۷ گام تا رهبری خوب کسب و کار

جمعه ۱۶ تیر ۱۳۹۶ - ۱۴:۰۰
مطالعه 4 دقیقه
رهبران خوب نه با اعمال قدرت، بلکه با توانایی در سازگار شدن و همراهی کارمندانشان، شرکت را در مسیر موفقیت هدایت می‌کنند.
تبلیغات

کارآفرینان اغلب مسئولیت طیف وسیعی از فعالیت‌ها را به عهده می‌گیرند، از بازاریابی گرفته تا توسعه‌ی کسب‌وکار و از حسابداری تا کنترل جریان نقدی شرکت. با این‌ حال آن‌ها فراموش می‌کنند که کلید اصلی پیشرفت یک شرکت، درگرو مهارت آن‌ها در رهبری پیشرفته است.

رهبری هوشمند یعنی در هر زمینه‌ای، بهترین افراد متخصص را به کار بگیرید. مثلاً اگر به توسعه‌ی نرم‌افزارهای خود نیاز دارید، برنامه‌نویسان حرفه‌ای را استخدام کنید یا برای ثبت و تراز مالی شرکت، از کارشناسان حسابداری کمک بگیرید.

زمانی که می‌خواهید استخدام عوامل خود را شروع کنید، چه با کارمندان تمام‌وقت کار کنید و چه کارمندان دور کار، باید به اهمیت ویژگی‌های یک رهبری خوب واقف باشید تا از اتلاف زمان و هزینه‌ی اضافه اجتناب کنید و درعین‌حال بتوانید فرهنگی شایسته برای شرکتتان خلق کنید.

best boss you can be

به‌جای ریاست، با کارمندانتان همکاری کنید

بهترین رهبران، خودشان را در کنار افرادی قرار می‌دهند که مسئولیت هدایتشان را به عهده‌ دارند. کارآفرینی یعنی شما وارد رسانه‌های اجتماعی شوید و به تیم خود در تولید محتوای مناسب کمک کنید، به نیازهای مشتریان توجه کنید و با آن‌ها در مورد علایقشان گفتگو کنید. برای درک افرادی که در حیطه‌ی رهبری شما کار می‌کنند، باید خودتان را در کنار آن‌ها قرار دهید.

فروتن باشید

هیچ‌کس دوست ندارد برای یک رهبر خودشیفته و خودبین کار کند. برعکس، شما زمانی در رهبری خود به مقبولیت می‌رسید که اشتباهات تیم خود را تصدیق کنید و به آن‌ها اجازه بدهید از اشتباهشان درس بگیرند. رهبران بزرگ از اعتراف به نقصان‌ها ترسی ندارند. بهتر است با فروتنی و تواضع ،موانع راه را با تیم خود مطرح کنید و به کمک آن‌ها راه‌های عبور از این موانع را پیدا کنید. به‌ این‌ ترتیب هم کسب‌وکارتان را تقویت می‌کنید و هم فرهنگی منسجم در شرکت خود به وجود می‌آورید.

متوجه باشید که هیچ‌کس کامل نیست

یک رهبر مؤثر تیم خود را تشویق می‌کند که مشتاق پیشرفت باشند؛ اما اگر آن‌ها نتوانستند اهداف شرکت را محقق کنند، سریعاً خود را در جایگاه قضاوت قرار نمی‌دهد. یک رهبر عالی به اعضای تیم خود کمک می‌کند از مهارت‌های خود بهتر استفاده کنند و اگر کارمندان مرتکب اشتباه شوند، به‌جای سرزنش یا توبیخ به آن‌ها فرصت می‌دهد از شکست خود درس بگیرند. هر پیشرفتی مستلزم صبر و شکیبایی است و یک رهبر خوب اهمیت زمان را درک می‌کند.

leadership

الهام‌بخش کارمندانتان باشید

اگر فکر می‌کنید کارمندان باید اوامرتان را اجرا کنند چون شما این‌طور خواسته‌اید، شما یک رهبر نیستید؛ بلکه فقط یک مدیر هستید (آن‌هم نه یک مدیر خوب). کارمندانتان باید با ایمان به مأموریت و بینش از شما پیروی کنند. برای اینکه رهبر خوبی باشید، باید اهداف و بینش خود را به‌روشنی و با شیوه‌ای مطرح کنید که در آن‌ها شور و انگیزه‌ی مشارکت و پویایی به وجود بیاید.

به یادگیری ادامه دهید

به خاطر خودتان ، تیمتان و شرکتتان، از آن دسته رهبرانی نباشید که هرگز علم خود را به‌روز نمی‌کنند و دانش تاریخ‌مصرف گذشته‌ی آن‌ها دیگر هیچ کاربرد عملی ندارد. تلاش کنید همیشه اطلاعات خود را نه‌تنها در مورد صنعتی که در آن کار می‌کنید، بلکه از جهان امروز، گسترش دهید. بهبود بینش شما، فضا را برای کارمندانتان باز می‌کند. آن‌ها به رهبری که اذعان دارد کامل نیست اما به یادگیری خود ادامه می‌دهد، بهتر اعتماد می‌کنند.

اعتبار خود را از دست ندهید

سبک رهبری و اعتبار شما باید با اهداف شرکتتان همسویی داشته باشد. فرض کنید شما وب‌سایتی دارید برای ارتباط پرستاران کودک و خانواده‌هایی که در جستجوی افراد قابل‌ اعتمادی برای نگه‌داری از فرزندانشان هستند. اولویت اول این است که خودتان هم نگرش مهربانی داشته باشید تا مردم بتوانند با شما و تیمتان راحت ارتباط برقرار کنند.

اعتبار و نیکنامی شما در جامعه و محیط کاری، تأثیر مستقیمی بر عملکرد تیمتان خواهد داشت، پس همیشه مراقب باشید که نگرش و بینشتان با اهداف شرکت هماهنگ باشد. خودتان باشید؛ اما بدانید که ادراکی افراد جامعه و تیمتان از شما دارند، تعیین‌کننده‌ی شکست یا موفقیت کسب‌وکارتان خواهد بود.

وقت مردم را هدر ندهید

جلسات طولانی و بلندپروازانه، در گذشته کاربردی بودند نه امروز. نیروی کار امروز از رهبرانی قدردانی می‌کند که به زمان آن‌ها احترام می‌گذارند. به‌جای اینکه هرروز صبح برای کارمندانتان یک ساعت نطق کنید، راه‌هایی سریع و بی‌دردسر برای ارتباط با آن‌ها پیدا کنید. بگذارید کارمندانتان به شیوه‌ای کار کنند که راحت‌ترند و کارایی‌شان بیشتر است؛ چه انفرادی، چه گروهی و چه از راه دور. هرچه بیشتر به وقت کارمندانتان احترام بگذارید، آن‌ها هم اشتیاق و انرژی بیشتری در رسیدن به اهداف شرکت خواهند داشت.   

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات