محققان موفق به ترکیب یکی از اجزای کلیدی پردازش کوانتومی در یک چیپ شدند

جمعه ۱۱ بهمن ۱۳۹۲ - ۲۰:۱۰
مطالعه 2 دقیقه
با موفقیت یک تیم در دانشگاه بریستول در خصوص کشف چگونگی تولید و کنترل فوتون‌ها (یکی از اجزاء کلیدی پردازش کوانتومی) بر روی چیپی که سایر اجزا بر آن قرار گرفته، محققان یک قدم دیگر به سمت ساخت نمونه‌ی عملی کامپیوترهای کوانتومی برداشتند. آن‌ها امروز گزارش کار و نتیجه اقدامات خود را در Nature Photonics منتشر کرده‌اند.
تبلیغات

 تا به امروز نیز پژوهشگران اجزائی را که فوتون‌ها (همان ذراتی که نور را می‌سازند) را تولید و ردیابی می‌کند توسعه داده‌اند، اما آن‌ها در این خصوص مجبور به ایجاد یک چیپ اختصاصی برای این بخش می‌شدند. به منظور تولید یک کامپیوتر که از لحاظ هزینه و مصرف نیرو بهینه باشد، این امر ضروری است که تمامی اجزاء تشکیل دهنده، بر روی یک چیپ قرار گرفته باشند.

جاشوآ سیلوراستون، در گزارشی که ارائه شده است می‌گوید:

ما از فعالیت هماهنگ اجزایی که با هم یکپارچه شده بودند شگفت زده شدیم. این اجزا به خوبی فوتون‌های مطلوب را به شیوه‌ای تجدیدپذیر تولید نمودند. این موضوع تاییدی بر این مدعا است که روزی خواهد رسید که ما یک چیپ سیلیکونی متشکل از صدها منبع تولیدی نظیر این را تولید خواهیم کرد که همگی در هماهنگی با یکدیگر فعالیت کنند. این موضوع می‌تواند منجر به ساخت یک کامپیوتر کوانتومی اوپتیکال شود که توانایی اجرای محاسبات فوق‌العاده پیچیده را داشته باشد.

محققان مدعی هستند که این سیستم، پیچیده‌ترین سیستم پردازش کوانتومی ساخته شده از نوع خود تا به امروز است که می‌تواند در خط تولید قرار گیرد. اکنون این تیم در تلاش است تا اجزاء بیشتری را علاوه بر مورد ذکر شده بر روی یک چیپ قرار دهد. کامپیوترهای کوانتومی، روزی خواهند توانست پردازش بسیار سریع‌تر و موثرتر را در اختیار ما قرار دهند. فوتون‌ها با سرعت نور حرکت می‌کنند که می‌توان آن‌ها را به دام انداخته و با هدف انتقال بی درنگ اطلاعات از آن‌ها بهره برد.

رهبر این گروه، مارک تامسون می‌گوید:

گروه ما موفق به برداشتن یک قدم بزرگ در ساخت کامپیوترهای کوانتومی طی پنج سال گذشته شده است. ما امیدواریم که طی چند سال آینده، دستگاه‌های مبتنی بر فوتون آنقدر پیچیده شده باشند که بتوانند سخت‌افزارهای پردازشی مدرن را برای وظایف به شدت اختصاصی شده به چالش بکشند.
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات