بررسی چاپگر چندکاره SCX-4729FD سامسونگ

پنج‌شنبه ۱۷ فروردین ۱۳۹۱ - ۱۶:۲۲
مطالعه 6 دقیقه
قصد داریم چاپگر چندکاره تک رنگ SCX-4729FD سامسونگ را بررسی کنیم این دستگاه قادر به اسکن و ارسال فکس از طریق کامپیوتر و نرم‌افزار همراه است.
تبلیغات

استفاده از چاپگرهای چندکاره روز به روز بیشتر می‌شود، دلیل اصلی آن نیز اشغال فضای کمتر و قیمت مقرون به صرفه آنها نسبت به خرید جداگانه فکس، پرینتر، کپی و اسکنر است. پرینترهای چندکاره بیشتر برای مصارف خانگی و شرکت‌های کوچک کاربرد دارند.

پیش از شروع بررسی به شما پیشنهاد می‌کنیم تا مقاله راهنمای خرید پرینتر «راهنمای خرید پرینتر خانگی: هر آنچه قبل از خرید چاپگر باید بدانید» را مطالعه فرمایید:

چاپگر سامسونگ SCX-4729FD توسط دفتر سامسونگ در ایران در اختیار زومیت قرار گرفت.

Samsung SCX-4729FD یک پرینتر چندکاره سیاه و سفید با قابلیت چاپ، کپی، ارسال فکس و اسکن تصویر است که به پورت شبکه باسیم نیز مجهز بوده و قادر به چاپ پشت و روی کاغذ نیز می‌باشد. از این چاپگر می‌توان برای چاپ ابعاد مختلف کاغذ تا سقف A4 استفاده کرد. قیمت پرینتر چندکاره در دنیا حدود ۲۵۰ تا ۳۰۰ دلار است.

طراحی ظاهری:

طراحی ظاهری SCX-4729FD مناسب است و به میز کار شما در منزل و یا محل کارجلوه خوبی می‌دهد. این چاپگر چندکاره به نسبت بسیاری از رقیبان خود جای کمتری اشغال می‌کند و به اندازه کافی همه چیز در آن فشرده شده است.

در قسمت جلوی دستگاه یک نمایشگر دو خطی تک رنگ وجود دارد که وضعیت فعلی دستگاه را نمایش داده و امکان حرکت در لیست شماره‌های تماس را ممکن می‌سازد. این چاپگر برای استفاده حجیم شرکت‌های بزرگ طراحی نشده است و بعید می‌دانیم دکمه های شماره‌گیر آن برای استفاده زیاد (ارسال چند صد برگ فکس در روز) دوام بیاورند.

ابعاد این چاپگر چندکاره ۴۰.۶۴ در ۳۸.۳۵ در ۳۳.۷۸ سانتی‌متر و وزن آن 10.3 کیلوگرم است.

در داخل جعبه چاپگر همه کاره SCX-4729FD:

  • پرینتر چندکاره SCX-4729FD
  • دفترچه راهنما + DVD درایور
  • کابل برق + کابل تلفن

توجه داشته باشید که کابل USB و یا شبکه در جعبه وجود ندارد و می‌بایست جداگانه خریداری شوند و کارتریج یا تونر این دستگاه در ابتدای کار ۷۰ درصد شارژ دارد.

در قسمت پایین SCX-4729FD مکان قرارگیری کاغذ با ظرفیت ۲۵۰ برگ A4 وجود دارد. این حجم کاغذ برای بسیاری از شرکت‌های کوچک و استفاده در منزل مناسب است. در قسمت بالای دستگاه نیز مکانی برای جای دادن برگ‌های کپی وجود دارد که از طریق آن می‌توانید از قابلیت کپی خودکار از چند برگ استفاده کنید.

این دستگاه را می‌توانید از طریق پورت شبکه به شبکه داخلی محل کار و یا منزل خود متصل کرده و یا از طریق کابل USB به یک کامپیوتر وصل نمایید. SCX-4729FD قادر به چاپ دو رو نیز می‌باشد. این چاپگر از شبکه بی‌سیم پشتیبانی نمی‌کند البته سامسونگ نسخه وای‌فای آن را نیز با نام SCX-4729FW عرضه کرده که حدود ۴۰ دلار گران‌تر از SCX-4729FD است، تولید کرده است.

samsung scx4729fd

در پشت SCX-4729FD پورت‌های شبکه (Ethernet) و USB 2.0 و ورودی و خروجی خط تلفن وجود دارد.

مشخصات فنی پرینتر چندکاره SCX-4729FD سامسونگ:

  • سرعت چاپ در دقیقه ۲۹ برگ (آزمایش زومیت ۲۵.۵ برگ)
  • رزولوشن چاپ: 1200DPI
  • زمان مورد نیاز برای شروع به کار: 8.5 ثانیه
  • قابلیت چاپ دو رو
  • گنجایش مخزن کاغذ: ۲۵۰ برگ
  • گنجایش قسمت خروجی: ۱۲۰ برگ
  • سرعت کپی: ۲۹ برگ در دقیقه
  • رزولوشن کپی: 1200DPI
  • کپی پشت سر هم: ۹۹ برگ
  • رزولوشن اسکنر: 1200DPI
  • پردازنده اصلی پرینتر: Samsung 533MHz
  • حافظه داخلی: 128MB
  • پورت‌ها: شبکه، USB 2.0، پورت تلفن
  • حداکثر میزان استفاده در ماه: ۱۲ هزار برگ

برای کسب مشخصات فنی کامل‌تر به بخش محصولات زومیت مراجعه کنید.

سرعت چاپ:

براساس آزمایش زومیت مدت زمان مورد نیاز برای شروع به کار این پرینتر چندکاره حدود ۹ ثانیه است. یعنی پس از فشار دادن دکمه چاپ در کامپیوتر حدود ۹ ثانیه طول می‌کشد تا چاپگر شروع به کار کند. البته این زمان در شرایطی که پرینتر با کابل USB به کامپیوتر متصل شده بود، اندازه گیری گردید و همچنین این میزان زمان با افزایش حجم فایل بیشتر نیز خواهد شد. سامسونگ سرعت چاپ SCX-4729FD را ۲۹ برگ در دقیقه اعلام می‌کند اما براساس آزمایش ما این چاپگر برای چاپ هر برگ متن ساده حدود ۲.۳۳ ثانیه زمان نیاز دارد یعنی در یک دقیقه قادر به چاپ ۲۵.۵ برگ است. در ویدیو پایین این موضوع قابل مشاهده است:

همانطور که در ویدیو بالا مشاهده نمودید این چاپگر برای چاپ ۳۰ برگ حدود ۷۰ ثانیه زمان نیاز دارد.

سرعت کپی این چاپگر چندکاره تقریبا با سرعت پرینت آن برابری می‌کند و قادر است در هر دقیقه حدود ۲۴ برگر را کپی کند. دقت اسکن و کپی آن بسیار خوب است و نمی‌توان تفاوتی بین پرینت و کپی مشاهده کرد. رزولشن چاپ و اسکن SCX-4729FD برابر 1200DPI است.

فکس SC-4729FD قادر به ذخیره ۶۰۰ برگ در حافظه‌ خود است یعنی در صورتی که دستگاه فاقد کاغذ باشد فکس می‌تواند ۶۰۰ برگ دریافتی را در حافظه خود ذخیره کرده تا بعدا در صورت تمایل کاربر آنها را چاپ کند. این دستگاه دارای دفترچه تلفن برای نگه‌داری و دسترسی آسان به لیست افراد و شرکت های مورد نیاز کاربر نیز است.

کیفیت چاپ:

کیفت چاپ لیزری این پرینتر خوب است و متون به صورت واضح چاپ می‌شوند اما در رابطه با چاپ متون بسیار ریز، کیفیت آن کمی پایین‌تر از HP LaserJet P2055d است. اما در مجموع کیفیت چاپ SCX-4729FD قابل قبول و برای استفاده در بسیاری از شرکت‌های کوچک مناسب است. مگر آنکه نیاز به چاپ موارد غیرمعمول مانند متون بسیار ریز داشته باشید.

samsung scx4729fd print sample

در رابطه با چاپ موارد گرافیکی مانند نمودار و جداول و یا حتی صفحه‌های پاورپوینت، کیفیت چاپ SCX04729FD آنقدر خوب است که در هر سطحی قابل استفاده باشد. این چاپگر در زمینه چاپ صفحات وب و یا عکس‌ بصورت سیاه سفید نیز بسیار خوب عمل می‌کند و همه چیز در آن به خوبی قابل تشخیص است.

اسکنر سیاه و سفید این دستگاه کیفیت قابل قبولی در اسکن متون و جداول دارد و متقابلا تاثیر آن بر کپی دستگاه نیز قابل مشاهده است. کاربران از طریق شبکه می‌تواند نسبت به ارسال فکس و یا اسکن اسناد اقدام کنند.

جمع بندی:

در مجموع چاپگر چندکاره SCX-4729FD سامسونگ تقریبا بسیاری از نیازهای اداری شما در رابطه با چاپ، اسکن، کپی و فکس را پوشش می‌دهد و قادر به اسکن و یا کپی خودکار از چندین برگ بصورت پشت سرهم نیز است. کلیه قسمت‌های این دستگاه از طریق کامپیوترهای شبکه قابل کنترل است. هرچند سرعت آن نسبت به چاپگرهای حرفه‌ای لیزری پایین است اما برای استفاده روزمره و اداره‌های کوچک کاملا مناسب است. کیفیت خروجی نیز برای اکثر امور مناسب می‌باشد. خدمات و پشتیبانی این محصول نیز برعهده سام سرویس است و مواد مصرفی آن نیز به خوبی در کشور یافت می‌شوند.

در نهایت قیمت ۴۴۵ هزار تومانی SCX4729FD هنوز مانند بسیاری از لوازم الکتریکی به نسبت افزایش نرخ ارز در بازار غیررسمی، افزایش نیافته است.

نقاط قوت:

  • پرینتر، فکس، کپی و اسکنر در یک دستگاه
  • مخزن مجزا برای کپی خودکار
  • کیفیت قابل قبول مخصوصا در چاپ تصاویر و نمودارها

نقاط ضعف:

  • کیفیت پایین در چاپ متون ریز و یا موارد بسیار کوچک به نسبت پرینترهای لیزری
  • سرعت چاپ نسبتا کم به نسبت چاپگرهای حرفه‌ای لیزری تک رنگ
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات