تماشا کنید: روبات آتش‌نشان نیروی دریایی آمریکا در حال اطفای حریق

شنبه ۱۸ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۸:۳۳
مطالعه 2 دقیقه
دانشمندان و محققان بی‌وقفه در تلاش هستند تا روبات‌هایی تولید کنند که بتوانند در وظایف خطیری که این روزها بر عهده‌ی انسان‌ها است، به انجام وظیفه بپردازند. نیروی دریایی آمریکا روبات آتش‌نشانی توسعه داده که SAFFiR نام دارد و می‌توان از آن به جای آتش‌نشان استفاده کرد.
تبلیغات

 نیروی دریایی آمریکا روبات آتش نشان خود را با عنوان Shipboard Autonomous Firefighting Robot که به اختصار SAFFiR نام گرفته در کاربردهایی نظیر اطفای حریق آزمایش می‌کند. این نهاد نظامی روبات سفیر را با هدف انجام وظیفه روی کشتی‌های نظامی و پیشگیری از به خطر افتادن جان ملوانان توسعه می‌دهد. نیروی دریایی هفته‌ی جاری نمونه‌ی اولیه این روبات را رونمایی کرد.

آتش‌سوزی در کشتی‌ها بسیار خطرناک است. کشتی‌های نظامی نیز با وجود رآکتورهای تامین نیرو خطرناک‌تر هستند، چراکه عدم کنترل آتش باعث فاجعه‌ای وسیع می‌شود. کشتی‌های نظامی با توجه به اینکه روی آب قرار دارند و زیر عرشه‌ی کشتی انبارها، اتاق‌ها و محیط‌های سر بسته‌ای است، از این رو آتش‌سوزی منجر به تولید دود می‌شود که می‌تواند به‌راحتی جان سرنشینان را بگیرد. با توجه به اینکه روبات‌ها نیازی به تنفس ندارند، از این‌رو روبات‌های آتش‌نشان می‌توانند به خوبی به انجام وظیفه بپردازند.

روبات سفیر ۱۷۷ سانتی‌متر ارتفاع و ۶۴ کیلوگرم وزن دارد و با توجه به اینکه روی دو پا قرار می‌گیرد، به‌راحتی قادر است در مکان‌هایی که انسان در آن حاضر می‌شود، مستقر شده و به اطفای حریق بپردازد. روبات سفیر با بهره‌گیری از دوست که شباهتی به دست انسان دارد، می‌تواند درها با باز کرده و از تجیزات اطفای حریق داخل کشتی از قبیل لوله‌ها و شیلنگ‌های مخصوص خاموش کردن آتش استفاده کند. برای دیدن بهتر، این روبات از دو دوربین مادون قرمز با توانایی تشخیص آتش به دلیل تولید حرارت بهره‌ می‌برد. همچنین سنسوری لیزری نیز برای تشخیص فاصله در آن استفاده شده است.

روبات‌های دوپا در بهترین شرایط نیز برای حفظ تعادل با مشکلاتی روبرو هستند، حال آنکه براساس ادعای توسعه‌دهندگان سفیر، این روبات قادر است درون کشتی و با وجود حرکات ناموزون کشتی در اثر امواج، روی دو پا بایستد. براساس اطلاعات منتشر شده برای کنترل تعادل این روبات، از مکانیزم کنترل کل بدنه استفاده شده که از این‌رو با روبات می‌تواند در همه‌ی حالات مفاصل خود را در بهترین شکل ممکن تنظیم کند که نتیجه‌ی آن حفظ تعادل مرکز ثقل روبات است.

لینک دانلود

اولین تست موفق سفیر نوامبر سال گذشته‌ی میلادی با راه رفتن این روبات روی سطح ناهموار انجام شد. نیروی دریایی درصدد استفاده از این روبات در کوتاه‌ترین زمان ممکن پس از عملیاتی شدن آن است تا به رویای کشتی‌های بدون ملوان خود رنگ واقعیت ببخشد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات