مقامات امنیتی آمریکا ۲ هزار دستگاه وان‌پلاس بادز را به‌اشتباه به‌جای ایرپاد تقلبی ضبط کردند

دوشنبه ۲۴ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۵
مطالعه 3 دقیقه
مقام‌های امنیتی فرودگاه JFK، محموله‌ای از وان‌پلاس بادز را که از هنگ‌کنگ به آمریکا رفته بود، به‌عنوان ایرپاد تقلبی ضبط کرده و حتی بیانیه‌ی افتخارآمیزی هم منتشر کردند.
تبلیغات

تشخیص تفاوت بین ایرپاد اپل و بسیاری از نمونه‌های موجود در بازار آسان نیست. البته همیشه با نگاه به جعبه‌ی ایرباد می‌توان شرکت سازنده‌ی آن را شناسایی کرد. مقام‌های اداره‌ی گمرک و حفاظت مرزی ایالات متحده، CBP، در توییتی با افتحار اعلام کردند که دو هزار ایرپاد تقلبی اپل را از محموله‌ای از هنگ‌کنگ ثبت و ضبط کرده‌اند. آن‌ها می‌‌گویند ایرپادها درصورت اصلی بودن، حدود ۳۹۸ هزار دلار ارزش داشتند. نکته‌ی جالب‌توجه اینکه CBP یک بیانیه هم درباره‌‌ی اقدام اخیر خود منتشر کرد و آن را افتخارآمیز خواند. مقام‌ها می‌گویند با این کار خود، جامعه‌ی آمریکایی را از خطرهای مهمی نجات داده‌اند. در بخشی از بیانیه می‌خوانیم: «کشف و جلوگیری از ورود این ایربادهای تقلبی، نشانه‌ی خوبی از هشیاری و تعهد نیروهای ما به موفقیت همیشگی است».

بیانیه ضبط ایرپاد تقلبی اداره CBP

مشکل اصلی توییت و بیانیه‌ی CBP این است که باتوجه‌به تصاویر منتشرشده توسط همان سازمان، ایربادهای کشف‌شده درواقع وان‌‌پلاس بادز هستند. این ایربادها در جعبه‌هایی بوده‌اند که به روشنی نام شرکت سازنده روی آن‌ها دیده می‌شود. CBP در توییتر با افتخار نوشت: «THAT'S NOT AN APPLE». برخی رسانه‌ها لحن این سازمان را شبیه به کارشناسی خبره تفسیر می‌کنند که گویی یک شی عتیقه‌ی تقلبی متعلق به قرن ۱۸ را کشف کرده است! اگرچه نمی‌توان تأیید کرد که همه‌ی دو هزار دستگاه ضبط‌شده، وان‌پلاس بادز بوده‌اند، اما به‌هرحال تصاویر خود سازمان CBP نشان می‌دهد که آن‌ها اشتباه بزرگی مرتکب شده‌اند. محموله‌ی دو هزار تایی از هنگ‌کنگ به فرودگاه JFK رسیده بود و پس از ضبط در تاریخ ۳۱ آگوست به نوادا رفت. اگه همه‌ی محوله شامل وان‌پلاس بادز باشد، باتوجه‌به قیمت ۷۹ دلاری محصول شرکت چینی، کل محموله ارزشی ۱۵۸ هزار دلاری خواهد داشت.

اپلیکیشن وان پلاس بادز

هنوز مشخص نیست که مقام‌های اداره‌ی CBP تحت چه منطقی (به جز شباهت کلی با ایرپاد اپل) محموله‌ی وان‌پلاس بادز را ضبط کرده‌اند. بله، همه‌ی ما می‌دانیم که فرم‌فاکتور اپل ایرپاد امروزه در بسیاری از ایربادهای کاملا بی‌سیم موجود در بازار دیده می‌شود. حتی کپی‌های کاملا حرفه‌ای و تقلبی هم در بازار وجود دارند، اما قطعا آن کپی‌ها ازطریق فرودگاه و مسیرهای رسمی به کشور مقصد قاچاق نخواهند شد. به‌هرحال قطعا کاربران زیادی، وان‌پلاس بادز را خصوصا در رنگ سفید با اپل ایرپاد اشتباه می‌گیرند، اما در هیچ جای بیانیه‌ی اداره‌ی CBP اشاره‌ای به وان‌پلاس نمی‌شود. درواقع آن‌ها قطعا نمی‌دانسته‌اند که محصولات ضبط‌شده، وان‌پلاس بادز هستند.

حتی با وجود شباهت ظاهری وان‌پلاس بادز با اپل ایرپاد، روی جعبه‌ی محصولات چینی به وضوح نام شرکت سازنده و مدل آن دیده می‌شود. روی جعبه‌ها هیچ اشاره‌ای به‌نام اپل یا ایرپاد (با یا بدون غلط املایی) دیده نمی‌شود. رویکردی که در اغلب محصولات تقلبی مرسوم است. درنهایت هنوز هیچ واکنشی ازسوی وان‌پلادز یا ادار‌ی گمرک و حفاظت مرزی ایالات متحده منتشر نشده است. به‌هرحال رخداد پیش‌آمده اتفاق جالبی بود که به‌خاطر شباهت دو محصول فناورانه، یک سازمان فدرال را هم به اشتباه انداخت.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات