۲۳ خرداد: عبور کاوشگر پایونیر از مداره سیاره نپتون

سه‌شنبه ۲۳ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
۳۴ سال پیش در چنین روزی (۱۳ ژوئن ۱۹۸۳) کاوشگر پایونیر 10، توانست بعد از یک سفر حدودا ۱۱ ساله از مدار سیاره نپتون، آخرین سیاره منظومه شمسی، عبور کند.
تبلیغات

دنیایی که بشر در آن زندگی می‌کند دارای عظمتی است که حتی تصور آن برای ذهن ما سخت و دشوار است. بشر بعد از هزاران سال زندگی روی این کره خاکی نتوانسته بخش گسترده‌ای از این کره را بشناسد و به‌واقع دانسته‌های او از کره‌ی زمین در مقابل ندانسته‌هایش بسیار ناچیز هستند. ولی با وجود این حقیقت، این موجود کنجکاو هیچ‌گاه از کشف و تحقیق خسته نشده است و به تلاش خود برای شناخت این دنیا ادامه می‌دهد.

در اوایل دهه ۱۹۶۰ میلادی سازمان ملی هوانوردی و فضایی ایالت متحده آمریکا (ناسا) پروژه‌ای را طراحی و آغاز کرد که به‌ کمک آن کاوشگر پایونیر 10 بتواند عکس‌های واضح از سطح سیاره مشتری برای زمین مخابره کند و البته این کاوشگر در این مهم موفق بود و توانست اولین عکس‌های مستقیم از سطح مشتری را برای زمین در نوامبر و دسامبر ۱۹۷۳ ارسال کند. در برنامه سفر این کاوشگر، مطالعه میدان مغناطیسی سیاره‌ای و بین سیاره‌ای، بادهای خورشیدی، پرتوهای کیهانی، مرحله گذر از هلیوسفر، فراوانی هیدروژن خالص، توزیع، اندازه، جرم، جریان و سرعت ذرات غبار معلق، جو مشتری و برخی از قمرهای آن (به‌خصوص آیو) و همچنین تصویربرداری از مشتری و قمرهای آن برنامه‌ریزی شده بود و توانست با موفقیت اطلاعات لازم را برای زمین در طول مأموریت خود مخابره کند.

در حال حاضر این کاوشگر کماکان به سفر خود در فضا ادامه می‌دهد. محققان ناسا روی این کاوشگر نوشته‌ای به‌صورت لوح فلزی قرار داده‌اند، به امید آنکه اگر موجود زنده  هوشمند دیگری آن را یافت، پیام آن‌ها را دریافت کند. این پیام شامل طرحی از یک مرد، یک زن به همراه طرحی از اتم هیدروژن و موقعیت خورشید و زمین است و در واقع این لوح به‌منزله‌ی اطلاعاتی از منشأ و خاستگاه این کاوشگر است.

خالی از لطف نیست وقایع مهم این کاوشگر را باهم مرور کنیم:

  • ۳ مارس ۱۹۷۲: پرتاب کاوشگر از پایگاه فضایی ناسا در فلوریدای آمریکا
  • ۱۵ جولای ۱۹۷۲: کاوشگر پایونیر ۱۰ وارد کمربند سیارک‌ها شد
  • ۳ دسامبر ۱۹۷۳: اولین عکس‌ها از مشتری برای زمین ارسال شد؛ در مجموع این کاوشگر حدود ۵۰۰ عکس برای زمین مخابره کرد
  • ۱۳ ژوئن ۱۹۸۳: پایونیر 10 توانست از مدار نپتون آخرین سیاره منظومه شمسی عبور کند
  • ۳۱ مارس ۱۹۹۷: پایان مأموریت پایونیر 10
  • ۳۰ دسامبر ۲۰۰۵: کاوشگر پایونیر 10 به فاصله ۸۹.۷ واحد نجومی از خورشید رسیده بود و با سرعت ۱۲.۵ کیلومتر در ثانیه در حال ادامه سفر خود بود
  • ۴ دسامبر ۲۰۰۶: آخرین تلاش برای برقراری ارتباط با این کاوشگر صورت پذیرفت ولی هیچ‌گونه پاسخی دریافت نشد. ارتباط زمین با این کاوشگر بعد از حدود ۳۴ سال قطع شد.

دیگر رویدادهای مهم ۲۳ خرداد (۱۳ ژوئن)

۱۶۱۱ - کشف لکه‌های خورشیدی

۱۷۷۳ - زادروز توماس یانگ، فیزیکدان انگلیسی و از محققین نظریه‌ی موجی نور

۱۸۳۱ - زادروز جیمز کلرک مکسول، فیزیکدان اسکاتلندی نظریه‌پرداز پدیده‌های الکترومغناطیس

۱۸۴۴ - ثبت پتنت قفل درب

۱۸۴۸ - ثبت پتنت کد مورس

۱۹۳۳ - عرضه‌ی رسمی لامپ‌های سدیمی در ایالات متحده

این مطلب در تاریخ ۲۳ خرداد ۱۳۹۶ به‌روزرسانی شده است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات