رونمایی تویوتا از دو طرح مفهومی برای نمایشگاه خودروی توکیو

جمعه ۲۸ مهر ۱۳۹۶ - ۱۸:۰۰
مطالعه 4 دقیقه
تویوتا از دو طرح مفهومی سلول سوختی برای نمایشگاه خودروی توکیو رونمایی کرد.
تبلیغات

تویوتا از دو خودرو مفهومی مجهز به پیل سوخت هیدروژنی با نام‌های Fine-Comfort Ride و Sora رونمایی کرد که مورد دوم یک اتوبوس مفهومی است. این مدل‌های مفهومی در نمایشگاه خودروی توکیو در معرض دید عموم قرار خواهند گرفت. اوایل این هفته در پی معرفی خانواده‌ی مفهومی Concept-i از خودروهای خودران الکتریکی، تویوتا اعلام کرد در این دو خودروی مفهومی جدید بیشتر روی تخصص خود، یعنی فناوری سلول سوختی متمرکز شده است.

خودروی مفهومی Fine-Comfort Ride

خودروی مفهومی Fine-Comfort Ride که به عنوان شکل جدیدی از خودروی سالون لوکس از آن یاد می‌شود، خودرویی آینده‌‌نگرانه و بسیار جذاب است و با یک مخزن هیدروژن توانایی حمل مسافران تا مسافتی بالغ بر ۱۰۰۰ کیلومتر را دارد. ابعاد خودرو شامل طول خودرو ۴۸۳۰ میلی‌متر، عرض ۱۹۵۰ میلی‌متر و ارتفاع ۱۶۵۰ میلی‌متر با فاصله بین دو محور ۳۴۵۰ میلی‌متر است؛ شش صندلی خودروی مفهومی Fine-Comfort Ride برای حداکثر راحتی سرنشینان طراحی شده‌اند؛ در حالی که انتشار آلایندگی خودرو صفر است و هیچ‌گونه آلودگی به محیط زیست وارد نمی‌کند.

خودروی مفهومی تویوتا

این خودروی مفهومی الکتریکی دارای موتورهای الکتریکی داخل چرخ است که لبه‌ی هر کدام از رینگ‌های آن در بیرونی‌ترین قسمت خودرو قرار دارد و پوششی در زیر بدنه‌ی خودرو برای دستیابی به ثبات و پایداری بالای رانندگی و افزایش آرامش در نظر گرفته شده که به‌طور معمول فقط با یک خودروی سدان یا لیموزین لوکس قابل مقایسه است. در داخل کابین، مجموعه‌ای از نمایشگرها برای راننده و مسافران قابل دسترسی است، از جمله یک نمایشگر عریض بزرگ در مقابل راننده که توسط یک نمایشگر کوچکتر در فرمان آینده‌‌نگرانه‌ی خودرو تکمیل می‌شود. از پنجره‌های کناری نیز می‌توان به عنوان صفحه‌نمایش لمسی استفاده کرد.

چهار صندلی در پشت صندلی راننده قرار دارند که می‌توانند به شکل طرح مسافری مرسوم تنظیم شوند یا به شکل فضای جلسه چیده شوند. صندلی‌ها ظاهرا بسیار انعطاف‌پذیر هستند و با توجه به وضعیت مسافر قابل تنظیم بوده و طبق اعلام ژاپنی‌ها، بسیار راحت هستند. جزئیات سیستم محرکه‌ی خودرو هنوز مشخص نشده است، اما می‌توان انتظار داشت که نسخه‌ی تکامل‌یافته‌ی سیستم مورد استفاده در خودروی میرای (Mirai) باشد.

اتوبوس مفهومی Sora

تویوتا با تغییر رویکرد بسیار سریع از ساخت خودرو به سمت تولید اتوبوس، از اتوبوس مفهومی Sora رونمایی کرد که نباید با خودروی اسپرت  Soarer متعلق به دهه‌ی ۱۹۹۰ اشتباه گرفته شود.

اتوبوس مفهومی تویوتا سورا

Sora مخفف عبارت Sky Ocean River Air است که چرخه‌ی آب کره‌ی زمین را نشان می‌دهد و به احتمال زیاد به نیروی محرکه‌ی پیل سوخت هیدروژنی خودرو اشاره دارد. از ویژگی‌های مهم اتوبوس مفهومی Sora می‌توان به سیستم پایش و نظارت محیطی با هشت دوربین با وضوح بالا در داخل و خارج اتوبوس برای شناسایی عابران پیاده و دوچرخه‌سواران، همراه با هشدارهای قابل شنیدن برای بهبود ایمنی رانندگی اتوبوس که مانند یک سیستم پایش نقاط کور راننده عمل می‌کند و همچنین یک سیستم عملکرد کنترل شتاب برای ممانعت از افزایش شتاب ناگهانی و افزایش ملایم سرعت پس از توقف‌ها اشاره کرد.

اتوبوس مفهومی تویوتا سورا

در نهایت، اتوبوس مفهومی Sora مجهز به ویژگی‌های کنترل خودکار هنگام رسیدن به مقصد است که خطوط راهنمایی در سطح جاده را به‌طور خودکار و مستقل شناسایی می‌کند و به آرامی اتوبوس را با فاصله‌ی حدود ۳ تا ۶ سانتی‌متر از پیاده‌رو یا جدول متوقف می‌کند. تویوتا مدعی است که این سیستم باعث افزایش کیفیت سواری و خروج مسافران با استفاده از کالسکه یا صندلی‌های چرخ‌دار می‌شود.

فناوری اتصال ITS Connect که به Sora کمک می‌کند در زمان دقیق توقف کند از سیستم‌های خودرو به خودرو (V2V) و خودرو به زیرساخت (V2I) برای پشتیبانی از رانندگی ایمن ناوگان اتوبوس و رعایت اولویت و حق تقدم در پشت چراغ‌های راهنمایی استفاده می‌کند.

دو پکیج سلول سوختی ۱۱۴ کیلوواتی وظیفه‌ی تعذیه‌ی دو موتور الکتریکی متناوب هم‌زمان را بر عهده دارند که هر کدام دارای ۱۱۳ کیلووات قدرت و ۳۳۵ نیوتن‌متر گشتاور هستند و مجموع خروجی ترکیبی آن‌ها ۲۲۶ کیلووات قدرت و ۷۷۰ نیوتن‌متر گشتاور است.

یک مخزن سوخت ۶۰۰ لیتری (۱۵۸ گالنی) هیدروژن در زیر بدنه‌ی اتوبوس نصب شده است؛ اگر چه ژاپنی‌ها محدوده‌ی رانندگی این اتوبوس را ذکر نکرده‌اند؛ اما می‌توان حدس زد که با توجه به استفاده‌ی شهری از این اتوبوس‌ها محدوده‌ی رانندگی بالایی داشته باشند. سیستم تامین برق ۲۳۵ کیلووات ساعت، برق خروجی اضطراری ۹ کیلووات را در شرایط اضطراری برای اتوبوس Sora فراهم می‌کند.

گفته می‌شود که تویوتا قصد دارد تا یک مدل تجاری را بر اساس اتوبوس مفهومی Sora در سال ۲۰۱۸ تولید کند. علاوه‌بر این ژاپنی‌ها قصد دارند بیش از ۱۰۰ اتوبوس Sora که عمدتا برای تردد در منطقه‌ی شهری توکیو طراحی می‌شوند، پیش از بازی‌های المپیک و پارالمپیک ۲۰۲۰ توکیو معرفی و رونمایی کنند.

طرح مفهومی سلول سوختی تویوتا
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات