بررسی لومیا 950 ایکس ال مایکروسافت (Microsoft Lumia 950 XL)

چهارشنبه ۲ دی ۱۳۹۴ - ۲۳:۴۰
مطالعه 20 دقیقه
اگر مایل هستید تا با آخرین تلاش مایکروسافت برای کسب سهم بازار بیشتر از بازار گوشی های هوشمند آشنا شوید، بررسی زومیت از لومیا ۹۵۰ ایکس ال را بخوانید.
تبلیغات

بعد از تصاحب بخش موبایل نوکیا توسط مایکروسافت همه‌ی طرفداران سیستم عامل ویندوز موبایل در انتظار معرفی گوشی پرچمدار جدید ویندوز فونی بودند. ردموندی‌ها اما عجله نکردند و با کار بر روی سیستم عامل ویندوز ۱۰ موبایل و به هنگام آماده شدن آن اقدام به عرضه‌ی دو گوشی پرچمدار جدید خود با نام‌های لومیا ۹۵۰ و لومیا ۹۵۰ ایکس ال کردند. اما آیا پرچمداران جدید می‌توانند انتظارات طرفداران چندین ساله‌ی ویندوز فون‌ها را برآورده کنند؟

پس از لومیا ۹۳۰ که توسط نوکیا تولید شده بود جای خالی یک پرچمدار جدید و قدرتمند در بین گوشی‌های ویندوز فونی به شدت احساس می‌شد. به علاوه با خریداری بخش موبایل نوکیا توسط مایکروسافت انتظارات نیز بسیار بالا رفته بود چرا که این بار هم سیستم عامل و هم سخت‌افزار گوشی پرچمدار جدید ویندوز فونی ساخت خود مایکروسافت بودند.

مایکروسافت اما برای معرفی پرچمدار جدید عجله‌ای نداشت چرا که سعی در آن داشت تا با رفع ایرادات سیستم عاملی جدید و پایدار را به همراه یک گوشی قدرتمند وارد بازار کند. این اتفاق پس از تکمیلِ مراحل توسعه‌ی ویندوز ۱۰ موبایل به وقوع پیوست و ردموندی‌ها اقدام به معرفی دو پرچمدار جدید دارای سیستم عامل ویندوز ۱۰ موبایل کردند.

بررسی لومیا 950 ایکس ال مایکروسافت (Microsoft Lumia 950 XL)

اما آیا پرچمداران جدید مایکروسافت انتظارات چندین ساله‌ی هواداران پر و پا قرص ویندوز فون‌ها را برآورده کرده است؟ در ادامه با ما همراه باشید تا به نقد و بررسی گوشی لومیا ۹۵۰ ایکس ال مایکروسافت بپردازیم.

لومیا ۹۵۰ ایکس ال توسط شرکت امتداد پارسه برای بررسی در اختیار زومیت قرار داده شده است.

در این ویدیو نیز می‌توانید بررسی ویدیویی این محصول را تماشا کنید:

طراحی

در حالی که بسیار از سازندگان گوشی‌های هوشمند در پرچمداران خود رو به استفاده از فلز یا شیشه آورده‌اند مایکروسافت ترجیح داده است تا از پلاستیک در ساخت گوشی لومیا ۹۵۰ ایکس ال بهره ببرد. هر چند پلاستیک حس کار با آلومینیوم یا شیشه را ندارد اما این موارد دلیلی بر بی‌کیفیت بودن پلاستیک مصرفی نیستند.

بررسی لومیا 950 ایکس ال مایکروسافت (Microsoft Lumia 950 XL)

مایکروسافت در این گوشی از پلاستیکی بسیار مرغوب بهره برده است و برخلاف حسی که شاید بتوان از یک گوشی پلاستیکی انتظار داشت، به هیچ عنوان حس یک کالای ارزان‌ قیمت را به کاربر منتقل نخواهد کرد. به علاوه این پوشش پلاستیکی باعث شده است تا به راحتی بتوان آن را جدا کرده و به باتری قابل تعویض و درگاه افزایش حافظه دسترسی داشت. باید گفت که قبل از در دست گرفتن گوشی و تنها با دیدن تصاویر و ویدیوهای این گوشی تصور می‌کردیم با بدنه‌ی ضعیف پلاستیکی روبرو باشیم اما حسی که در دست گرفتن لومیا ۹۵۰ ایکس ال به کاربر منتقل می‌کند، هر چند متفاوت است اما چیزی کمتر از پرچمداران فعلی بازار ندارد.

مشخصات فنی گوشی لومیا ۹۵۰ ایکس ال:

  • پردازنده ۸ هسته‌ای  اسنپدراگون ۸۱۰
  • پردازنده گرافیکی آدرنو ۴۳۰
  • حافظه رم ۳ گیگابایتی
  • حافظه داخلی ۳۲ گیگابایت با پشتیبانی از microSD تا ۲۰۰ گیگابایت
  • نمایشگر۵.۷ اینچ امولد با رزولوشن ۲۵۶۰ در ۱۴۴۰ پیکسل و تراکم ۵۱۸ پیکسل بر اینچ
  • دوربین اصلی ۲۰ مگاپیکسلی
  • دوربین سلفی ۵ مگاپیکسل
  • سیستم عامل ویندوز ۱۰ موبایل
  • پشتیبانی از Wi-Fi 802.11 a/b/g/n/ac, dual-band, hotspot و بلوتوث نسخه‌ی ۴.۱
  • باتری Li-Ion  قابل جدا شدن با ظرفیت ۳۳۴۰ میلی‌آمپرساعت
  • پورت یو‌اس‌بی نوع سی
  • ابعا 151.9x 78.4 x 8.1  میلی‌متر
  • وزن ۱۶۵ گرم

در سمت راست فریم گوشی شاهد حضور دکمه‌های تنظم صدا در بالا و پایین دکمه‌ی پاور و نیز دکمه‌ی شاتر در قسمت پایین این فریم هستیم. دکمه‌ی پاور در بین دو دکمه‌ی تنظیم حجم صدا قرار گرفته و هر چند فشار دادن آن به راحتی صورت می‌گیرد، اما محل قرارگیری آن مناسب نیست و باعث می‌شود تا گاهی به اشتباه دکمه‌ی تنظیم صدا و پاور را جا‌به‌جا فشار دهید. به طور کلی انتظار داشتیم در گوشی که به طور کامل در آن به جزئیات دقت شده است، دکمه‌ی پاور در جایی به طور مجزا از دکمه‌های حجم صدا قرار داشته باشد.

بررسی لومیا 950 ایکس ال مایکروسافت (Microsoft Lumia 950 XL)

در پایین فریم نیز با توجه به استانداردهای روز شاهد حضور یک پورت یو‌اس‌بی نوع سی نیز هستیم. در قاب پشتی گوشی نیز علاوه بر محل تعبیه شده برای دوربین و فلش سه گانه‌ی آن شاهد حضور اسپیکر در سمت چپ دوربین و میکروفون‌های متعدد حذف نویز در بالا و پایین این قاب هستیم تا مکالمات تلفنی در بهترین حالت ممکن صورت بگیرند.

بررسی لومیا 950 ایکس ال مایکروسافت (Microsoft Lumia 950 XL)

پنل جلوی صفحه نمایش نیز بسیار ساده طراحی شده و تنها نام مایکروسافت در زیر اسپیکر در قسمت بالای آن ثبت شده است. در بخش زیری صفحه نمایش نیز شاهد حضور میکروفونی برای انجام مکالمات هستیم. دوربین خودعکس یا سلفی نیز در بخش سمت راست اسپیکر مکالمات قرار گرفته است. ویژگی جدید اضافه شده اما وجود حسگر ماون قرمز است که عنبیه‌ی چشم را اسکن کرده و از آن طریق شما را شناسایی می‌کند و اجازه‌ی دسترسی به گوشی را می‌دهد.در حالت کلی حاشیه‌های کناری و بالا  و پایین صفحه نمایش نیز در حد قابل قبولی بوده و بسیار کم هستند.

بررسی لومیا 950 ایکس ال مایکروسافت (Microsoft Lumia 950 XL)

به طور کلی می‌توان گفت که مایکروسافت در لومیا ۹۵۰ ایکس ال به زبان طراحی همیشگی گوشی‌های لومیا پایبند بوده و طراحی ساده با استفاده از پلاستیک فشرده را به طراحی‌های منحصربفرد از جنس فلز یا شیشه ترجیح داده است. اما این سادگی دلیل بر متفاوت نبودن گوشی نیست چرا که در دست گرفتن آن حس بسیار خوبی به شما منتقل کرده و مواد مصرفی در آن از کیفیت بالایی برخوردار هستند.

 حسگر عنبیه‌ی چشم

مایکروسافت در لومیا ۹۵۰ ایکس ال به جای استفاده از حسگر اثر انگشت روشی دیگر را برای تشخیص مالک گوشی به کار برده است. این روش که اسکن عنبیه‌ی چشم نام دارد به کاربر اجازه می‌دهد تا با نگاه کردن به گوشی و اسکن شدن عنبیه‌ی چشم او، قفل گوشی خود را باز کند. این حسگر در بخش سمت راست اسپیکر مکالمات در پنل جلوی گوشی قرار دارد.

کافی است در بخش تنظیمات و در بخش قفل صفحه نمایش این گزینه را فعال کنید. پس از تنظیم رمز عبور کافی است در کادر تعبیه شده قرار بگیرید تا حسگر چشمان شما را اسکن کند. این عمل را می توانید چند بار تکرار کنید تا دقت این حسگر افزایش یابد. پس از تنظیم این ویژگی کافی است با فشار دادن دکمه‌ی پاور و قرار دادن گوشی در مقابل چشمان خود منتظر باشید تا این حسگر چشمان شما را شناسایی کند.

بررسی لومیا 950 ایکس ال مایکروسافت (Microsoft Lumia 950 XL)

با توجه به این که در نسخه‌ی آزمایشی این ویژگی قرار داریم طبق انتظار عملکرد حسگر بی‌تقص نبود. شاید بتوان گفت در ۳۰ درصد مواقع حسگر نمی‌توانست به درستی چشمان کاربر را تشخیص دهد اما انتظار می‌رود دقت عملکرد آن در بروزرسانی‌های بعدی  نسخه‌ی نهایی بهبود بیابد. اما مشکلی که حسگر عنبیه‌ی چشم دارد این است که برای عمل کردن آن باید گوشی را در مقابل چشمان خود قرار دهید، اما حسگر اثر انگشت نیاز به این کار ندارد. به علاوه در محیط‌های تاریک نیز عملکرد این حسگر افت شدیدی می‌کند که یکی دیگر از معایب این روش نوپا به حساب می‌آید.

این روش روزهای نخستین تجاری شدن خود را طی می‌کند و به این دلیل نمی‌توان ایرادات زیادی به آن وارد کرد. روشی که خلاقانه و جدید است، اما در حال حاضر باید بیشتر روی آن کار شود تا بتواند جایگزین روش‌هایی مانند حسگر اثر انگشت شود. اما تا این جای کار حسگر اثرانگشت، کاربردی‌تر و مطمئن‌تر از حسگر چشم عمل می‌کند.

صفحه‌ی نمایش

 مایکروسافت در لومیا ۹۵۰ ایکس ال از صفحه نمایش ۵.۷ اینچی با رزولوشن ۲۵۶۰ در ۱۴۴۰ پیکسل از نوع امولد استفاده کرده است. این صفحه نمایش با توجه به عمق بی‌نظیری که در رنگ مشکی دارد، برای ویندوز موبایل که پس زمینه‌ی تیره دارد، یک گزینه‌ی ایده‌ال به حساب می‌آید. رنگ‌ها نیز در آن اشباع شده هستند و یک تجربه‌ی بی‌نظیر را برای شما فراهم می‌کنند.

بررسی لومیا 950 ایکس ال مایکروسافت (Microsoft Lumia 950 XL)

به علاوه همان طور که می‌توان از یک پنل امولد انتظار داشت، شاهد زوایای دید بسیار عالی در لومیا ۹۵۰ ایکس ال هستیم.  روشنایی صفحه نمایش نیز در بیشترین حالت و در حالت خودکار روشنایی، بسیار بالا است و به راحتی حتی در زیر نور مستقیم خورشید هم می‌توان با آن کار کرد. البته روشنایی حداقلی صفحه نمایشی اندکی بیشتر از حد معمول است و استفاده‌ی طولانی مدت از آن در محیط‌های تاریک می‌تواند باعث آزار چشمانتان شود.

 با توجه به رزولوشن بالای صفحه نمایش، تصاویر و متون در آن بسیار واضح و شارپ نمایش داده می‌شوند و می‌توانید از دیدن محتوای مختلف بر روی آن لذت ببرید. همان طور که انتظار داشتیم صفحه نمایش ۵.۷ اینچی QHD امولد لومیا ۹۵۰ ایکس ال تقریبا بی‌نقص است و تجربه‌ای فوق‌العاده‌ای در استفاده از آن خواهید داشت.

اسپیکر

 در قاب پشتی لومیا ۹۵۰ ایکس ال و در کنار ماژول دوربین این گوشی شاهد حضور اسپیکر هستیم. در ابتدا باید گقت که محل قرارگیری اسپیکرها مناسب نیست چرا که هر چقدر هم این اسپیکرها باکیفیت باشند با توجه به محل قرارگیری آن‌ها نمی‌توان به خوبی از آن‌ها استفاده کرد. فرض کنید در حال تماشای ویدیو هستید و صدا از پشت دستگاه پخش می‌شود. جهت مخالف پخش شدن صدا خود باعث افت کیفیت خواهد شد.

بررسی لومیا 950 ایکس ال مایکروسافت (Microsoft Lumia 950 XL)

البته اسپیکرهای مورد استفاده در لومیا ۹۵۰ ایکس ال نیز کیفیت متوسطی دارند. هر چند حجم حداکثری صدا در آن‌ها زیاد است اما کیفیت صدا به خصوص در حجم‌های بالای صدا افت پیدا می‌کند. به این دلیل نمی‌توان حساب ویژه‌ای بر روی اسپیکرهای این فبلت باز کرد.

دوربین

 مایکروسافت در لومیا ۹۵۰ ایکس ال از یک حسگر ۲۰ مگاپیکسلی کارل زایس با فلش سه گانه، دیافراگم f/1.9 برای ثبت تصاویر مناسب در نور کم و لرزشگیر اپتیکال بهره برده است. همچنین لومیا ۹۵۰ ایکس ال به یک دوربین خود عکس (سلفی) ۵ مگاپیکسلی نیز مجهز شده است تا بتوانید تصاویر سلفی باکیفیتی را به ثبت برسانید.

بررسی لومیا 950 ایکس ال مایکروسافت (Microsoft Lumia 950 XL)

گوشی‌های لومیا همواره به داشتن دوربین‌های قدرتمند شهره بوده‌اند و لومیا ۹۵۰ ایکس ال نیز از این قاعده مستثنی نیست. در شرایط نوری مناسب شاهد ثبت تصاویر باکیفیتی هستیم که جزئیات در آ‌ن بسیار زیاد بوده و رنگ‌ها در آن فوق‌العاده طبیعی هستند. البته در شرایط نوری مناسب تقریبا تمامی پرچمداران تصاویر باکیفیتی ثبت می‌کنند.

شرایطی که لومیا ۹۵۰ ایکس ال خود را از رقبا جدا می‌کند در محیط‌های با منابع نور نامناسب و کم است. این دوربین در شرایط با نوردهی نامناسب تصاویر بسیار خوبی به ثبت می‌رساند و فلش سه گانه‌ی آن نیز بسیار قدرتمند است  تا در محیط‌های نسبتا تاریک هم تصاویر نویز بسیار کمی داشته و کیفیت بسیار خوبی  داشته باشند.

بررسی لومیا 950 ایکس ال مایکروسافت (Microsoft Lumia 950 XL)

مایکروسافت در اپلکیشن دوربین به شما اجازه می‌دهد تا مواردی مانند سرعت شاتر، ISO و تعادل رنگ سفید را به صورت دستی تنظیم کنید تا تصویر دلخواه خود را به ثبت برسانید. اما ویژگی جالب استفاده شده در دوربین لومیا ۹۵۰ ایکس ال Rich Capture نام دارد که عملکرد فوق‌العاده‌ای از خود به نمایش می‌گذارد.

در شرایط مختلف نمی توان عملکرد Rich Capture را پیش‌بینی کرد و این ویژگی به تشخیص خود و با توجه به شرایط ممکن است چند عکس پشت سر هم ثبت کند تا تصاویر شارپ‌تری را به شما بدهد یا حتی ممکن است این ویژگی کار HDR را انجام داده و جزئیات را از محیط‌های کم نور استخراج کند. اگر در ثبت تصاویر، اپلیکیشن دوربین از این ویژگی استفاده کند در بخش گالری می‌توانید ویژگی‌های مختلف را بر روی عکس تغییر دهید و اگر بخواهیم به زبان ساده بیان کنیم به شما اجازه می‌دهد تا قدرت ویژگی HDR را روی تصویر ثبت شده‌ی خود تغییر دهید.

همان طور که گفتیم فعال یا عدم فعال شدن این ویژگی قابل پیش‌بینی نیست و اگر دوربین تصمیم بگیرد که سوژه‌ی مورد نظر شما نیاز به ثبت چندین بار تصویر ندارد تنها یک بار از آن عکس خواهد گرفت. برای آن که بدانید دوربین از ویژگی Rich Capture استفاده کرده است یا خیر راهی جز رفتن به اپلیکیشن گالری ندارید. اگر در کنار تصویر گزینه‌ای با نام Edit Rich Capture را دیدید یعنی در آن تصویر دوربین از این ویژگی استفاده شده است.

بررسی لومیا 950 ایکس ال مایکروسافت (Microsoft Lumia 950 XL)

 اگر این ویژگی در محیط‌های کم نور فعال باشد، دوربین با استفاده از تنظیمات مختلف فلش (با فلش، بدون فلش و قدرت‌ها مختلف فلش) تصاویر را ثبت می‌کند و به شما اجازه می‌دهد تا قدرت فلش را پس از ثبت تصویر تغییر دهید و عکس دلخواه خود را ذخیره کنید.

به علاوه ویژگی به نام Live Photos نیز وجود دارد که در این حالت دوربین لومیا ۹۵۰ ایکس ال تصویری با فرمت jpg ذخیره می‌کند اما اطلاعات بیشتری را نیز در همین فایل ذخیره می‌کند و در این حالت می‌توانید در اپلیکیشن گالری گوشی لحظاتی قبل و بعد از تصویر دلخواه ثبت شده‌ی خود را نیز همانند یک فیلم کوتاه مشاهده کنید.

 باید در حالت کلی گفت که لومیا ۹۵۰ ایکس ال تمامی انتظارات شما از یک دوربین قدرتمند در یک گوشی پرچمدار را برآورده می‌کند. تصاویر در شرایط نوری مناسب بسیار پرجزئیات بوده و رنگ طبیعی نیز دارند و همچنین در شرایط نوری نامناسب نیز دوربین گوشی عملکرد فوق‌العاده‌ای دارد. تنها موردی که در زمان عکاسی با این دوربین با آن روبرو شدیم عدم دقت کافی در تنظیم نور سفید در محیط‌هایی با نور مصنوعی است که احتمالا با بروز رسانی نرم‌افزاری الگوریتم های تشخیص تنظیم نور سفید نیز بهبود خواهد یافت.

امکانات سخت‌افزاری خوب در کنار امکانات نرم‌افزاری گسترده باعث شده‌اند که دوربین لومیا ۹۵۰ ایکس ال یکی از بهترین دوربین‌ها در بین گوشی‌های پرچمدار بازار به شمار رود.

در ادامه می‌توانید تصاویر ثبت شده با لومیا ۹۵۰ ایکس‌ال را مشاهده کنید.

بررسی لومیا 950 ایکس ال مایکروسافت (Microsoft Lumia 950 XL)
بررسی لومیا 950 ایکس ال مایکروسافت (Microsoft Lumia 950 XL)
بررسی لومیا 950 ایکس ال مایکروسافت (Microsoft Lumia 950 XL)
بررسی لومیا 950 ایکس ال مایکروسافت (Microsoft Lumia 950 XL)
بررسی لومیا 950 ایکس ال مایکروسافت (Microsoft Lumia 950 XL)
بررسی لومیا 950 ایکس ال مایکروسافت (Microsoft Lumia 950 XL)
بررسی لومیا 950 ایکس ال مایکروسافت (Microsoft Lumia 950 XL)
بررسی لومیا 950 ایکس ال مایکروسافت (Microsoft Lumia 950 XL)

برش ۱۰۰ درصد:

بررسی لومیا 950 ایکس ال مایکروسافت (Microsoft Lumia 950 XL)

برای دیدن تصاویر در ابعاد واقعی به صفحه‌ی فلیکر زومیت مراجعه کنید.

نرم‌افزار

 پس از آن که قفل صفحه نمایش را باز کردید با جلوه‌ای آشنا روبرو خواهید شد. در نگاه اول، نمایش کاشی‌ مانند اپلیکیشن‌ها و اعلانیه‌ها به صورت زنده و همچنین نمایش اپلیکیشن‌ها در یک لیست همگی آشنا هستند؛ اما در ویندوز ۱۰ تغییرات بسیاری را نیز در مقایسه با نسخه‌های گذشته شاهد هستیم که سیستم عامل موبایل مایکروسافت را هر چه بیشتر شبیه به نسخه‌ی دسکتاپ ویندوز کرده است.

بررسی لومیا 950 ایکس ال مایکروسافت (Microsoft Lumia 950 XL)

از مهم‌ترین تغییرات می‌توان به راحتی کار با نوار اعلانات، اضافه شدن امکان جستجو در منوی تنظیمات و نیز مرتب شدن این منو اشاره کرد. همچنین کورتانا هم دستیار صوتی مایکروسافت است تا در ویندوز ۱۰ موبایل بتواند به عنوان یک دستیار مجازی برای شما عمل کند.  ویژگی Glance Screen به شما این اجازه را می‌دهد تا بدون روشن کردن صفحه نمایش بتوانید ساعت، تاریخ و برخی اعلانیه‌ها را مشاهده کنید. صفحه نمایش امولد هم با توجه به این که در بخش‌های مشکی نیاز به روشن کردن پیکسل‌ها ندارد باعث می‌شود تا در استفاده از ویژگی Glance Screen نگران مصرف بیش از حد باتری نباشید.

در لومیا ۹۵۰ ایکس ال، کافی است تا با فشار حدود دو ثانیه‌ای دکمه‌ی هوم شاهد فعال شدن حالت کار با یک دست باشید. در این حالت همانند آنچه که در iOS نیز شاهد آن بودیم، تنها نیمه‌ی پایینی صفحه نمایش رابط کاربری را در خود جا دهد تا بتوانید به راحتی و تنها با یک دست به تمامی بخش‌ها دسترسی داشته باشید. البته بهتر بود مایکروسافت با قرار دادن ویژگی‌های بیشتر چندوظیفگی از صفحه نمایش بزرگ لومیا ۹۵۰ ایکس ال بهره ببرد که در نسخه‌های اولیه‌ی ویندوز ۱۰ موبایل شاهد این اتفاق نبودیم.

ویژگی مهم دیگر، Continuum نام دارد که به شما اجازه می‌دهد تا با استفاده از یک داک و اتصال گوشی و نمایشگر به آن، از گوشی خود به عنوان یک کامپیوتر نیز بهره ببرید. متاسفانه این داک در اختیار ما نبود تا بررسی بیشتری در مورد این ویژگی داشته باشیم اما با توجه به هدف مایکروسافت که به نوعی جمع‌آوری تمامی دستگاه‌ها، اعم از کامپیوتر و گوشی هوشمند در یک گجت است، آینده‌ی این ویژگی بسیار روشن به نظر می‌رسد. آنچه در جیتکس تجربه کردیم، نشان از کارکرد صحیح و کاربردی Continuum داشت و از این بابت می توان از گوشی ویندوزی به عنوان یک کامپیوتر همراه نیز استفاده کرد و به ویرایش و ایجاد اسناد یا وب‌گردی و مواردی از این دست بر روی نمایشگرهای بزرگ پرداخت.

در ویندوز ۱۰ موبایل مانند گذشته می‌توانید ابعاد کاشی‌ها در صفحه‌ی هوم را تغییر دهید و به علاوه رنگ پس زمینه‌ را نیز به دلخواه خود عوض کنید. البته در این بخش ایراداتی نیز مشاهده می‌شود. اگر اپلیکیشن‌های غیر از اپلیکیشن‌های پیس‌فرض را در کاشی‌های تعبیه شده در صفحه‌ی هوم قرار دهید متاسفانه ممکن است اعلانیه‌ی دریافتی از آن اپلیکیشن را از دست بدهید و آن را در این کاشی‌ها مشاهده نکنید.

بررسی لومیا 950 ایکس ال مایکروسافت (Microsoft Lumia 950 XL)

به علاوه تغییر رنگ پس زمینه باعث تغییر رنگ قلم لیشت اپلیکیشن‌ها می‌شود و در صورت انتخاب رنگ سفید، مشکی می‌شود اما در کمال تعجب اگر اپلیکیشنی را اجرا کنید و به صفحه‌ی لیست‌ اپلیکیشن‌ها برگردید، خواهید دید که پس‌زمینه به رنگ تیره در آمده و باعث می‌شود تا با توجه به فونت تیره‌ی این لیست نتوانید نام اپلیکیشن‌ها را به راحتی بخوانید. البته این ایرادات ریز در بروزرسانی‌های آینده به احتمال زیاد برطرف خواهند شد.

اما مشکل اساسی نبود اپلیکیشن‌های متنوع و ارائه نشدن بروزرسانی‌های منظم برای اپلیکیشن‌های موجود در پلتفرم ویندوز موبایل است که شاید بزرگ‌ترین نقطه ضعف پلتفرم موبایل مایکروسافت محسوب شود. البته مایکروسافت در نظر دارد تا با معرفی اپلیکیشن‌های یونیورسال این مشکل را حل کند، اما باید منتظر ماند و دید که این طرح تا چه حد موفق خواهد بود. طرحی که باید هر چه زودتر نتیجه بدهد تا ویندوز موبایل بتواند جایگاه درخور نام خود را بدست آورد.

بازده و عملکرد

 لومیا ۹۵۰ ایکس ال به پردازنده‌ی قدرتمند اسنپدراگون ۸۱۰ در کنار ۳ گیگابایت رم مجهز شده است تا بتواند عملکرد بسیار خوبی را برای کاربران تضمین کند. مایکروسافت در این گوشی از سیستم خنک کننده‌ی مایع نیز استفاده کرده است تا بتواند داغ شدن بیش از حد پردازنده‌ی اسنپدراگون ۸۱۰ را پیشگیری کند.

بررسی لومیا 950 ایکس ال مایکروسافت (Microsoft Lumia 950 XL)

تست‌های مختلف بنچمارک را برای این گوشی اجرا کردیم که نتایج آن را می‌توانید در جدول زیر ببینید:

تلفن / تبلت

AnTutu 5

WP Bench

BaseMark

OS II

Lumia 950 XL

61025

 

767.52

12547

Lumia 930

25585

 517

1043

همان طور که انتظار می‌رفت پردازنده‌ی اسنپدراگون ۸۱۰ درون لومیا ۹۵۰ ایکس ال بسیار قدرتمند است و تمامی کارها از کارهای روزانه تا انجام بازی‌های سنگین را به راحتی می‌تواند پشتیبانی کند. به علاوه سه گیگابایت رم این گوشی امکان اجرای اپلیکیشن‌های مختلف در کنار هم را می‌دهد.

همان طور که می‌توان از یک گوشی پرچمدار انتظار داشت، لومیا ۹۵۰ ایکس ال و رم ۳ گیگابایتی آن به راحتی از پس تمامی کارهایی که کاربر از گوشی می‌خواهد برخواهد آمد.

باتری

 لومیا ۹۵۰ ایکس ال به یک باتری ۳٫۳۴۰ میلی‌آمپر ساعتی مجهز شده است که با توجه به این که این بار طراحی سیستم عامل و  سخت‌افزار هر دو برعهده‌ی مایکروسافت بوده است انتظار داشتیم که با توجه به بهینه‌سازی‌های نرم‌افزاری شاهد شارژدهی باتری مناسبی باشیم.

بررسی لومیا 950 ایکس ال مایکروسافت (Microsoft Lumia 950 XL)

طبق روال گذشته روشنایی صفحه نمایش گوشی را بر روی ۵۰ درصد قرار داده، ارتباطات بی‌سیم را قطع کرده و ویدئویی با کیفیت HD را تا رسیدن شارژ باتری از ۱۰۰ به صفر پخش کردیم. باتری لومیا ۹۵۰ ایکس ال توانست در این تست قبل از اتمام کامل شارژ  ۱۰ ساعت و ۲۵ دقیقه دوام بیاورد که زمان خوبی به شمار می‌رود. به علاوه لومیا ۹۵۰ ایکس ال می‌تواند تا  ۱۱ ساعت وبگردی را نیز برای کاربران تضمین کند.

همان طور که از نتایج نیز پیدا است لومیا ۹۵۰ ایکس ال در زمینه‌ی وبگردی و پخش ویدیو عملکرد خوبی دارد می‌تواند تا حدود ۱۰ ساعت استفاده‌ی مداوم از هر یک را تضمین کند. اما نکته‌ی ضعف باتری این گوشی میزان از دست دادن شارژ در حالت استندبای است. در حالت استندبای و به عنوان مثال در ۶ تا ۷ ساعتی که در خواب شب هستید شارژ باتری گوشی ۱۵ تا ۲۰ درصد کاهش می‌یابد که مقدار زیادی است و انتظار می‌رود مایکروسافت در بروزرسانی‌های بعدی این مشکل را نیز رفع کند.

در حالت کلی می توان باتری لومیا ۹۵۰ ایکس ال را با توجه به کم شدن زیاد شارژ در حالت استندبای، متوسط دانست اما اگر این مشکل حل شود به راحتی می‌توان بر روی شارژدهی یک روزه‌ی این گوشی حساب باز کرد. به علاوه لومیا ۹۵۰ ایکس ال از شارژ سریع و شارژ بی‌سیم نیزپشتیبانی می‌کند تا بتوانید در صورت نیاز از این ویژگی‌ها نیز بهره ببرید.

جمع بندی

مایکروسافت طی سه سال گذشته تمام سعی خود را کرده است تا گوشی و سیستم عامل درخور نام ویندوز  را برای علاقمندان عرضه کند. سیستم عامل ویندوز ۱۰ موبایل تغییرات بسیاری نسبت به گذشته داشته است تا شاهد رشد چشمگیر آن باشیم. اما همچنان تعداد و تنوع اپلیکیشن‌ها به حد قابل قبولی نرسیده است و مایکروسافت باید سریع‌تر این مشکل را برطرف کند و توسعه‌دهندگان را به سمت سیستم عامل موبایل خود نیز بکشاند.

بررسی لومیا 950 ایکس ال مایکروسافت (Microsoft Lumia 950 XL)

برخلاف آن چه که شاید بسیاری تصور می‌کنند، کیفیت ساخت و پلاستیک مورد استفاده در پرچمداران جدید مایکروسافت بسیار خوب است و حس بسیار خوبی را به کاربر منتقل می‌کند. صفحه نمایش ۵.۷ اینچی امولد این گوشی نیز کیفیت فوق‌العاده‌ای دارد و از نقاط قوت لومیا ۹۵۰ ایکس ال به شمار می‌رود.

 همچنین مانند قبل در پرچمداران جدید نیزشاهد یکی از باکیفیت‌ترین دوربین‌ها در بین گوشی‌های هوشمند هستیم. هر دو دوربین جلو و پشت این گوشی بسیار عالی عمل می‌کنند و دوربین اصلی آن نیز به خصوص در محیط‌های با نور کم عملکرد بسیار خوبی دارد. ویژگی Rich Capture کمک می‌کند تا علاوه بر کنترل‌های دستی که بر روی دوربین دارید بتوانید تغییرات دیگری نیز در تصاویر ثبت شده ایجاد کنید تا این تصاویر هر چه بیشتر دلخواه شما باشند.

بررسی لومیا 950 ایکس ال مایکروسافت (Microsoft Lumia 950 XL)

به طور کلی گوشی لومیا ۹۵۰ ایکس ال را می‌توان یک گوشی تمام عیار برای طرفداران ویندوز موبایل دانست، اما همچنان محدودیت‌های نرم‌افزاری در پلتفرم موبایل مایکروسافت وجود دارند و گاهی آزاردهنده می‌شوند.  اگر این مشکل برطرف شود و توسعه دهندگان روی خوش خود را به ویندوز و کاربران آن نشان دهند، به طور قطع لومیا ۹۵۰ ایکس ال می‌تواند رقیب بزرگی برای بزرگان بازار گوشی‌های هوشمند باشد.

نقاط قوت

  • دوربین با عملکرد عالی به خصوص در محیط‌های تاریک و کم نور
  • امکان تعویض باتری و افزایش حافظه داخلی
  • بهبودهای چشمگیر ویندوز ۱۰ موبایل
  • صفحه نمایش فوق‌العاده از نوع امولد
  • اپلیکیشن دوربین با امکانات متعدد برای تنظیمات دستی

نقاط ضعف

  • محل قرارگیری نامناسب دکمه‌ی پاور
  • سیستم عامل با اپلیکیشن‌های محدود
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات