چرا آیکون اشاره‌گر ماوس مورب است؟

شنبه ۱۰ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۹:۵۸
مطالعه 2 دقیقه
شاید یکی از کاربردی‌ترین و آشناترین جزئیات نرم‌افزاری کامپیوترها پس از ظهور رابط گرافیکی، فارغ از پلتفرم و سیستم‌عامل‌ نصب شده بر روی آنها نشان‌گر ماوس باشد که بصورت استاندارد بصورت یک فلش مورب نمایش داده می‌شود و کاربران قادرند تا با هدایت آن از محتویات نمایش داده شده در رابط‌کاربری استفاده کنند. اما چرا این نشان‌گر مورب است؟!
تبلیغات

شاید بهتر است برای یافتن دلیل مورب بودن این نشان‌گر به سراغ ریشه‌های توسعه‌ی رابط گرافیکی کاربر برویم. همانطور که می‌دانید اولین رابط‌ گرافیکی در آزمایشگاه‌های کمپانی زیراکس در پالوآلتوی ایالت کالیفرنیا توسعه داده شده است که بعدها استیوجابز با مراجعه به این آزمایشگاه و مشاهده‌ی آن الهام گرفته و از آن در سیستم‌عامل مکینتاش بهره برده است.

در زمان توسعه‌ی رابط گرافیکی کاربر توسط تیم‌ توسعه دهنده‌ی آن در زیراکس، به این نتیجه رسید که در صورت استفاده از یک آیکون عمودی برای نشان‌گر ماوس، نمی‌توان آن را در صفحات نمایش مورد استفاده در آن روزها به‌راحتی مشاهده کرد. علت این امر پایین بودن تراکم پیکسلی این صفحات نمایش بوده است که امکان مشاهده‌ی نشان‌گر عمودی را سخت و در برخی اوقات ناممکن کرده بود.

این تیم تصمیم گرفتند تا علاوه بر بزرگ‌تر کردن این آیکون، آن را میزان 45 درجه به سمت چپ منحرف کنند. مطمئنا پس از گذر 33 سال از زمان ایجاد چنین مدلی برای آیکون اشاره‌گر، نمی‌توان صفحات نمایش با رزولوشن بالا را به‌عنوان دلیل ادامه‌ی این روند عنوان کرد، بلکه استفاده از این آیکون به‌این شکل به یک سنت بدل شده است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات