رفع مشکلات اپلیکیشن همراه بانک سپه پس از حمله سایبری؛ راهحلها و نکات
در سالهای اخیر، اپلیکیشنهای بانکی جای خودشان را در زندگی روزمرهی کاربران پیدا کردهاند. یکی از این ابزارهای پرکاربرد، اپلیکیشن همراه بانک سپه است که برای بسیاری از مشتریان بانک، راهی ساده و سریع برای انجام امور مالی محسوب میشود؛ اما در روزهای پایانی خرداد ۱۴۰۴، اتفاقی افتاد که نظم این روند روزانه را برای میلیونها کاربر برهم زد؛ حمله سایبری بانک سپه.
در حملهی مذکور که ابعاد گستردهای داشت، زیرساختهای دیجیتال بانک دچار اختلال جدی شدند و کاربران برای مدت قابل توجهی با مشکلاتی مثل بازنشدن اپلیکیشن، دریافتنکردن رمز پویا، قطع خدمات اینترنت بانک و کندی یا توقف تراکنشها روبهرو شدند. این اختلالها نگرانیهای زیادی را دربارهی امنیت اطلاعات بانکی و آیندهی خدمات دیجیتال بانکها بهوجود آوردند.
هدف ما از مقالهی پیشِرو این است که با نگاهی دقیق و واقعگرایانه، به بررسی مشکلات ایجادشده برای اپلیکیشن همراه بانک سپه پس از هک بپردازیم، اقدامات بانک برای رفع اختلالها را مرور کنیم و در نهایت راهکارهایی برای استفاده ایمنتر از خدمات همراه بانک سپه ارائه دهیم.
اگر شما هم در این مدت با خطاها، قطعیها یا ابهاماتی در استفاده از خدمات بانک سپه مواجه شدهاید، مطلب پیشرو میتواند راهنمای خوبی برایتان باشد.
حمله سایبری بانک سپه
اواخر خرداد ۱۴۰۴، بانک سپه هدف یک حملهی سایبری گسترده و پیچیده قرار گرفت که هدف آن ایجاد اختلال جدی در خدمات بانکی و بهویژه سامانههای دیجیتال بانک سپه بود. بهدلیل پشتیبانی بانک سپه از برخی جایگاههای سوخت، اختلالات ایجادشده به مشکل در پرداختهای الکترونیکی در پمپ بنزینها هم منجر شد.
هک بانک سپه 1404، یکی از بزرگترین چالشهای امنیتی بانک سپه در سال جاری محسوب میشود که پیامدهای آن تا مدتها بر عملکرد بانک تأثیرگذار بود. باتوجهبه ادغام بانکهای مهر اقتصاد و قوامین در سالهای اخیر، ساختار خدمات بانکی بانک سپه باعث گسترش ساختار سازمانی و خدمات بانکی شده است.
اگرچه این ادغامها به یکپارچگی سیستمهای نرمافزاری و سامانههای دیجیتال منجر شدهاند، اما انتقال دادهها و تلفیق زیرساختهای مختلف، ممکن است بسترهایی برای بروز آسیبپذیریهای جدید فراهم کرده باشد که بر عملکرد اپلیکیشن همراه بانک سپه تأثیرگذار باشد.
مشکلات اپلیکیشن بانک سپه پس از حمله سایبری
پس از حمله سایبری بانک سپه، یکی از بیشترین آسیبها به اپلیکیشن همراه بانک و قطعی خدمات بانک سپه از طریق این اپ وارد شد. کاربران گزارش دادند که هنگام ورود به برنامه با خطای اپلیکیشن همراه بانک یا اختلال تراکنش بانک سپه مواجه میشوند.
مشکل دیگری که کاربران تجربه کردند، مربوط به فعالسازی اپلیکیشن و دریافت رمز پویا بانک سپه بود. بسیاری از کاربران قادر به دریافت کدهای یکبار مصرف یا فعالسازی سرویس رمز پویا نبودند که این مسئله باعث شده بود تراکنشها به تعویق بیفتد و برخی عملیات بانکی مهم انجام نشود.
علاوهبر موارد مذکور، اختلال در اتصال به سامانههای بانکی و عدم همگامسازی اطلاعات باعث بروز خطاهای مکرر در اپلیکیشن شد. گزارشهایی از قطعی خدمات بانک سپه نیز منتشر شد که نشان میداد مشکلات فنی بهحدی بود که خدمات آنلاین و حتی تراکنشهای حضوری را هم تحتتأثیر قرار داده است.
حل مشکل و فعالسازی اپلیکیشن بانک سپه
بعد از حمله سایبری به بانک سپه، خیلی از کاربران در استفاده از اپلیکیشن همراه بانک دچار مشکل شدند؛ از اجرانشدن برنامه گرفته تا خطای اپلیکیشن همراه بانک برای ورود و انجام تراکنش. یکی از مهمترین راهکارهای رفع مشکل اپلیکیشن در چنین شرایطی، بهروزرسانی اپلیکیشن سپه یا نصب مجدد و فعالسازی درست آن است.
اگر هنوز نمیدانید چطور اپلیکیشن بانک سپه را فعال یا رمز عبور تنظیم کنید، در ادامه با یک راهنمای ساده و مرحلهبهمرحله همراه شوید تا همهچیز به حالت عادی برگردد:
- بعد از دانلود و نصب اپلیکیشن، وارد برنامه شوید.
- روی دکمهی نارنجی رنگ ورود/ثبتنام کلیک کنید تا به صفحهی بعد بروید.
- اگر از قبل در این اپلیکیشن ثبتنام کرده بودید، نام کاربری و رمز عبورتان را بزنید تا وارد حساب کاربریتان شوید؛ در غیر این صورت روی گزینهی ثبتنام در گوشهی سمت راست پایین صفحه کلیک کنید.
- شناسه ملی و شماره کارت سپه خود را در کادرهای مربوطه وارد کنید و روی دکمهی ادامه بزنید.
- رمز پویای ارسالشده به تلفن همراهتان را وارد کنید و دوباره روی کلید ادامه بزنید.
- در صفحهی جدید پس از واردکردن کد کارت (CVV2) و تاریخ انقضا، روی گزینهی دریافت رمز پویا بزنید تا رمز پویا برایتان ارسال شود.
- روی دکمهی اعتبارسنجی کارت بزنید و چند ثانیه صبر کنید تا اعتبارسنجی کارت شما انجام شود.
- حالا صفحهای برایتان باز میشود که در آن باید یک نام کاربری و رمز عبور برای خودتان انتخاب کنید. در انتخاب نام کاربری و رمز عبور، حتماً شرایط گفتهشده را در نظر بگیرید.
- پس از تکمیل مراحل ثبتنام، صفحهای برایتان باز میشود که در آن باید روی دکمهی ورود به سیستم بزنید تا وارد محیط اصلی همراهبانک شوید.
انتخاب رمز عبور قوی و رعایت نکات امنیتی پایه، اولین قدم مهم برای تضمین امنیت اپلیکیشن بانکی شما است
اگر در هر مرحله از فعالسازی اپلیکیشن همراه بانک سپه با مشکلی مواجه شدید یا نیاز به راهنمایی داشتید، نگران نباشید؛ میتوانید بهراحتی با پشتیبانی بانک سپه تماس بگیرید تا تیم پشتیبانی بهصورت دقیق شما را راهنمایی و مشکلتان را برطرف کند.
در این مقاله تلاش کردیم به ابعاد مختلف حملهی مذکور، پیامدها، راهکارهای رفع مشکل، روشهای فعالسازی دوبارهی اپلیکیشن همراه بانک سپه و نکات امنیتی بپردازیم و به سؤالات مرتبط با آن پاسخ دهیم.
شما در روزهای حملهی سایبری، با اپلیکیشن همراه بانک سپه یا سایر خدمات این بانک دچار چه مشکلاتی شدید، چه تجربهای داشتید و از چه راهکاری استفاده کردید؟ نظراتتان را برای ما بنویسید.
سوالات متداول
چرا نمیتوانم به اپلیکیشن همراه بانک سپه وارد شوم؟
اگر نمیتوانید وارد اپلیکیشن همراه بانک سپه شوید، ممکن است دلیل مشکلتان یکی از این موارد باشد: استفاده از نسخهی غیررسمی، روشن بودن VPN، اختلال اینترنت، پربودن حافظهی گوشی یا تأخیر در دریافت پیامک فعالسازی. حتماً نسخهی رسمی را نصب کنید و در صورت ادامهی مشکل، با پشتیبانی بانک سپه تماس بگیرید.
آیا اطلاعات حساب من پس از هک بانک سپه در خطر است؟
براساس اطلاعیههای رسمی، حمله سایبری بانک سپه از نوع اختلال سرویس (DDoS) بوده و اطلاعات حساب مشتریان در خطر قرار نگرفته است.
چرا رمز پویا برای من ارسال نمیشود؟
رمز پویا ممکن است بهدلیل مغایرت شماره موبایل ثبتشده هنگام افتتاح حساب یا ثبت رمز پویا با شمارهی فعلی، مسدودبودن پیامکهای بانکی، مشکلات مخابراتی یا پُربودن حافظهی گوشی برای شما ارسال نشود.
چگونه اپلیکیشن همراه بانک سپه را پس از هک فعال کنم؟
برای فعالسازی مجدد اپلیکیشن همراه بانک سپه پس از هک، کافی است اپلیکیشن را حذف و دوباره نصب کنید؛ سپس مراحل نصب را طبق راهنمای رسمی سایت بانک سپه پیش ببرید.
چرا تراکنشهای من در اپلیکیشن انجام نمیشود؟
تراکنشها ممکن است بهخاطر اختلال سامانه، اینترنت ضعیف، استفاده از نسخهی قدیمی اپلیکیشن یا فعالنبودن رمز پویا انجام نشود. اپلیکیشن خود را بهروز کنید و در صورت مشکل، با پشتیبانی بانک سپه تماس بگیرید.
پیغام «خدمات موقتاً در دسترس نیست» به چه معناست؟
پیغام «خدمات موقتاً در دسترس نیست» بهمعنای وجود اختلال یا توقف موقت در سامانههای بانک سپه است که احتمال دارد بهدلیل بهروزرسانی، حملهی سایبری یا مشکلات فنی رخ دهد.
آیا مشکلات اپلیکیشن به ادغام بانکهای دیگر مربوط است؟
برخی مشکلات اپلیکیشن همراه بانک سپه میتواند به روند ادغام بانکهای مهر اقتصاد و قوامین و سایر بانکهای وابسته مرتبط باشد. این ادغامها باعث تغییرات ساختاری و سیستمی در زیرساختهای بانکی شده است که گاهی به اختلالهای موقت در سامانههای دیجیتال، از جمله اپلیکیشن همراه بانک، منجر میشوند.
چگونه میتوانم اپلیکیشن را بهروزرسانی کنم؟
نسخهی جدید اپلیکیشن همراه بانک سپه را از سایت رسمی بانک سپه دانلود و نصب کنید.
چرا در جایگاههای سوخت با کارت بانک سپه نمیتوانم پرداخت کنم؟
اختلال در پرداخت با کارت بانک سپه در جایگاههای سوخت به مشکلات موقت پس از حمله سایبری اخیر مربوط میشود و بانک درحال رفع آن است.
در صورت ادامه مشکلات اپلیکیشن، با کجا تماس بگیرم؟
در صورت بروز مشکل با اپلیکیشن همراه بانک سپه، میتوانید از طریق تماس با شماره تلفن ۱۵۵۷، ارسال پیامک به ۶۷۱۵۵۷ و فرستادن ایمیل به آدرس ۱۵۵۷@banksepah.ir، با پشتیبانی بانک سپه تماس بگیرید.