تماشا کنید: نمایشی از داگ انگلبارت، مردی که دنیای تکنولوژی را 45 سال پیش تکان داد

سه‌شنبه ۱۹ آذر ۱۳۹۲ - ۱۲:۲۶
مطالعه 3 دقیقه
45 سال پیش خبری از کامپیوترهای امروزی و امکاناتی که ما به سادگی از آن‌ها رد می‌شویم و به صورت روزمره از آن‌ها در کامپیوترهایمان استفاده می‌کنیم، نبود. امکاناتی که پایه و اساس بعضی از آن‌ها را مدیون بزرگانی همچون داگ انگلبارت و تیم محقق استنفورد هستیم که سال‌ها پیش، در ویدیویی که در ادامه مطلب مشاهده می‌کنید، نتایج تحقیقاتشان را به نمایش گذاشتند. برای تماشای نتایج تحقیقات پدران علم تکنولوژی با ما همراه باشید.
تبلیغات

 شش سال تحقیق و تلاش بر روی پروژه‌های علمی و تکنولوژی و ویدیویی که حاصل زحمات مرد بزرگ دنیای تکنولوژی، Douglas C. Engelbart و 17 نفر از محققین استنفورد می‌باشد. تحقیقات و تلاش‌هایی که زندگی و شمایل تکنولوژی امروزی را با تغییر همراه نمود. 

این ویدیو، کلکسیونی است از قابلیت‌هایی که دنیای تکنولوژی برای اولین بار با آن  مواجه شد. برای مثال ماوس کامپیوتر برای اولین بار در این ویدیو به نمایش در آمد. دیگر اولین‌های  این ویدیو، Hyper Text، Object Addressing و  Dynamic file linking هستند. اما سورپرایز اصلی ویدیو، گفتگویی همراه با صوت و تصویر بین دو فرد است که در محلی جدا از هم قرار گرفته اند و در بستر شبکه به یکدیگر متصل شده و گفت و گو می‌کنند.

تماشای ویدیویی که در سال 1968، یعنی دوره‌ای که هنوز تکنولوژی‌های امروزی رنگ و بوی واقعیت به خود نگرفته بود، خارج از لطف نیست. 

در باره داگ انگلبارت از زبان ویکی‌‎پدیا:

انگلبارت در سال ۱۹۲۵ در شهر پورتلند آمریکا متولد شد. در جنگ جهانی دوم به نیروی دریایی ملحق شد و بمدت دو سال بعنوان تکنسین رادار در فیلیپین به انجام وظیفه پرداخت. پس از پایان جنگ به دانشگاه رفت و با درجه کارشناسی مهندسی برق فارغ التحصیل شد و در ادامه در کمیته "رایزنی ملی هوانوردی آمریکا" (NACA) مشغول به فعالیت شد. او در سالهای ۱۹۵۳ و ۱۹۵۵ موفق به اخذ مدارک کارشناسی ارشد و دکترای مهندسی برق از دانشگاه کالیفرنیا گردید. وی در سال ۱۹۵۷، به مؤسسه بین المللی SRI که در آن زمان به Stanford Research Institute مشهور بود و بیش از یک دهه عمر داشت، رفت. در سال ۱۹۶۰ در این مؤسسه، یک مرکز تحقیقاتی با نام ARC را راه اندازی کرد و تا ۱۹۷۷ ریاست آن مرکز را بر عهده داشت. در همین مرکز بود که انگلبارت، در سال ۱۹۶۳ ایده موشواره را مطرح کرد.هر چند که آن ایده، انقلابی در صنعت کامپیوترهای شخصی ایجاد کرد اما سالها طول کشید که موشواره در معرض دید و استفاده عموم مردم قرار گیرد.در سال ۱۹۸۶ در کنفرانسی در سانفرانسیسکو، انگلبارت ایده های ابرمتن، ویرایش آنی متن، استفاده از چند پنجره و کنفرانس تلفنی را مطرح کرد. ضمن اینکه در این کنفرانس او سه دستگاه را که با یکدیگر برای کنترل یک کامپیوتر کار می کردند، نشان داد. انگلبارت خطاب به حاضرین گفت: "ما یک دستگاه اشاره گر بنام موشواره، یک صفحه کلید استاندارد و یک مجموعه کلید مخصوص داریم."در دنیای کامپیوترهای غول پیکر Main-Frame که با صفحه کلید کنترل می شدند موشواره ایده جدیدی بود. انگلبارت در پاسخ به فردی که دلیل انتخاب نام Mouse را پرسیده بود گفت: "من نمی دانم چرا اسم آنرا Mouse گذاشتیم. بعضی موقع ها از این بابت پوزش می خواهم. از ابتدا با این اسم شروع شد و ما هیچوقت تغییرش ندادیم."یک سال بعد مرکز تحقیقاتی ARC به جهت تلاشهای او در دنیای کامپیوتر به دومین نقطه ارتباطی پروژه Arpanet که شکل اولیه اینترنت امروزی بود، تبدیل شد.اکنون پس از گذشت دهها سال از اختراع موشواره این دستگاه کوچک همچنان از ملزومات کامپیوترهای شخصی محسوب می شود. او به سبب تلاشهایش جوایز و نشان های متعددی را دریافت کرد. از جمله آنها می توان به مدال ملی فناوری در سال ۲۰۰۰ و جوایز Lemelson-MIT و جایزه Turing در سال ۱۹۷۷ اشاره کرد.
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات