سنسور جدید AMS آینده گجت‌های پوشیدنی را تغییر می‌دهد

سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۶:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
سنسور جدید شرکت AMS می‌تواند علائم حیاتی کاربران را با جزئیات و دقت بیشتری ثبت کند و ممکن است در آینده شاهد استفاده از آن در بیشتر گجت‌های پوشیدنی و سلامت باشیم.
تبلیغات

AMS یکی از سازندگان سنسورهای کوچک و کم‌مصرف به شمار می‌رود که دفتر اصلی آن در کشور اتریش قرار گرفته است. این نهاد در کنار تولید سنسور، چیپ‌های مربوط به آن‌ها، رابط‌های کاربری و برنامه‌های مرتبط برای گوشی‌های هوشمند را نیز توسعه می‌دهد. طیف محصولات بسیار گسترده این شرکت در موبایل‌ها، دستگاه‌های ارتباطی، وسایل پزشکی و صنایع خودروسازی استفاده می‌شود.

شرکت مذکور به‌تازگی اطلاعیه‌ای منتشر کرده است که بر اساس آن، موفق به طراحی سنسور داخلی جدیدی برای تشخیص علائم حیاتی شده است که می‌تواند قابلیت‌ گجت‌های پوشیدنی حوزه سلامت را بیشتر به واقعیت نزدیک کند. طبق اطلاعات ثبت‌شده درباره سنسور AS7024، این محصول می‌تواند به کمک راه‌ حل نرم‌افزاری جدیدی، به‌سادگی فشار خون را از طریق اندازه‌گیری ضربان قلب کاربر و الکتروکاردیوگرام محاسبه کند و قابلیت اندازه‌گیری تغییرپذیری ضربان قلب نیز دارد که موجب می‌شود به جامع‌ترین سنسور سلامت در حوزه خود تبدیل شود. میزان دقت محاسبه این محصول شامل تلورانس ۷.۵ میلی‌متر جیوه برای فشار سیستولی و ۵.۵ میلی‌متر جیوه برای فشار دیاستولی می‌شود. گفته شده است که قیمت این سنسور گران نخواهد بود و موجب افزایش چشمگیر قیمت تمام‌شده گجت‌های سلامت نمی‌شود. میزان خطای دستگاه طبق ۱۰۰۰ مورد اندازه‌گیری انجام‌شده روی ۱۰۰ مورد آزمایشی در طیف سنی ۱۸ تا ۶۵ سال گزارش شده است.

ams health sensor

گفته می‌شود این سنسور جدید از سه LED در کنار دیافراگم، پایانه نوری و سنجشگر ضربان قلب تشکیل شده است و یک پایانه آنالوگ وظیفه ثبت الکتروکاردیوگرام را بر عهده خواهد داشت. بدنه‌ی محصول تنها ۶.۱ میلی‌متر در ۲.۷ میلی‌متر اندازه دارد و به همین دلیل می‌تواند به‌راحتی در دستگاه‌های گوناگون مورد استفاده قرار بگیرد. علاوه بر موارد گفته‌شده، اطلاعات دیگری نیز شامل میزان کشسانی شریان‌ها، دما و مقاومت پوست توسط سنسور جمع‌آوری می‌شود تا نتایج به‌دست‌آمده دقت بیشتری داشته باشند. همانند سایر نمونه‌های موجود در بازار، این دستگاه از انتشار متناوب نور برای تشخیص انقباض و انبساط عروق خونی استفاده می‌کند تا ضربان قلب را به‌ دست آورد. ساعت‌ هوشمند، دستبند‌ پایشگر سلامت، حلقه‌ی هوشمند، ایرباد و حتی عینک‌ هوشمند موارد احتمالی استفاده از سنسور AS7024 هستند.

به دلیل اینکه این سنسور به‌صورت طرح‌ مرجع معرفی شده است، امکان استفاده و بهینه‌سازی آن در دستگاه‌های مختلف وجود خواهد داشت. هم‌چنین آینده بسیار روشنی برای آن تصور خواهد شد اگر در کنار فناوری‌های مبتنی بر هوش مصنوعی مورد استفاده قرار گیرد. در سوی دیگر احتمال دارد هیچ‌گاه به‌صورت وسیع از آن استفاده نشود و مانند بسیاری از ایده‌های دیگر، در سطح یک طرح باقی بماند. هم‌چنین آزمایش‌های بسیار بیشتری لازم خواهد بود تا تولیدکنندگان گجت‌، اقدام به استفاده از چنین سنسوری در محصولات خود کنند. امکان معرفی محصولی بهتر از قبل رسیدن این سنسور به تولید انبوه نیز همیشه وجود دارد؛ به همین دلیل تنها گذر زمان می‌تواند ثابت کند که استفاده از آن به‌صورت انبوه و در دسترس کاربران خواهد بود یا خیر. 

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات