بررسی گلکسی اس 6 سامسونگ (Galaxy S6)

سه‌شنبه ۱۸ فروردین ۱۳۹۴ - ۲۲:۵۵
مطالعه 21 دقیقه
گلکسی اس ۶ سامسونگ این بار نه‌تنها از نظر سخت‌افزاری فوق‌العاده است، بلکه کیفیت ساخت و طراحی آن نیز فراتر از انتظارها شده است.
تبلیغات

کهکشانی‌های سامسونگ همیشه جزو پرفروش‌ترین گوشی‌های هوشمند دنیا بوده‌اند، ولی طراحی تکراری و کیفیت ساخت نه‌چندان مناسب آن‌ها باعث شد تا فرصت کافی برای عرض اندام دیگر رقبا شکل گیرد. اما امسال شاهد یک کهکشانی متفاوت از سامسونگ هستیم، گوشی هوشمندی که این بار نه‌تنها از نظر سخت‌افزاری فوق‌العاده است، بلکه کیفیت ساخت و طراحی آن نیز فراتر از انتظارها شده و حالا شاهد یک گوشی تمام‌عیار و خواستنی از سامسونگ هستیم. در ادامه با بررسی دقیق و عمیق زومیت از گلکسی اس 6 همراه باشید.

قرار نیست یک محصول تکراری از سامسونگ را بررسی کنیم. در وصف گلکسی اس 6 می‌توان از عبارت‌های زیبا، قدرتمند، متفاوت و بسیار جذاب استفاده کرد. قرار نیست به بررسی یک محصول مشابه نسل قبل بپردازیم، قرار نیست این بار در باره‌ی طراحی و کیفیت ساخت بحث‌برانگیز صحبت کنیم، این بار فقط سخت‌افزار گوشی قوی نیست، همه چیز متحول شده است.

دیگر خبری از نرم‌افزار سنگین با جلوه‌های هندی رنگ و وارنگ نیست و امکانات تبلیغاتی و کم کاربرد نیز جای خود را به‌سادگی و زیبایی داده‌اند. در ادامه به بررسی محصولی می‌پردازیم که به اعتقاد بسیاری از کارشناسان از جمله ما، هر چند کامل و بی‌نقص نیست، اما همان محصولی است که فروش بسیار خوبی را برای کره‌ای‌ها به‌همراه خواهد داشت.

بررسی ویدیویی

ویدئو بررسی گلکسی اس 6 سامسونگ در یوتیوب

طراحی ظاهری

طراحی زیبا به‌همراه کیفیت ساخت عالی ارمغان تغییر در استراتژی

سامسونگ همواره سخت‌افزار قوی و نرم‌افزار پر امکانات را به‌عنوان فاکتورهای اصلی برتری خود نسبت به سایر گوشی‌های هوشمند موجود در بازار به رخ می‌کشید. برای طراحی هم الهام از طبیعت شعار داده می‌شد، الهام از طبیعت در بدنه‌ای پلاستیکی، بدنه‌‌ای پلاستیکی که نه‌تنها برعلیه‌ی طبیعت بود بلکه تمام سخت‌افزار قدرتمند گوشی را نیز به چالش می‌کشید.

سامسونگ سرانجام پس از سال‌ها مقاومت در برابر رویه‌ی رو به رشد بازار، از خواب زمستانی خود برخاست و به این مهم پی برد که مشخصه‌های فنی روی کاغذ تا زمانی‌که از دریچه‌ی چشم مشتری به دل او راه پیدا نکند تأثیرگذار نخواهند بود.

زبان طراحی به کار رفته در گلکسی اس 6 نمایانگر مهندسی کامل دستگاه است. تردیدی نیست که اغلب قطعات داخلی به شکلی کاملا جدید جایگذاری شده‌اند تا جزئیات خاصی در طراحی نهایی امکان‌پذیر باشد. جزئیات در ساخت این دستگاه به بهترین شکل رعایت شده‌اند که موجب می‌شود بدون آنکه دلیل اصلی را درک کنید، احساس بسیار بهتری نسبت به گوشی سامسونگ گلکسی اس 6 داشته باشید.

در اولین نگاه، نمایشگر 5.1 اینچی QHD چشم‌ها را به خود خیره می‌کند که در قسمت پایین، کلید فیزیکی خانگی با اسکنر اثرانگشت درونی و کلیدهای خازنی «عقب» و «برنامه‌های اخیر» را کنار خود جای داده است. دوربین جلوی 5 مگاپیکسلی و حسگرهای سنجش نور، مجاورت و نیز اسپیکر مکالمه طوری جای گرفته تا طرح کلی گلکسی‌های قبلی در پنل جلویی گلکسی اس 6 نیز نمایان باشد.

در سایر جهت‌ها، پرچم‌دار جدید سامسونگ تغییرات جدی‌تری به خود دیده و چندان با محصول قبلی این سری قابل قیاس نیست. گوشه‌های دستگاه که از جنس فلز ساخته شده، به خوبی تراش خورده‌اند و در تلاقی گوریلا گلس 4، که پشت و روی گوشی را پوشانده و فریم فلزی، این دو بخش به بهترین شکل ترکیب شده‌اند. دریچه‌های مربوط به درگاه میکرو USB و سوراخ‌های مربوط به اسپیکر، عالی ماشین‌کاری شده‌اند تا حتی وقتی از نزدیک و با دقت به آن‌ها نگاه می‌کنید بیشتر از اس 6 خوش‌تان بیاید. 

وقتی نگاه دقیقی به لبه‌های پرچم‌دار جدید سامسونگ داشته باشید، با وجود طراحی منحنی در این قسمت، بخش‌های خاصی در بالا و پایین فریم به‌صورت تخت تراش خورده‌اند تا استراحت‌گاه مناسبی برای انگشتان کاربر ایجاد شود. صاف بودن بدنه‌ی پشتی موجب شده به کارگیری حسگر سنجش ضربان قلب ساده‌تر از گذشته باشد و اسپیکر بهبود یافته‌ی دستگاه نیز به پایین منتقل شده تا به‌صورت ناخواسته توسط سطوح پوشانده نشود.

همین موارد موجب شده تا گلکسی اس 6 از ظرافت‌هایی برخوردار باشد، ظرافت‌هایی که نمونه‌ی آن را در نسل پیشین این پرچم‌دار شاهد نبودیم. اگر تلاش کنیم ریشه‌های طراحی گلکسی اس 6 را مورد بررسی قرار دهیم، از نقش اساسی برخی سرچشمه‌های الگو نمی‌توان غافل بود.

کیفیت ساخت گلکسی اس 6 به هیچ‌یک از گوشی‌های پیشین این شرکت شباهت ندارد. چنین مسئله‌ای از سوی شرکتی که ابتدا تمامی رویکردهای خود را در دستگاه‌های دیگر مورد آزمایش قرار می‌داد اندکی غافلگیرکننده است. تاکنون دستگاه‌های بسیاری را شاهد بوده‌ایم که پوشش شیشه‌ای و حاشیه‌ی فلزی را با یکدیگر ترکیب کرده‌اند، اما هیچ‌یک تا به این اندازه در پیوند این دو موفق نبوده‌اند.

بر هیچ‌کس پوشیده نیست که گلکسی اس 6 از جهات بسیار شبیه به آیفون ۶ اپل و حتی اکسپریا زد 3 سونی است. این شباهت در لبه‌ها مخصوصا، در لبه‌ی پایینی به اوج خود می‌رسد. اما آنچه برای کاربر نهایی اهمیت دارد تجربه‌ی به مراتب بهتری است که این بار در کهکشانی جدید سامسونگ وجود دارد. بسیاری از کاربران همچنان آزادانه به بحث و جدل بر سر اینکه کدام شرکت از دیگری کپی می‌کند یا کدام دستگاه برتر است خواهند پرداخت، اما کسی که هر یک از این شاهکارهای طراحی و ساخت را در دست داشته باشد به چیزی جز لذت استفاده از آن فکر نخواهد کرد.

شباهت گلکسی اس 6 با آیفون 6 به نفع خریدار و به ضرر تولید کننده

گلکسی اس 6 تنها اندکی از آیفون 6 سنگین‌تر است و البته جثه‌ی بزرگ‌تری نیز دارد. بااین‌حال، پوشش شیشه‌ای پنل دستگاه همچون فلز یک‌دست آیفون 6 مستعد سُر خوردن است.. نسبت اندازه‌ی نمایشگر نیز به اندازه‌ای خوب هست که گلکسی اس 6 را در میان خوش‌دست‌ترین گوشی‌های پرچم‌دار بازار قرار دهد. گلکسی اس ۶ از نظر باریکی نیز یک‌دهمِ میلی‌متر از آیفون ۶ باریک‌تر است.

پنل پشتی گلکسی اس 6 بوسیله‌ی گوریلا گلس 4 پوشانده شده و تنها مسئله‌ی خاص مربوط به این قسمت به بخش دوربین مربوط می‌شود. برجستگی موجود در میانه‌ی قسمت بالایی دستگاه میزبان دوربین 16 مگاپیکسلی پرچم‌دار گلکسی جدید سامسونگ است که در نواری مشکی رنگ درکنار خود، حسگر سنجش ضربان قلب و فلش LED را جای داده است. به‌نظر می‌رسد بازخورد نهایی کاربران، ضخامت اندک را در اولویت بالاتری نسبت به برجسته نبودن دوربین قرار داده که هر دو شرکت بزرگ اپل و سامسونگ به این رویه تن داده‌اند؛ هرچند امید ما، برخلاف این رویکرد بود. بااین‌حال برجستگی پشت دوربین در گلکسی اس 6 به مراتب بیشتر از آیفون 6 و اچ‌تی‌سی وان ام 9 است. آرزو می‌کردیم گلکسی اس ۶ کمی ضخیم‌تر بود و در عوض برجستگی پشت دوربین کمتر و باتری آن بزرگ‌تر می‌شد.

سری گلکسی از آخرین پرچمداران بزرگی بود که همچنان قابلیت تعویض باتری را دراختیار مشتریان خود قرار می‌داد. اما این خصیصه نیز اکنون برای نیل به کیفیت برتر درکنار پشتیبانی از حافظه‌ی جانبی قربانی شده است. نبود قابلیت‌هایی همچون باتری قابل تعویض یا درگاه حافظه‌ی میکرو SD شاید برای برخی از کاربران مایوس کننده باشد اما تجربه نشان می‌دهد که در انتخاب اکثر کاربران اهمیت چندانی ندارد. نظر شما در این باره چیست؟

حسگر اثر انگشت

بررسی گلکسی اس 6 سامسونگ (Galaxy S6)

حسگر اثر انگشت در گلکسی اس ۶ نیز همچون نسل قبل با دکمه‌ی فیزیکی هوم یکپارچه شده است. اما خوشبختانه سامسونگ این بار از حسگر جدیدی بهره برده است که برای استفاده از آن نیازی به کشیدن انگشت روی دکمه نیست و همچون آیفون، تنها کافی است تا انگشت خود را روی دکمه قرار داده و کمی فشار دهید تا اثر انگشت اسکن شده و مجوز ورود صادر شود. این حسگر به مراتب سریع‌تر و دقیق‌تر از نسل قبلی عمل می‌کند و حالا می‌توان از آن به‌عنوان یک قابلیت کاربردی یاد کرد. این حسگر از نظر سرعت و عملکرد در سطح همتای آیفونی خود قرار می‌گیرد.

سامسونگ APIهای مربوط به این حسگر را نیز دراختیار توسعه‌دهندگان قرار داده است تا بتوانند از آن در اپلیکیشن‌های خود بهره ببرند. درحال‌حاضر از این حسگر می‌توانید برای بازکردن قفل گوشی یا اجرای اپلیکیشنی خاص بهره ببرید.

مثلا می‌توانید یکی از انگشت‌های خود را به اپلیکیشنی خاص اختصاص دهید تا اگر قفل گوشی را با آن باز کردید، اپلیکیشن مورد نظرتان اجرا شود. علاوه بر این می‌توان از حسگر برای ورود به وب‌سایت‌های مدنظر خود بهره برد. در این حالت نام کاربری و رمز عبور شما به اثر انگشت‌تان اختصاص داده می‌شود و با اثر انگشت می‌توان در وب‌سایت مدنظر لاگین کرد.

نمایشگر

صفحه‌نمایش بی‌نقص با بالاترین کیفیت تصویر

نمایشگر گلکسی اس 6 شایسته‌ی تحسین است. سامسونگ آنچنان بر فناوری امولد پافشاری کرد که اکنون در گلکسی اس 6 کوچک‌ترین نقصی را نمی‌توان به آن وارد دانست. کیفیت تصویری که در پرچم‌دار امسال سامسونگ شاهد آن هستیم، توصیف نشدنی و درعین حال خارق‌العاده است. 

نمایشگر 5.1 اینچی گلکسی اس 6 از رزولوشن فوق‌العاده‌ی QHD بهره می‌برد که منجر به ارائه‌ی تراکم 577 پیکسل بر اینچ خواهد شد. هرچه تلاش کنید پیکسل‌های این نمایشگر را از فاصله‌ی بسیار نزدیک نیز از یکدیگر تشخیص دهید، ناکام خواهید ماند. اینکه آیا چنین چگالی پیکسلی روی نمایشگرهای موبایل کاربردی خواهد بود یا خیر همچنان محل بحث است؛ اما تا زمانی‌که عمر باتری دستگاه تحت تأثیر قرار نگیرد، تنها می‌توان از این مسئله لذت برد.

گلکسی اس ۵ از رزولوشن ۱۹۲۰ در ۱۰۸۰ پیکسل یا در مجموع ۲.۱ مگاپیکسل پشتیبانی می‌کرد. در گلکسی اس ۶ شاهد رزولوشن ۲۵۶۰ در ۱۴۴۰ پیکسل هستیم که به‌معنی ۳.۷ مگاپیکسل است. این بدین معنی است که تعداد پیکسل‌ها در گلکسی اس ۶، چهار برابر آیفون ۶ اپل است. در گلکسی اس ۶ نیز شاهد پیکسل‌های الماس مانند هستیم.

در این نوع چیدمان از ساب‌پیکسل‌های قرمز، سبز و آبی در سایزهای غیریکسان کنار یکدیگر قرار می‌گیرند. ساب‌پیکسل سبز به دلیل بازده‌ به مراتب بالاترش نسبت به دو ساب‌پیکسل قرمز و آبی در ابعاد به مراتب کوچک‌تری قرار می‌گیرد. این روشی است که مهندسان سامسونگ برای افزایش تراکم پیکسل‌ها در پنل‌های AMOLED بکار گرفته‌اند.

چیدمان الماس شکل پیکسل‌ها در گلکسی اس ۶ - تصویر از DisplayMate

سرانجام، رنگ‌ها در نمایشگر سوپر امولد سامسونگ کاملا شفاف و بی‌نهایت واقعی به‌نظر می‌رسند و این بار خبری از کمبود روشنایی نمایشگر در محیط پرنور نیز نخواهد بود. شدت روشنایی صفحه‌نمایش گلکسی اس ۶ به ۶۰۰ نیت می‌رسد، این به‌معنی تصویر واضح و خوانا در زیر نور خورشید است. رنگ مشکی همچون همیشه بسیار عمیق و رنگ سفید نیز کاملا روشن و حقیقی دیده می‌شود که درنتیجه با کنتراستی عالی رو‌به‌رو هستیم.

در فناوری امولد معمولاً رنگ سفید گرایش خاصی به ترکیب آبی و زرد دارد که این بار نتیجه‌ی بدست آمده باعث غافلگیری ما شد؛ چرا که سفید مشاهده شده در پنل گلکسی اس 6، از بسیاری نمونه‌های LCD نیز حقیقی‌تر است.

سامسونگ برای آن که سلیقه‌های مختلف را پوشش دهد، پروفایل‌های مختلف نمایش رنگ را در بخش تنظیمات نمایشگر حفظ کرده تا کاربر بهترین گزینه که لذت بهتری برای وی به‌دنبال خواهد داشت را به دلخواه خود انتخاب کند. زاویه‌ی دید نمایشگر نیز کاملا رضایت‌بخش است و موجب هیچ‌گونه دردسر برای کاربر نخواهد بود.

 اسپیکر و هدفون

در بخش صدا، همچنان با یک اسپیکر تک کاناله در دستگاه رو‌به‌رو هستیم که این بار در قسمت پایین گوشی و در گوشه‌ی سمت راست فریم جای گرفته است. اگرچه کیفیت و بلندی صدای گلکسی اس 6 بهترین نمونه‌ی موجود در گوشی‌های هوشمند نیست، اما پیشرفت خوبی نسبت به آنچه از گلکسی اس 5 یا گلکسی نوت ۴ داشته است.

اکنون در حداقل حالت، می‌توان روی صدای خروجی دستگاه حساب باز کرد. جابجایی محل قرارگیری اسپیکر نیز کمک می‌کند تا دست یا سطوح مانع خروج صدا نشوند. صدای خروجی بسیار واضح، دقیق و باکیفیت است. سامسونگ یک هدفون رده‌بالا و بسیار خوب را در نیز در جعبه‌ی گلکسی اس ۶ قرار داده تا از آن نهایت استفاده را در گوش دادن به موسیقی یا مکالمه‌ی تلفنی تجربه کنید.

تاچ‌ویز

سامسونگ در گلکسی S6 علاوه بر تمرکز در قسمت طراحی ظاهری، روی بهینه‌سازی تاچ‌ویز، رابط کاربری مورد استفاده در این گوشی‌هوشمند نیز توجه ویژه داشته است. به‌راحتی می‌توان نسخه‌ی جدید تاچ‌ویز در گلکسی اس 6 را ساده‌ترین رابط کاربری کل تاریخ سامسونگ دانست.

در این نسخه دیگر خبری از منو‌های تو در تو و سردرگم‌کننده، انیمیشن‌های سنگین، بخش‌های رنگ و وارنگ و حتی اپلیکیشن‌های زیاد نیست. دیگر نمی‌توان از گیر افتادن در هزارتوی رابط کاربری تاچ‌ویز شکایت کرد.

بررسی گلکسی اس 6 سامسونگ (Galaxy S6)

با در دست گرفتن گلکسی اس 6 و کار با نسخه‌ی جدید تاچ‌ویز احساس تازگی و نو شدن در شما القا می‌شود، تغییرات تاچ‌ویز، تأثیر کاملا محسوسی در تجربه‌ی کاربری دارند. این رابط کاربری با تبعیت از ظاهر ساده و تخت متریال دیزاینِ گوگل خود را با اندروید آبنبات چوبی هماهنگ کرده است.

با کشیدن انگشت به سمت چپ با صفحه‌ی اخبار فلیپ‌بورد رو‌به‌رو می‌شویم که عناوین خبری مهم در گوشه و کنار جهان را از منابع خبری متنوع نمایش می‌دهد. یکی از ویژگی‌هایی که به زیبایی تاچ‌ویز می‌افزاید، انیمیشن‌های تعبیه شده در این رابط کاربری است که روان بودن و سادگی آن‌ها نه‌تنها آزار دهنده نیست، بلکه حتی کاربر را به استفاده از این گوشی‌هوشمند مشتاق‌تر می‌کند. در مورد لیست اپلیکیشن‌ها به‌صورت پیش‌فرض آخرین اپلیکیشن‌ دانلود و نصب شده به انتهای لیست اضافه می‌شود، اما می‌توان با انتخاب چینش به شکل‌های دیگری، لیست اپلیکیشن‌ها را مشاهده کرد.

سامسونگ برای کاربرانی که به‌دنبال تنوع هستند، امکان انتخاب قالب گرافیکی را از میان ۱۲ گزینه‌ی مختلف فراهم کرده است. کره‌ای‌ها ترجیح داده‌اند تا قالب‌های توسعه داده شده را نیز با درنظرگرفتن فاکتورهای چون سادگی و سهولت کاربری طراحی کرده‌اند، که نتیجه بسیار زیبا و کاربردی بوده است. متاسفانه با IP‌های ایران نمی‌توان قالب‌های گرافیکی اضافی را دانلود کرد و برای دسترسی به آن‌ها باید از روش‌های مختلف آدرس آی‌پی‌ها را تغییر داد.

بررسی گلکسی اس 6 سامسونگ (Galaxy S6)

قابلیت Multi Window یا استفاده از دو اپلیکیشن به‌صورت هم‌زمان روی یک صفحه در گلکسی S6 نیز وجود دارد. برای استفاده از این قابلیت می‌توان با کلیک روی Recent Apps لیست اپلیکیشن‌هایی که اخیرا مورد استفاده قرار گرفته‌اند به‌همراه آیکون Multi Window در گوشه‌ی بعضی از آن‌ها دید. با کلیک روی این آیکون اپلیکیشن مدنظر نیمی از صفحه‌ی نمایش را اشغال  می‌کند و می‌توان نیم دیگر را به اپلیکیشن دیگری اختصاص داد یا با کشیدن لبه‌ی بالا یا پایین پنجره‌ی اپلیکیشن و تغییر سایز، بخش بیشتری از صفحه را برای یکی از اپلیکیشن‌ها در نظر گرفت.

بررسی گلکسی اس 6 سامسونگ (Galaxy S6)

از جمله‌ی تغییرات ظاهری دیگر در مورد نرم‌افزار نیز می‌توان به اپلیکیشن S Health اشاره کرد که دستخوش تغییرات ظاهری شده و جلوه‌‌ی بصری آن به‌طور کامل متحول شده است. شاید سامسونگ پی بزرگ‌ترین ویژگی نرم‌افزاری در گلکسی S6 باشد. تغییرات اعمال شده در این اپلیکیشن کاملا مثبت هستند و دسترسی به قابلیت‌های مختلف بسیار ساده‌تر شده و استفاده از آن‌ها جذاب‌تر به می‌رسد.

حالا در S Health علاوه بر کالری سوزانده شده یا ضربان قلب، گام‌های برداشته شده، مسافت طی شده و مواردی اینچنینی دسترسی دارید می‌توانید برنامه‌ی غذایی و میزان کالری هر کدام از انواع خوراکی‌ها را در قالبی زیبا مشاهده کنید. آمارها در قالب نمودارهای جذاب به نمایش در می‌آیند تا کاربر بتواند شمای کلی از فعالیت‌های ورزشی خود را مشاهده کند.

 اعلانیه‌ها همچون گذشته در صفحه‌ی قفل سامسونگ قابلیت بسیار خوبی را در گلکسی اس ۶ قرار داده که با فعال کردن آن می‌توانید کلیه‌ی اعلانیه‌ها را از صفحه‌ی قفل مخفی کنید و هیچ اعلانیه‌ای در آن نمایش داده نشود. 

بررسی گلکسی اس 6 سامسونگ (Galaxy S6)

سامسونگ بسیاری از اپلیکیشن‌هایش پیش‌فرض خود را در گلکسی اس 6 نصب نکرده است اما هر زمان که مایل باشید می‌توانید با مراجعه به فروشگاه اپلیکیشن‌های گلکسی نسبت به نصب آن‌ها اقدام کنید.

سامسونگ در گلکسی اس ۶ همکاری تازه‌ای را با مایکروسافت نیز شروع کرده است و برخی از سرویس‌های ردموندی‌ها را به‌صورت پیش‌فرض روی پرچم‌دار جدید خود نصب کرده است. در اس 6 به‌جای دراپ‌پاکس یا درایو، اپلیکیشن وان‌داریو نصب شده و وان‌نوت و اسکایپ نیز به‌صورت پیش‌فرض نصب شده‌اند. البته اگر مایل به استفاده از آن‌ها نباشید به‌سادگی می‌توانید هر کدام را حذف کنید.

سامسونگ اجازه‌ی پاک کردن اپلیکیشن‌های پیش‌فرض خود را به کاربران نمی‌دهد و در عوض می‌توان این اپلیکیشن‌ها را غیرفعال کرد، اما در عوض سایر اپلیکیشن‌های اضافه شده را می‌توان با لمس آیکون مربوط به آن‌ها و نگه داشتن آن و سپس انتخاب Delete از گوشی پاک کرد. در صورتی که دوست دارید تا برخی از محتویات گوشی خود را از دید دیگران مخفی کنید، حسگر اثر انگشت با قابلیت Private Mode دراختیار شما است تا محتویاتی از قبیل تصاویر و فایل‌های ویدئویی خود را مخفی کنید.

دوربین

دوربین همیشه یکی از نقاط قوت گوشی‌های هوشمند سامسونگ بوده است. گلکسی اس ۶ نیز از این قاعده مستثنی نیست. سامسونگ در پرچم‌دار جدید خود از حسگر ۱۶ مگاپیکسلی IMX240 ساخت سونی با دیافراگم f/1.9 درکنار لرزش‌گیر اپتیکال بهره گرفته است. این حسگر در گلکسی نوت ۴ نیز مورد استفاده قرار گرفته بود اما لنز بکار رفته در گلکسی اس ۶ از دیافراگم بازتری بهره می‌برد و از این رو نور بیشتری را جذب حسگر کرده و از طرفی در عکس‌های مایکرو نیز عمق بیشتری را در تصاویر ایجاد می‌کند.

در مورد دوربین گوشی‌های‌هوشمند باید به این نکته توجه کرد که همه چیز به حسگر مورد استفاده مرتبط نیست و پردازنده تصویر، الگوریتم‌های بهبود کیفیت و لنز دوربین نیز نقش تاثیرگذاری درنتیجه‌ی نهایی دارند. سامسونگ با درنظرگرفتن این موضوع گلکسی S6 را به یک گوشی ایدئال برای تصویربرداری در محیط‌های کم نور و پر نور تبدیل کرده است.اگر جزو علاقمندان به عکاسی با موبایل هستید، گلکسی اس ۶ یکی از بهترین گزینه‌ها برای شما است.

کیفیت تصاویر ثبت شده با دوربین گوشی همه را شگفت زده می‌کند. برخی از وب‌سایت‌های فناوری از جمله وب‌سایت معروف ورج، کیفیت تصویر برداری با گلکسی اس ۶ را پایین‌تر از آیفون می‌دانند اما براساس آزمایش‌هایی که ما در زومیت انجام دادیم و نتیجه‌ی آن را به‌زودی منتشر می‌کنیم، در اکثر شرایط دوربین گلکسی اس ۶ تصاویر بهتر یا در سطح آیفون ۶ را ثبت کرد. این بدین معنی نیست که دوربین آیفون 6 خوب نیست، اما به‌راحتی می‌توان دوربین اس 6 را در بسیاری شرایط بالاتر از دوربین رقیب اپلی خود دانست.

دوربین ۵ مگاپیکسلی جلوی گوشی با دامنه‌ی دید وسیع درکنار فعال کردن حالت Beauty Mode می‌تواند اعتماد به نفس کاربران را پس از ثبت تصاویر سلفی افزایش دهد! آنچه مشخص است این است که سامسونگ در زمینه‌ی الگوریتم‌های پردازش تصویر به سطح بسیار خوبی رسیده است.

برای اجرای اپلیکیشن دوربین، علاوه بر لمس آیکون دوربین، تنها کافی است دو بار دکمه‌ی فیزیکی هوم را فشار دهید. برخلاف گذشته، کمتر از یک ثانیه طول می‌کشد تا اپلیکیشن دوربین اجرا شده و دردسترس قرار گیرد.

اپلیکشن دوربین نیز از نو طراحی شده است. دیگر منوهای رنگی و صدها قابلیت عکس‌برداری وجود ندارد. البته اگر جزو علاقمندان با آن صد حالت از پیش‌تعریف شده در گلکسی اس ۵ هستید به‌راحتی می‌توانید هر کدام را که نیاز دارید دانلود کرده و به اپلیکیشن دوربین اضافه کنید. در نسخه‌ی جدید اپلیکیشن دوربینِ سامسونگ، کنترل‌ها بسیار ساده و قابل فهم شده‌اند. اگر عکاس حرفه‌ای هستید یا با تنظیمات دستی راحت هستید می‌توانید دوربین را روی حالت Pro Mode تنظیم کرده و گزینه‌های مدنظر خود را سفارشی کنید.

در حالت Pro  کاربر می‌تواند فوکوس دستی را درکنار تنظیم نور سفید و حساسیت ایزو دراختیار داشته باشد. وقتی به تنظیمات دستی دلخواه خود رسیدید می‌توانید آن‌ها را  با نام مدنظر خود ذخیره کرده تا هر زمان که به آن‌ها نیاز داشتید، فراخوانی کنید. در این حالت امکان تنظیمات پیشرفته روی رنگ‌ها نیز وجود دارد.

تصاویر گرفته شده با دوربین گلکسی اس ۶، بسیار شارپ و زنده هستند. پردازش تصویر به خوبی انجام می‌شود و نویز تصویر به حداقل می‌رسد. تشخیص نور سفید در محیط‌های مختلف از جمله در نور مصنوعی و محیط‌های داخلی نیز عالی عمل می‌کند و همین عامل باعث می‌شود تا در شرایط مختلف رنگ‌ها بسیار نزدیک به واقعیت ثبت شوند.

بررسی گلکسی اس 6 سامسونگ (Galaxy S6)

دوربین‌های موبایل معمولا در شرایطی که کنتراست شدید نور وجود دارد ضعیف عمل می‌کنند و به عبارتی گستره‌ی دینامیکی محدودی دارند. اما در گلکسی اس ۶ شاهد گستره دینامیکی بسیار وسیعی هستیم و حالت Auto HDR نیز این موضوع را بهتر از قبل می‌کند. دوربین اس ۶ در این شرایط بسیار فراتر از انتظار از یک دوربین گوشی عمل می‌کند.

نمونه‌ی عکس‌های گرفته شده با گلکسی اس 6:

بررسی گلکسی اس 6 سامسونگ (Galaxy S6)

عمر باتری

گلکسی اس ۶ از یک باتری ۲٫۵۵۰ میلی‌آمپر ساعتی بهره می‌برد. برخلاف پرچمداران پیشین سامسونگ خبری از امکان بازکردن پشت گوشی و تعویض باتری نیست و از این‌رو کاربرانی که برای حل مشکل باتری، یک باتری تعویضی را همیشه در جیب خود داشتند، باید این روش را کنار بگذارند. باتوجه‌به استفاده از یک صفحه‌ی نمایش با رزولوشن QHD، قرارگرفتن یک باتری با ظرفیت ۲۵۵۰ میلی‌آمپر ساعت کم به‌نظر می‌رسد، اما تراشه‌ی ۱۴ نانومتری اکسینوس 7420 قادر است با وجود ارائه‌ی قدرت سخت‌افزاری بالا، مصرف بهینه‌ای داشته باشد. در آزمایش‌هایی که در زومیت انجام دادیم در پخش ویدئو HD پشت سر هم، گلسی اس ۶ نزدیک به ۱۰ ساعت دوام آورد. در وب‌گردی با وای‌فای یا 4G نیز این تلفن حدود ۹ ساعت دوام می‌آورد.

در ادامه می‌توانید نتایج سه آزمایش باتری زومیت روی این تلفن را در مقایسه با سه محصول اخیرا بررسی شده مشاهده کنید.

بازده و عملکرد

سخت‌افزار قدرتمند و قدرت و بازده‌ی خارق‌العاده

درکنار تمامی تغییرات ظاهری گلکسی اس 6 سامسونگ، یکی از مهم‌ترین مواردی که هنوز هم بحث در مورد آن داغ است، مربوط به پردازنده این دستگاه می‌شود. این غول کره‌ای تصمیم گرفت اسنپ‌دراگون 810 کوالکام را به دلایل مختلف کنار بگذارد و کاملا روی پای خود بایستد. به همین دلیل هر دو گوشی گلکسی اس 6 و اس 6 اج تنها در یک نسخه مجهز به پردازنده 8 هسته‌ای Exynos 7420 می‌شوند که درکنار 3 گیگابایت رم پرسرعت LPDDR4 و پردازنده گرافیکی Mali-T760 تکمیل کننده قدرت دستگاه خواهد بود.

هر دو پردازنده اکسینوس 7420 و اسنپ‌دراگون 810 ساختار مشابهی دارند و به 4 هسته Cortex A57 با فرکانس کاری 2.1 گیگاهرتز و 4 هسته Cortex A53 با فرکانس کاری 1.5 گیگاهرتز و معماری big.LITTLE مجهز شده‌اند. برخلاف پردازنده اسنپ‌دراگون 810 با لیتوگرافی 20 نانومتری، اکسینوس 7420 از فناوری 14 نانومتری بهره می‌برد که در نهایت باعث می‌شود پردازنده در اندازه کوچکتر با مصرف انرژی کمتر ساخته شود.

تمامی مشخصات فنی و سخت‌افزار گلکسی اس 6 نشانه‌هایی از یک پرچم‌دار سال ۲۰۱۵ دارد، درنتیجه هنگام کارکردن با آن هیچ‌گونه مشکل، کندی یا لگ را مشاهده نکردیم. به‌نظر می‌رسد سامسونگ توانسته باشد یک گام بلند در حل مشکل کندی یا داغ‌شدن دستگاه‌های قبلی خود برداشته باشد.

سخت‌افزار قدرتمند این گوشی سبب شده انجام کارهای چندوظیفه‌ای، اجرای بازی‌ها و اپلیکیشن‌های سنگین به‌راحتی انجام ‌شود و تغییرات صورت گرفته در رابط کاربری تاچ‌ویز نیز به روان‌تر شدن گلکسی اس 6 نیز کمک ویژه‌ای کرده است. در مجموع زمانی‌که با گوشی کار می‌کردیم مشکل خاصی مشاهده نکردیم.

گلکسی اس 6 سامسونگ اولین پرچم‌دار این شرکت است که از شیار کارت حافظه خارجی پشتیبانی نمی‌کند. تا زمان معرفی گلکسی اس 6 و اس 6 اج تمامی اعضای خانواده گلکسی نوت و گلکسی S از امکان افزایش حافظه توسط کارت حافظه خارجی پشتیبانی می‌کردند و درواقع یکی از نقاط مشترک هر دو سری بود. سامسونگ حتی زمانی‌که گوگل امکان انتقال اپلیکیشن‌ها به SD Card را غیرفعال کرد، از این قابلیت پشتیبانی می‌کرد اما باید ببینیم چه اتفاقی افتاده که سامسونگ به‌عنوان یکی از عاشقان فضای ذخیره‌سازی خارجی دست به چنین اقدامی زده است؟

سامسونگ از حافظه UFS 2.0 انحصاری خودش در گلکسی اس 6 استفاده کرده که از فناوری Command Queue (مشابه آنچه در SSDها دیده‌ایم) بهره می‌برد تا بتواند سرعت نوشتن و خواندن اطلاعات را افزایش دهد. گفته می‌شود این فناوری جدید نسبت به eMMC 5.0 موجود در نسل قبلی پرچمداران تا 2.7 برابر عملکرد سریعتری دارد. این موضوع برای تمامی گوشی‌های رده بالای سال 2014 صادق است ولی این بار به‌نظر می‌رسد سامسونگ تصمیم گرفته تا کاربران تغییر را احساس کنند و حتی با اینکه ممکن است بسیاری از کاربران از این موضوع ناراحت باشند ولی روی فهرست مشخصات فنی این دستگاه هیچ خبری از کارت حافظه خارجی نیست.

همیشه برای تصمیم‌گیری بهتر  به سراغ بنچمارک‌های استاندارد می‌رویم که در ادامه می‌توانید امتیازات کسب‌شده توسط گوشی گلکسی اس 6 سامسونگ را مشاهده کنید:

تلفن / تبلت

AnTuTu 4

AnTutu 5

Linpack

Single / Multi

Quadrant 2.1

3DMark 

IceStorm

Vellamo

Browser / Metal

CF Bench v1.3

BaseMark

OS II / Sunspider

Samsung Galaxy S6

41546

67802

607.488

788.162

35444

21204

5469

2545

58117

1732

572.3

Galaxy Note Edge

34543

47370

443.563

622.386

21029

19832

3315

1846

37623

1251

905.3ms

Nexus 6

-

49601

-

15602

21841

2731

1430

34965

1311

780.2ms

 DIMO S500

15033

18157

 45.611

127.104

4751

1838

1792

698

14799

 340

1166.4ms

LG L Bello Dual Sim

16985

18786

40.363

114.041

4538

3248

1708

662

11922

336

1210.8ms

Motorola Moto G 2014

1,7549

79.982

299.922

8812

4690

1670

712

14402

550

1490ms

LG G3 Beat

-

17016

83.917

248.771

8618

5639

1486

694

13946

557 /

1283.0ms

Motorola Moto E

-

12735

78.52

121.587

 

5238

4044

1340

593

6439

332 /

1564.6ms

 

HTC Desire EYE

-

35323

389.922

730.159

23340

16865

2880

1537

36368

1119 /

811.7ms

Motorola Moto X

-

26909

176.804

346.338

7848

13753

2356

931

14457

806 /

1010.5ms

Galaxy Note 4

Exynos 5433

-

49112

279

611

26192

20,372

1850

1514

51247

1189 /

550.7ms

Galaxy Note 4

Snapdragon

-

46,810

312

790

24,405

20,640

1,799

15,12

43,202

1182 /

703.2ms

Sony Xperia Z3

_

 41405

397,314

834.983

17,686

16,858

1886

1232

32,852

1186

801.2ms

ZTE Nubia Z5S mini

_____

25,596

318.158

763.198

10,892

9,295

2,241

782

26,692

469

1214.0ms

Sony Xperia Z3 Compact

_

 42028

374,256

860.544

20,590

18,778 

2,607

1459

37,760

1139

844.5ms

GLX Spider 1

_

17,924

85.632

158.173

 

 _

2,169

791

 17,471

226

1367.3ms

Sony Xperia M2 Aqua

17,483

81,471

159.119

8640

5,839

1668

748

15,289

464

1333.9ms

HTC Desire 616 dual sim

27,522

120,277

257,114

12,158

5,679

1746

630

38,662

247

1231.8ms

HTC One M8 mini

15,984

17,069

82.676

273.366

9,844

5,588

1,107

559

13,957

500

1303.3ms

Sony Xperia T3

18,120

19,548

92.125

269.436

10,218

5,848

1,230

615

18,485

496

1116.3ms

LG G3

21,835

32,780

200.01

473.20

25,412

16,485

1,414

847

27,131

847

993.02ms

AnTuTu

AnTuTu تمام بخش‌های سخت‌افزار شامل حافظه‌ رم، حافظه ذخیره‌سازی،‌ پردازنده و GPU را مورد آزمایش قرار می‌دهد و یک امتیاز کلی را دراختیار کاربر قرار می‌دهد. CPU بیشترین تأثیر را در کسب امتیاز بهتر در AnTuTu دارد.

Linpack

لین‌پک ازطریق اجرای دستورها محاسباتی ریاضی، قدرت پردازنده در اجرای دستورها ریاضی را مورد ارزیابی قرار می‌دهد. هرچه امتیاز بالاتر باشد نشان از قدرت بیشتر پردازنده در محاسبات عددی است. لین‌پک حتی برای محاسبه توان پردازشی سوپر کامپیوترها نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

Quadrant

در این بنچمارک، پردازنده اصلی (CPU)، ورودی و خروجی‌ها و پردازنده گرافیکی مورد ارزیابی قرار می‌گیرند و امتیاز ارائه شده درواقع برآیند امتیاز این سه بخش اصلی است.

3D Mark Icestorm

3D Mark یکی از معتبرترین نرم‌افزارهای بنچمارک در دنیای PC است که از چندی پیش به دنیای موبایل نیز راه یافته است. در این نرم‌افزار تمرکز اصلی روی قدرت پردازنده گرافیکی (GPU) است. هرچه امتیاز بالاتر باشد، محصول قدرت پردازش گرافیکی بیشتری دارد و قادر است به شکل بهتری بازی‌های گرافیکی را اجرا کند.

Vellamo

در این بنچمارک بخش‌های مختلف سخت‌افزار مورد آزمایش قرار می‌گیرد. این نرم‌افزار عملکرد سیستم‌ را در وب‌گردی، اجرای کدهای جاوا اسکریپت، HTML 5 و رندر تصاویر دو بعدی و سه‌بعدی می‌پردازد. در این بنچمارک بخش‌های مختلف سخت‌افزار تأثیر گذار هستند، اما CPU نقش بیشتری در کسب امتیاز بهتر ایفا می‌کند.

CF Bench

در سی‌اف بنچ، تمرکز روی قدرت پردازنده (CPU) و حافظه رم است. هرچه این دو بخش سیستم سریع‌‌تر و بهتر عمل کنند، امتیاز CF Bench بالاتری نیز بدست می‌آورند. این نرم‌افزار به خوبی قادر است پردازنده‌های چندهسته‌ای را نیز مدیریت کرده و مورد آزمایش قرار دهد. هرچه امتیاز بالاتر باشد، بهتر است.

Basemark OS II

بیس‌مارک نیز کلیه سخت‌افزار یک گجت را مورد ارزیابی قرار می‌دهد. در این بنچمارک نیز تمرکز اصلی روی قدرت پردازنده است. بیس‌مارک حتی قدرت تک هسته و چند هسته‌ی پردازنده را مورد ارزیابی قرار می‌دهد. هرچه امتیاز بیشتر باشد بهتر است.

مقایسه گلکسی اس 6 با اس 5

به‌نظر می‌رسد این غول کره‌ای خیلی خوب صداهای معترض را شنیده است و از طراحی ظاهری و کیفیت ساخت گرفته تا سیستم نرم‌افزاری و سخت‌افزار گلکسی اس 6، همه چیز را دستخوش تغییرات قابل توجهی کرده است.

درحالی‌که گلکسی اس 5 با پردازنده 4 هسته‌ای S801 کوالکام با فرکانس کاری 2.5 گیگاهرتز، پردازنده گرافیکی Adreno 330 و 2 گیگابایت رم درکنار دوربین 16 مگاپیکسلی و نمایشگر 5.1 اینچی خود با رزولوشن Full HD حرف‌های زیادی برای گفتن دارد ولی طراحی تکراری، استفاده از پلاستیک در ساخت دستگاه، رابط کاربری شلوغ تاچ‌ویز و بعضا کندی‌های به وجود آمده هنگام کار، کم‌کم صدای کاربران و طرفداران این برند را درآورده بود.

سامسونگ خیلی زود با عرضه گوشی فلزی گلکسی آلفا و محصولات سری A و در ادامه دو فبلت پرچم‌دار این شرکت یعنی گلکسی نوت 4 و نوت 4 اج قواعد بازی را تغییر داده و بار دیگر خود را در کانون توجه کارشناسان قرار داد. همین روند به‌نظر می‌رسد در گلکسی اس 6 به اوج تکامل رسیده است و شاهد یک طراحی زیبا و جذاب هستیم.

سبک طراحی قدیمی و تکراری و درکنار استفاده از پلاستیک سبب شده بود تا از نظر طراحی پرچمداران سامسونگ از رقبای سرسخت خود عقب بمانند ولی بهره‌گیری از فلز و شیشه گوریلا گلس 4 برخلاف پلاستیک به کار رفته در گلکسی اس 5 بیش‌ازپیش بر زیبایی‌های گلکسی اس 6 افزوده است که باعث می‌شود هنگام کار کردن با آن حس بسیار خوبی داشته باشید. متاسفانه اس 6 برخلاف اس 5 ضد گردوغبار و ضد آب نیست.

با اینکه هر دو گوشی از نمایشگر 5.1 اینچی Super AMOLED بهره می‌برند ولی سامسونگ از رزولوشن 2560 در 1440 پیکسل برای گلکسی اس 6 بهره گرفته است که نسبت به نمایشگر Full HD گلکسی اس 5 به مراتب عملکرد بهتری دارد و تراکم پیکسلی آن از 432 پیکسل در اینچ نسل قبلی به 577 پیکسل در اینچ رسیده است. ابعاد گلکسی اس 6 نسبت گلکسی اس 5 تغییر خیلی زیادی نداشته و مهم‌ترین نکته به ضخامت 6.8 میلی‌متری آن مربوط می‌شود که باریک‌تر و کمی سبک‌تر از نسل قبلی خود است.

هر دو گوشی به حسگر دوربین 16 مگاپیکسلی مجهز شده‌اند که شاید تفاوت چندانی نداشته باشند ولی در عمل به‌نظر می‌رسد دوربین گلکسی اس 6 در بین محصولات مشابه به‌ویژه در شرایط نور کم عملکرد بسیار خوبی دارد. دوربین گلکسی اس 6 می‌تواند نسبت به نسل قبلی خود تا 40 درصد بیشتر نور را جذب کند.

از نظر سخت‌افزاری قطعا گلکسی اس 6 با پردازنده هشت هسته‌ای اکسینوس 7420 با معماری 64 بیتی درکنار 3 گیگابایت رم پرسرعت LPDDR4 و پردازنده گرافیکی Mali T760 در مقایسه با گلکسی اس 5 با پردازنده 4 هسته‌ای اسنپ‌دراگون 801 و 2 گیگابایت رم عملکردی به مراتب بهتر دارد. گلکسی اس 6 در سه نسخه 32، 64 و 128 گیگابایتی به فروش می‌رسد که امکان اضافه کردن کارت حافظه خارجی وجود ندارد ولی گلکسی اس 5 در مدل 32 گیگابایتی با پشتیبانی از شیار کارت حافظه به فروش می‌رسد.

شاید پاشنه آشیل گلکسی اس 6 به باتری 2550 میلی‌آمپر ساعتی غیر قابل تعویض آن برگردد که باتوجه‌به نمایشگر QHD در مقایسه با باتری 2800 میلی‌آمپر ساعتی گلکسی اس 5 عملکرد متوسطی دارد. البته یکی از برتری‌های آن پشتیبانی از شارژ وایرلس است که در گلکسی اس 5 این قابلیت به‌صورت اختیاری بود.

رابط کاربری هر دو پرچم‌دار سامسونگ همان تاچ‌ویز معروف است که در گلکسی اس 6 با بهبودهای فراوانی رو‌به‌رو شده است و دیگر از آن کندی و شلوغی قبل خبری نیست. ضمن اینکه سیستم‌عامل پیش‌فرض این گوشی اندروید 5 آب نبات چوبی است و درکنار آن سیستم پرداخت موبایلی سامسونگ نیز ارائه می‌شود.

از نظر ارتباطی هر دو گوشی تقریبا شرایط یکسانی دارند با این تفاوت که گلکسی اس 6 از Cat 6 پشتیبانی می‌کند.

جمع‌بندی

گلکسی اس ۶ زیباترین و خوش‌ساخت‌ترین گوشی هوشمند سامسونگ است. صفحه‌نمایش آن خارق‌العاده‌ است، طراحی آن دوست‌داشتنی است، فوق‌العاده سریع و قوی است، کیفیت ساختش بسیار خوبی دارد و دوربین‌ پشت و جلوی آن عالی عمل می‌کند. اما بدنه‌ی ۶.۸ میلی‌متر این گوشی باعث شده است تا باتری به اندازه‌ی دیگر قطعات این گوشی قوی نباشد.

با این‌ حال باتری دستگاه نیز یک روز را دوام می‌آورد. برآمدگی دوربین در پشت دستگاه هم کمی طراحی شیک و زیبای پشت دستگاه را کاهش داده است اما با تمام این‌ها شک نکنید که اس 6 یکی از بهترین گوشی‌های هوشمند بازار است و قطعا سامسونگ را مجددا به بازی می‌گرداند.

برای مشاهده پایین‌ترین  قیمت گوشی‌ سامسونگ  از بین فروشگاه‌های مختلف به بخش محصولات زومیت مراجعه کنید.

نقاط قوت

  •  بدنه‌ی باریک، طراحی زیبا
  • کیفیت ساخت بالا
  • دوربین بسیار خوب
  • صفحه‌نمایش فوق‌العاده باکیفیت
  • قدرت و بازده بسیار بالا

نقاط ضعف

  • غیرقابل تعویض بودن باتری و نبود درگاه حافظه
  • برآمدگی دوربین در پشت دستگاه

نظر شما درباره‌ی گلکسی اس 6 چیست؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات