با ۱۶ درخت با شکوه در گوشه و کنار جهان آشنا شوید

شنبه ۱۱ مرداد ۱۳۹۳ - ۲۱:۴۸
مطالعه 7 دقیقه
گیاهان به دلیل نقش مهم و قابل تحسینی که در ادامه‌ی حیات ما و دیگر جانداران ساکن  این کره خاکی دارند، سزاوار تقدیر و ستایش‌اند. در این میان درختان نیز ایفاگر نقش‌های مهم خود هستند. صرفنظر از این عملکردهای حیاتی، زیبایی ظاهری آنها نیز در تغییر روحیه ما مهم و حائز اهمیت است. در این مجال به سراغ شماری از باشکوه‌ترین درختان جهان رفته‌ایم که زیبایی چشم نوازشان دل انگیز و فراموش نشدنی است. در مرور آنها همراه زومیت باشید.
تبلیغات

تبدیل دی اکسید کربن به اکسیژن در خلال فرآیند فتوسنتز، راه را برای ادامه‌ی حیات ما هموار کرده، نقشی مهمی که گیاهان عهده‌دار آن هستند. اما چشم انداز زیبای طبیعت پیرامون ما  تا چه حد وام دار زیبایی و سرسبزی این موجودات گران‌بها است؟ همه ما بیش و کم مناظر سرسبز و زنده را به چشم اندازهای خشک و خالی ترجیح می‌دهیم. اما در این میان نیز شماری از درختان در مقام زیبایی بر دیگران پیشی گرفته و خالق صحنه‌هایی رویایی و شگفت انگیز شده‌اند. هر چند تمامی گیاهان فهرست ما جزئی از درختان نیستند، اما به دلیل زیبایی، اندازه و شکوه لیاقت دریافت این عنوان را داشته‌اند. در ادامه همراه با شما و در سفری خاطره انگیز به دیدار این درختان زیبا می‌رویم.

 درخت رودودندرون با ۱۲۵ سال قدمت در کانادا

درختان باشکوه

درخت باشکوهی که در تصویر مشاهده می‌کنید از نظر فنی یک درخت نیست، در اصل بخش اعظم آن از بوته‌های گل شکل گرفته است. رودودندرون در اصل سَرده‌ای از گیاهان است که  1,024 گونه‌ی متفاوت را در بر می‌گیرد، اما اکثراً آن‌ها را به نام آزالیا می‌شناسند.

درخت ویستریایی با ۱۴۴ سال سن، ژاپن

درختان باشکوه

درختان بربادرفته، نیوزلند

درختان باشکوه

این درختان  به صورت مداوم در معرض تندبادهای شدیدی قرار دارند که از سمت قطب جنوب می‌وزند، از این رو به چنین وضعیتی درآمده‌اند. بدین شکل حتی در یک روز آرام و آفتابی نیز این درختان طوری به نظر می‌رسند که گویی هر لحظه از جا کنده خواهند شد.

درخت اَفرای ژاپنی، پورتلند، ایالات متحده

درختان باشکوه

درخت راشی که با خزه پوشیده شده است، اورگِن، ایالات متحده

درختان باشکوه

درخت  راش یا چوب سرخ جنوبی، بومی کشورهای آرژانتین و شیلی است، هر چند گونه‌هایی از آن را می‌توان در کشورهای دیگر یافت.

 درختان شکوفه گیلاس، بن، آلمان

درختان باشکوه

بلوط فرشته، جزیره‌ی جان، کارولینای جنوبی

درختان باشکوه

بلوط فرشته که در کارولینای جنوبی قد برافراشته در حدود 20 متر ارتفاع و 1,400 تا 1,500 سال قدمت دارد.

  درخت آتشین، برزیل

درختان باشکوه

این درخت که به دلیل شکل ظاهری‌اش به نام درخت زبانه‌ی آتش یا شعله نیز نامیده می‌شود، در کشورهای گرمسیری جهان می‌روید. این درخت همچنین در کشورهای نپال، هند و پاکستان به نام "درخت گّلمور" شناخته می‌شود. درخت آتشین ما بومی کشور ماداگاسکار است.

 درخت خون اژدها، یمن

درختان باشکوه

درختان خون اژدها به دلیل صمغ سرخ رنگ‌شان به این نام خوانده می‌شوند. شیره‌ی این گیاه در رنگرزی و همچنین جلا بخشیدن به ساز ویولن مورد استفاده است. همچنین مردم محلی به عنوان درمانی برای بیماری‌های مزمن از این صمغ بهره می‌برند.

پرزیدنت، سومین درخت غول پیکر سکویا در جهان، کالیفرنیا

درختان باشکوه

این درخت سکویای غول پیکر در پارک ملی سکویا در کالیفرنیا قرار گرفته است. این درخت عظیم 70 متر بلندی داشته و قطر آن در حدود 28 متر است.

تونل درختان اَفرا، ارگون

درختان باشکوه

درخت اُکالیپتوس رنگین کمانی، کوایی، هاوایی

درختان باشکوه

درختان اکالیپتوس رنگین کمانی که در امتداد اقیانوس آرام جنوبی می‌رویند، در عین زیبایی مفیدو کارآمد است. الگوهای رنگی جالب توجهی که روی تنه‌ی این درختان مشاهده می‌شود دیدنی بوده و علاوه بر این از چوب آنها در ساخت خمیر کاغذ نیز استفاده می‌شود.

درختان پیچ اَناری، آفریقای جنوبی

درختان باشکوه

درخت جاکارانداس یا پیچ اَناری با گل‌های بنفش شگفت انگیز

کوچه باغ بلوط‌ها، دیکسی، کارولینای جنوبی

درختان باشکوه

این درختان بلوط دیدنی در دهه‌ی 1790 و در مزرعه‌ی دیکسی در کارولینای جنوبی کاشته شدند.

درختان بائوباب، ماداگاسکار

درختان باشکوه

این درختان بائوباب دیدنی که بومی جزیره‌ی ماداگاسکار هستند، به صورت معمول آب را در تنه‌ی حجیم خود ذخیره می‌کنند تا برای زمان خشکسالی آب کافی در اختیار داشته باشند.

حصارهای تاریک، ایرلند شمالی

درختان باشکوه

 شاید دیگر نیازی به توضیح در مورد این تونل درختی باشکوه نباشد چرا که پیش از این و در خیابان‌های دیدنی جهان، نگاهی به آن کردیم. ولی برای یادآوری خاطرنشان می‌کنم این درختان پیچ اَناری، در قرن هجدهم و توسط خاندان استوارت کاشته شدند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات