواهیم پرداخت. نظر شما در مورد جی ۴ و قابلیت‌های این گوشی هوشمند چیست؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات