همگام با پیشروان: آموزش آنلاین و آنچه از آن می‌‌‌آموزیم

پنج‌شنبه ۹ مهر ۱۳۹۴ - ۰۱:۱۳
مطالعه 3 دقیقه
بهره گیری از روش آموزش آنلاین می‌‌‌تواند یکی از بهترین راه‌‌ها برای توسعه و پرورش نیروهای انسانی توانمند به ویژه در مناطق محروم جهان باشد. این روش نه تنها برای افراد بلکه برای خود دانشگاه نیز مفید خواهد بود چرا که دانشگاه می‌‌‌تواند با دسترسی به تعداد زیادی از افراد به بررسی آماری خطاهای موجود در شیوه‌‌ی آموزشی خود بپردازد و با برطرف کردن آن‌‌ها خود را به دانشگاهی بهتر تبدیل کند.
تبلیغات

دسترسی به تحصیلات رایگان و با کیفیت، موردی است که هر یک از ما آن را برای خود و اعضای خانواده خود می‌‌‌خواهیم، اما واقعیت این است که منابع همیشه محدودند و گذشته از این کیفیت این منابع هم همواره یکسان نیستند. حقیقت این است که شاید اگر ما هم در دانشگاه‌‌های برتری همچون استنفورد تحصیل می‌‌‌کردیم چه بسا امروز فرد توانمندتر و شاید مفیدتری برای جامعه‌‌ی خود می‌‌‌بودیم. اما آیا اینکه ما به چنین دانشگاه‌‌هایی دسترسی آسانی نداریم باید مانع آموختن ما شود؟ البته که نه! گذشته از اینکه ما در چه جامعه‌‌ای زندگی می‌‌‌کنیم و چه پیشینه‌‌ای را سپری کرده‌ایم، آن چه که اهمیت دارد این است که هرگز دست از آموختن نکشیم و سعی کنیم همواره نشاط و شادابی برآمده از کنجکاوی خود را در طول زندگی حفظ کرده و به بیان دیگر از گهواره تا گور دانش خود را افزایش دهیم، البته نه به صورت شعاری و یا آموختن چیزهایی که هیچ تاثیری در زندگی ما نخواهند داشت. این روش برای زندگی نه تنها ما را به فردی بهتر تبدیل می کند بلکه با گسترش این فرهنگ می‌توان امیدوار بود بسیاری از مشکلات موجود در جامعه‌ی نیز برطرف شود.

البته واقعیت این است که چه در کشور ما و چه در دیگر نقاط محروم دنیا بهره گیری از اساتید و منابع آموزشی دسته اول یا دسته کم کارامدی که مفید باشند بسیار دشوار است و چه بسا در بسیاری از موارد این امکان پذیر نباشد. فناوری این جا هم ما را تنها نگذاشته و این بار اینترنت می‌‌‌تواند به دادمان برسد.

وبسایت Coursera یکی از وبسایت‌‌هایی است که می‌‌‌تواند ما را در این زمینه یاری کند. این وبسایت که در این بخش همگام با پیشروان با یکی از سازندگان آن آشنا خواهید شد با در دسترس قرار دادن ویدیو‌‌های آموزشی بسیاری که از بهترین منابع علمی در دنیا تهیه شده‌اند، به نوعی با بهره گیری از فناوری توانسته تجربه‌‌ی یک کلاس درس خوب را  همراه با ارائه‌‌ی مدارک معتبر و آزمون‌‌های واقعی برای همه‌‌ی کسانی که به حداقلی از اینترنت دسترسی دارند فراهم آورد. البته در بخش اعطای مدارک در اثر تحریم‌‌ها مشکلاتی برای کشور ما وجود دارد که امیدواریم با برداشته شدن هر چه زودتر تحریم‌‌های جهانی این مشکلات نیز برطرف خواهند شد.

به گفته‌‌ی  دافنه کولر بهره گیری از چنین منابعی می‌‌‌تواند ما را به موجی دومی از نوآوری و توسعه به ویژه در بخش‌‌های محروم جهان برساند. کسی چه می‌‌‌داند شاید آلبرت اینشتین یا استیو جابز بعدی جایی در روستاهای دورافتاده‌‌ی کشور خودمان زندگی کند و دسترسی به منابع دسته اول جهان بتواند این استعداد‌‌های نهفته را آشکار کرده و دنیا را به جایی بهتر برای همگان تبدیل کند!

دانلود ویدیو

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات