آیا می‌توانید ایده‌های پرشور خود را به کسب‌وکار تبدیل کنید؟

چهارشنبه ۲۹ آذر ۱۳۹۶ - ۱۴:۰۰
مطالعه 5 دقیقه
اگر ایده‌ی واقع‌بینانه‌ای در ذهن دارید، با تست چند مرحله‌ی ساده می‌توانید متوجه شوید که این ایده تا چه حد پتانسیل تجاری شدن دارد.
تبلیغات

بسیاری از ما، از شغل‌های روزانه‌ی خود راضی نیستیم و ترجیح می‌دهیم کار ۹ ساعته‌ی اداری یا شرکتی فعلی‌مان را ترک کنیم و به دنبال علایقمان برویم. این حس، جوهر کارآفرینی است: رؤیای کاری که از ایده‌ی خودمان سرچشمه گرفته است.

اما چطور می‌توانیم علایقی مثل گل‌کاری و باغبانی، عکاسی، سرو قهوه، یا هر خدمتی را به یک کسب‌وکار درآمدزا تبدیل کنیم؟

برای اکثر ما، جواب این سؤال ساده نیست. لااقل نه به آن سادگی که حاضر باشیم شغل فعلی‌مان را به خاطر آن کنار بگذاریم. بااین‌حال با چک کردن یک سری مراحل، می‌توانیم پتانسیل رؤیای خود را برآورد کنیم.

Income-Producing Business

از دیگران بازخورد صادقانه بخواهید

نه شما و نه خانواده یا دوستانتان، بهترین قاضی کار خود نیستید. به این منظور به یک مربی حرفه‌ای و باتجربه و همچنین بازخوردهای صادقانه نیاز دارید. کسب درآمد واقعی مستلزم این است که کار شما قابل‌ توجه و ارزشمند باشد. بسیاری از مردم دوربین دارند؛ ولی اغلب آن‌ها کادر و نور را نمی‌شناسند. حتی بسیاری از عکاسان باسابقه هم نمی‌توانند حس یک‌ لحظه‌ی خاص را ثبت کنند.

مطمئناً هیچ‌کس آرزو ندارد در سطح متوسط و پایین کار کند. این چیزی نیست که رؤیاهای انسان را شکل می‌دهد. پیش از هر چیز باید اطمینان داشته باشید ایده‌ی شما، آن‌قدر خوب است که به موفقیت برسد و درعین‌حال، مهارت‌های خودتان هم می‌تواند همپای این ایده پیش برود. در صورت امکان با انجمنی از متخصصانی که دانش خود را به اشتراک می‌گذارند، در ارتباط باشید و کارتان را از جنبه‌ی انتقادی بررسی کنید.

شما باید یک محیط یادگیری فراهم کنید؛ فضایی که در آن بتوانید از متخصصان بازخورد رودررو دریافت کنید و با دیگر فعالین تازه‌کار این عرصه، به بحث و گفتگو بنشینید. یکی از گزینه‌ها، دانشکده‌ یا دوره‌ی آموزشی آنلاین است که به علاقه‌مندان کمک می‌کند مهارت‌هایشان را زیر نظر کارشناسان و در یک محیط گروهی، بهبود دهند. مزیت چنین انتخابی، این است که به‌صورت فردی آموزش می‌بینید و نقد کارتان را می‌شنوید؛ از طرفی هم عضو یک گروه متمرکز آگاه و مطلع خواهید بود.

گزینه‌ی دیگر، پلتفرم‌های کاربردی امروزی مثل Mogul است که خدمات مشاوره‌ای دیجیتال خود را ۲۴ ساعته در اختیار متقاضیان قرار می‌دهد؛ یا لینکدین که به‌عنوان مکانی برای شبکه‌سازی با همکاران معتمد مورد استفاده قرار می‌گیرد.

Income-Producing Business

اثبات مفهوم کارتان را بگیرید

«اثبات مفهوم» یکی از اصطلاحات کسب‌وکار است که بیشتر برای کارآفرینانی که در جستجوی سرمایه هستند، کاربرد دارد. حتی اگر برای شروع کارتان به بودجه نیازی ندارید، بازهم تأیید اثبات مفهوم یک ایده، بد نیست. این امر به شما کمک می‌کند تا متوجه شوید محصول یا سرویسی که می‌خواهید ارائه دهید، خریداری می‌شود یا خیر.

یک روش سریع برای ارزیابی قابلیت فروش محصول در بازار، راه‌اندازی یک کمپین کراودفاندینگ در سایت‌هایی مثل کیک استارتر، گوفاندمی و ایندی‌گوگو (یا سایت‌های کراودفاندینگ ایرانی) است.

کلید فروش نتایج ایده‌ی شما، ارائه‌ی آن است. روزانه هزاران پروژه راه‌اندازی می‌شوند. چالش اصلی این است که بتوانید خودتان را از دیگران متمایز کنید. کراودفاندینگ روشی است که خیلی زود به شما نشان می‌دهد آیا مردم برای کار و خدمات شما پولی پرداخت می‌کنند یا نه. اگر این تست را با موفقیت پشت سر گذاشتید، به شما تبریک می‌گوییم! هم مقداری پول برای شروع کارتان به دست آورده‌اید و هم با مشتریان بالقوه آشنا شده‌اید.

Income-Producing Business

یک شغل جانبی را شروع کنید

اگر بازار عمومی به ایده‌ی شما جواب فوق‌العاده‌ای نداد، بازهم یک شغل جانبی می‌تواند درآمدزایی قابل قبولی برایتان داشته باشد. اگر برای مخارج زندگی روزمره، مجبورید تمام‌وقت کار کنید، آخر هفته‌های خود را به این شغل دوم اختصاص بدهید. حرفه‌ی جانبی می‌تواند کارهایی نظیر بازاریابی، کار در یک وب‌سایت، تشکیل انجمن یا هر کار مرتبطی باشد که پس از مدتی، نام شما را به‌عنوان عکاس حرفه‌ای، توسعه‌دهنده‌ی وب‌سایت، معمار مناظر بیرونی یا متخصص یک حوزه، مطرح می‌کند.

به‌علاوه تا زمانی که بتوانید یک کار جدید و تمام‌وقت راه‌اندازی کنید، استفاده از اقتصاد گیگ هم می‌تواند راه خوبی برای درآمدزایی باشد،. امروزه شرکت‌های تکنولوژی مانند Lyft ،Doordash و Airbnb راه کسب درآمد را برای افراد بسیاری باز کرده‌اند. حتی بسیاری از مردم، از اقتصاد گیگ نسبت به شغل دائمی درآمدزایی بیشتری دارند.

تقویم کاریتان را دوباره نگاه کنید. وقتی این تقویم پر از سفارش‌های محصولات شغل جانبی‌تان باشد، مطمئناً زمان آن فرا رسیده است که به راه‌اندازی یک کسب‌وکار تمام‌وقت بیندیشید.

business plan

یک طرح کسب‌وکار بنویسید

اگر می‌خواستید کسب‌وکاری را شروع کنید، باید یک طرح عالی برای آن می‌نوشتید. پس چرا این کار را برای ایده‌ای که دوستش دارید انجام نمی‌دهید؟ با این قدم مهارت‌های خود را به سطح حرفه‌ای می‌رسانید، ایده‌ی محصول یا کسب‌وکارتان را بررسی می‌کنید و می‌توانید فروش را شروع کنید. به‌هیچ‌وجه سمت تجاری ماجرا را دست کم نگیرید؛ در غیر این صورت خیلی زود از پیگیری علایقتان خسته می‌شوید. شما به یک سیستم مدیریت ارتباط با مشتری (CRM) نیاز دارید تا با مشتریانتان ارتباط برقرار کنید. ضمن اینکه باید در شبکه‌های اجتماعی حضور پیدا کنید و یک طرح بازاریابی قوی هم داشته باشید.

نکته‌ی آخر

 اگر رؤیای شما واقع‌بینانه نباشد، موفقیتتان هم بعید به نظر می‌رسد. برخی از علاقه‌مندی‌ها همیشه در سطح یک سرگرمی باقی می‌مانند. ممکن نیست با یک گیتار خیالی، به یک ستاره‌ی راک تبدیل شوید. اما فرصتی منطقی در اختیار دارید که عکاس، توسعه‌دهنده، باریستا یا مربی هنری خوب باشید. اگر ایده‌ی مورد علاقه شما تقاضای قابل‌ توجهی در بازار داشته باشد، شانس موفقیتتان هم بیشتر است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات