۷ ترفند برای داشتن زندگی با نشاط و پرثمر

پنج‌شنبه ۱۲ فروردین ۱۳۹۵ - ۱۶:۰۰
مطالعه 6 دقیقه
اگر زندگی‌تان با مشقت و سختی زیادی روبه‌رو است و با کسالت و ضعف روحی مواجه هستید؟! نگران نباشید، اجرای یکی از ترفند‌های زیر می‌تواند بهره‌وری و کارایی شما را چند برابر کند.
تبلیغات

آیا شما صبح امروز یک فنجان قهوه تازه‌دم نوش جان کرده‌اید؟ اگر بله، پس شما از لحاظ زیستی بدن خود را تقویت و شارژ کرده‌اید، چراکه قهوه، به دلیل داشتن ماده کافئین تأثیر مستقیم روی جسم دارد و سال‌ها به‌عنوان یکی از ساده‌ترین روش‌های تقویت و افزایش کارایی بدن مطرح‌شده است. جهت افزایش سطح بهره‌وری جسمی و روحی روش‌های آسان بسیاری وجود دارد که مردم از آن‌ها اطلاع کافی ندارند.

در این مقاله هفت ترفند‌ کوچک و تأثیرگذاری را بیان می‌کنیم که هر شخص می‌تواند به‌راحتی آن را انجام دهد‌، اجرای همه روش‌های پیشنهادی با توجه به شرایط افراد به دو صورت اقدامات اولیه برای شروع و ثانویه است.

۱.اصلاح خواب

خواب خوب بهترین و مهم‌ترین سرمایه‌گذاری برای اصلاح میزان کیفیت زندگی است. احتمالاً جهت بالا بردن بهره‌وری و رسیدن به بازده کافی تمایل دارید، شب کم بخوابید تا در روز زمان بیشتری برای انجام امور داشته باشید ولی نتیجه این کار پایین آمدن کیفیت کا‌‌‌ر است! کم‌خوابی باعث کاهش توانایی‌های شناختی، تمرکز کاری و بهره‌وری در آن می‌شود.

خوشبختانه پیوستگی بسیار خوبی بین ترفند‌های هفت‌گانه این مقاله وجود دارد‌ که به افراد کمک می‌کند تا در طول شب ۷ یا ۸ ساعت خواب پر کیفیت و مداوم داشته باشند.

اقدامات اولیه:

مصرف مکمل منیزیم درست قبل از خواب جهت افزایش مواد معدنی یکی از ضروریات بهبود خواب است. این کار به استراحت کامل بدن و خواب با اطمینان کمک بسیاری می‌کند. البته‌ یک ماسک خواب و هدفون نیز به چشم و گوش برای کنار آمدن سریع با شرایط خواب کمک خوبی می‌کند. چراکه به دلیل سروصدا و آلودگی نور در طول روز انطباق چشم و گوش با شرایط خواب نیازمند زمان خاصی است، که مسدودکننده نور و سروصدا سریع‌ترین و ساده‌ترین ترفند برای زود خوابیدن و جلوگیری از بیدار شدن از خواب است.

اقدامات ثانویه:

در اتاق‌خواب خود از دستگاه‌های صفحه نمایش‌دار استفاده نکنید، چرا‌که این دستگاه‌ها با انتشار نور مصنوعی آبی و تولید ملاتونین خواب را مختل می‌کنند، البته بهترین حالت استفاده نکردن از این دستگاه‌ها یک یا دو ساعت قبل از خواب است، شما همچنین می‌توانید اثرات منفی نور آبی را توسط عینک‌های مسدود کردن نور آبی به حداقل برساند.

۲.صبح خود را با حال و هوای تازه آغاز کنید

بعد از اصلاح خواب خود با بهبود روال صبحگاهی بهترین حالت روحی و روانی در طول روز را در خود ایجاد ‌کنیم. روش دوش آب سرد بهترین تکنیک برای سرحال بودن در طول روز است، اگرچه شاید این تکنیک احمقانه به نظر برسد، ولی یکی از عالی‌ترین روش‌های طبیعی برای حفظ سیستم ایمنی بدن است، که علاوه بر این به تنظیم درجه حرارت بدن و قند خون کمک شایانی می‌کند، بنابراین این روش در بیدار شدن به‌موقع و داشتن بالاترین کارایی در طول روز نقش به سزایی دارد.

اقدامات اولیه:

دوش آب را از حالت گرم به‌تدریج سردکنید و چند دقیقه با آب سرد دوش بگیرید.

اقدامات ثانویه:

با آب سرد شروع کنید و تا جایی که می‌توانید آن را سرد کنید. این کار باعث می‌شود که شما روزتان را باانرژی مضاعف شروع کنید.

۳.کارهای خود را لیست کنید

بافکر کردن به حجم کارهای پیش‌رو‌، حتماً احساس خستگی و ناتوانی می‌کنید‌! و دقیقا در این زمان میزان بهره‌وری شما کاهش می‌یابد، به‌خصوص اگر کارهایتان را بدون اولویت‌بندی انجام دهید. فقط ۲۰ درصد از کارها به ۸۰درصد نتیجه قابل‌قبول می‌رسد، بنابراین باید در زمان انجام آن ۲۰ درصد کارها بسیار با کیفیت باشد، که اساساً اولویت‌بندی کارها برای رسیدن به این هدف مهم است.برای شروع خود را باکارهای کوچک عادت دهید و با اولویت‌بندی آن‌ها رفتارهای غلط را از خود دور کنید.

اقدامات اولیه:

 باید هر صبح فهرستی از کارهایی که باید انجام شود، در مقابل کارهایی که می‌تواند انجام شود را آماده کنید و برای عادت این عمل را حداقل ۶۶ روز تکرار کنید.

اقدامات ثانویه:

هرروز مهم‌ترین هدف را شناسایی کرده و با انجام آن به اهداف کلی خود نزدیک‌تر شوید. تمرکز فوق‌العاده روی یک هدف نه‌تنها باعث کارآمدی بیشتر می‌شود، بلکه هرروز با تکمیل یک هدف مهم در طول یک مدت معین مثلاً همان ۶۶ روز، می‌توانید به همه اهداف از پیش تعیین‌شده خود برسید.

 

  • افزایش تمرکز با استفاده نوتروپیکس‌ها

نوتروپیکس‌ها مواد مخدر هوشمندی هستند، که ‌‌به‌عنوان مکمل فرآیندهای انتقال‌دهنده عصبی در مغز عمل می‌کنند. و در اصل تمرکز و بهره‌وری کاری را افزایش می‌دهند. یک فنجان معمولی از قهوه مقدار قابل‌توجه ای نوتروپیکس دارد.

اقدامات اولیه:

 اگر می‌خواهید، عملکرد ذهنی خود را به‌صورت  فوق‌العاده افزایش دهید، به فنجان قهوه‌تان یک قاشق چای‌خوری روغن نارگیل، یا کره گیاهی اضافه کنید. چربی‌های افزوده‌شده توسط کبد شکسته شده و به کتون تبدیل می‌شوند،ذراتی که مغز آن‌ها را دوست دارد، با این کار انرژی مغز فوق‌العاده افزایش می‌یابد.

اقدامات ثانویه:

در این حالت نیز می‌توانید از قرص‌های نوتروپیکس‌دار استفاده کنید. استفاده از آن‌ها با دستور پزشک مجاز است.

۵. ارتقا مکانیکی بدن

اگر کارمندی در تمام طول روز مدام روی صندلی بشیند، نه‌تنها این وضعیت بد باعث ایجاد درد‌ در قسمت‌هایی از بدن می‌شود، بلکه قدرت تنفس عمیق و در نتیجه نرسیدن اکسیژن کافی به مغز را نیز می‌گیرد. کلید غلبه بر این وضعیت بد هک کردن نحوه نشستن روی صندلی در ساعات اداری است.

اقدامات اولیه:

هر ۴۵ دقیقه یک‌بار با‌‌ یادآوری زنگ هشدار موبایل به راه رفتن و ایستادن مشغول شوید، یا اینکه به مدت ۵ تا ۱۰ دقیقه حرکات کششی انجام دهید.

اقدامات ثانویه:

میز ایستاده بخرید، البته ایستادن در تمام طول روز مفید نیست. کلید تحرک و عملکرد بهتر تغییر منظم موقعیت خود از حالت ایستاده به نشسته، یا راه رفتن است.

  • استفاده از تکنولوژی برای کمک به بهره‌وری

همان‌طور که قبلاً اشاره شد، مغز برای انجام فرایندهای پویا ساخته‌شده است و سلول‌‌‌ها حتی در هنگام خواب نیز مدام خود را به‌روز می‌کنند. وقتی هرروز صبح از خواب بیدار می‌شوید، عملا یک شخص جدید هستید، که تمام قدرت جهان در شما جمع شده است. برای مهار مناسب این قدرت، باید به‌طور مداوم با استفاده از راه‌های مختلف به حفظ توانایی جهت تمرکز و دستیابی به نتایج و کار‌آمدی هر چه بیشتر تلاش کنید.

اقدامات اولیه:

با استفاده از روش پومودرو مغز خود را به تمرکز کردن بهتر روی کار بعد از استراحت کوتاه عادت دهید. لزوما نباید در همه جلسات این روش بهترین نتیجه ممکن را بگیرید.

اقدامات ثانویه:

گوش دادن به صدای binaural beats، این ضربه برای پاسخ دادن بهتر مغز طراحی‌ شده است که مغز را از حالت استراحت به سمت کار سوق می‌دهد.

  • حل کردن جریانات ذهنی

افراد باتجربه موارد بالا، صاحب تمرکز عالی و بهره‌وری مثال‌زدنی می‌شوند. آخرین بخش از پازل بالا، داشتن ذهنی سیال برای رسیدن اهداف است، با حل کردن این بخش حس زمان از بین می‌رود و شادی خالص به هنگام انجام کارها به بهترین صورت به وجود می‌آید.

قبل از رسیدن به ذهن سیال، باید روش‌های قبلی ذکر شده اجرا شوند، و یکی دیگر از الزامات این مرحله داشتن محیط زندگی یا کاری مناسب و بدون مزاحمت است.

اقدامات اولیه:

در محیط کار نباید حواس افراد به‌صورت بصری توسط چشم پرت شود، و کارمند برای به پایان رساندن کار مهمی که در دست دارد، صداهای مخرب گوشی را خاموش کند. مجموعه‌ی این کارها باعث تمرکز خوب روی کار و افزایش بهره‌وری شغلی می‌شود.

اقدامات ثانویه:

لازمه رسیدن به ذهن سیال و پویا تمرین و صرف زمان زیاد در موقعیت‌های مختلف شغلی روی این موضوع است، که درنتیجه ذهنی پویا باقدرت تمرکز عالی خواهید داشت. برای رسیدن راحت از حالت ذهنی پریشان به آرامش باید ذهنتان را پاک‌ کنید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات