همگام با پیشروان: ریاضیات حرکات پیچیده‌‌‌‌ی بسکتبال

شنبه ۲۱ شهریور ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۲
مطالعه 2 دقیقه
بسکتبال بازی است پرهیجان، با حرکاتی پیش بینی ناشدنی که در اوج خود می‌‌‌تواند هر حرفه‌‌‌‌ای را با غافل گیری روبرو کند. برخورد ها، پرتاب ها، حرکات پیچیده‌‌‌‌ی بازی در همراهی با گروهی دیگر البته ریاضیات هستی را زیر پا نخواهد گذاشت! شاید بهتر باشد یک بار هم که شده به این ورزش از دید ریاضیات نگاه کنید.
تبلیغات

می گویند فیثاغورث معتقد بود که تمام جهان از اعداد ساخته شده است و در بیانی کمرنگ تر ولی گویا تر طرفداران امروزی این عقیده باور دارند که می‌‌‌توان تمامی پدیده‌‌‌‌های جهان هستی را با کمک ریاضیات توصیف کرد. اگر فیلم Moneyball را دیده باشید احتمالا با نسخه‌‌‌‌ی ریاضیاتی شده‌‌‌‌ی ورزش نیز آشنایی دارید، اما به راستی آیا می‌‌‌توان تمامی ظرافت‌‌‌‌های یک ورزش پر تحرک و پر برخورد همچون بسکتبال را هم در قالب اعداد خلاصه کرد؟ اصلا چطور می‌‌‌توان به یک برنامه صفر و یکی فهماند که سد و چرخش در بسکتبال چیست؟

اما هنوز برای ناامیدی از دنیای صفر و یک خیلی زود است، بله، درست است که نمی توان چنین الگوریتمی را نوشت (حتی اگر بتوان چنین کاری کرد احتمالا چیز افتضاحی در می‌‌‌آید) ولی می‌‌‌توان با قدری تلاش برنامه‌‌‌‌ای نوشت که بتواند خود الگویی از این حرکات پیچیده و تکرار نشدنی در بیاورد و به عبارتی بسکتبال را همچون یک بازیکن حرفه‌‌‌‌ای یاد بگیرد. حتما می‌‌‌دانید که یکی از اهداف اصلی برگزاری لیگ‌‌‌‌های فوتبال رباتیک برگزاری بازی فوتبالی در سال ۲۰۵۰ بین تیمی از انسان‌‌‌‌ها و تیمی از ربات هاست، خب گذشته از توانایی‌‌‌‌های ربات‌‌‌‌ها کافی است تصور کنید آن‌‌‌‌ها از چه مربی بهره خواهند برد؟ مربی که تمامی تجربه‌‌‌‌ی انسانی فوتبال دنیا را در خود دارد! بازی غریبی خواهد شد و احتمالا یکی از تیم‌‌‌‌ها به تعداد گل خورده معروف می‌‌‌شود، موافقید؟

ولی به راستی چه چیزی در پس این الگوریتم‌‌‌‌های خودیادگیرنده در پی خواهد آمد؟ برای اینکه مثالی بیاورم، ویندوز 10 و دستیار صوتی کورتانا را به یادتان می‌‌‌آورم، تصور کنید روزی بتوانید از کورتانا بخواهید که ویندوز را مطابق میل شما تغییر دهد، یا از آن هم بیشتر، چه بسا روزی به جای خرید ویندوز دستیار شخصی خودتان را بخرید که متناسب با نیاز شما سیستم عامل یا نرم افزارهای مورد نیازتان را بسازد. البته این را هم نباید فراموش کنید که در حالی که قدرت هوش و منطق آدمی محدود است یک هوش مصنوعی هرگز به چنین محدودیت‌‌‌‌هایی پایبند نخواهد ماند، پس ... (بهتر است ادامه این جمله را در بخش نظرات با دیگر دوستان درمیان بگذارید).

در این بخش همگام با پیشروان همراه می شویم با راجیو مهسواران  و الگوریتم یادگیری او و همکارانش.

دانلود ویدیو

برگرفته از TED

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات