اپل پتنت مربوط به لایترو را برای استفاده در دوربین آیفون ثبت کرد

سه‌شنبه ۵ آذر ۱۳۹۲ - ۲۰:۴۲
مطالعه 2 دقیقه
امروز اپل موفق به ثبت پتنتی شد که با استفاده از فناوری آن می‌توان فوکوس تصویر را پس از ثبت شدن تغییر داد. شاید تاحال نام استارتاپ Lytro را شنیده باشید، یک شرکت کوچک که دوربین‌های Light-Field آن کار مشابهی را انجام می‌دهند. این فناوری جذاب نظر بسیاری از کمپانی‌های بزرگ را به خود جلب کرده است.
تبلیغات

اما فناوری استفاده شده توسط اپل براساس تکنولوژی plenoptic توسعه داده شده است که نتیجه‌ی مشابهی را ارائه می‌دهد، بطوریکه می‌توان پس از ثبت تصویر فوکوس تصویر را در کامپیتر یا در ابزار ثبت کننده‌ی تصویر تغییر دارد.

پتنت اپل اشاره‌ای نیز به طراحی دوربین‌های لایترو کرده است، اما فناوری به‌کار برده شده در دوربین‌های ساخت اپل تفاوتی را دارا است که کیفیت و رزولوشن تصاویر ثبت شده را در حد امکان بالا می‌برد. در طراحی اپل از یک آداپتور متحرک برای حس‌گر ثبت تصویر و لنز خارجی استفاده شده است که قابلیت استفاده از این دوربین را در دوحالت ممکن می‌کند. یکی از این حالت‌ها ثبت تصاویر با رزولوشن بالا است که همانند تصاویری است که هم‌اکنون آیفون آن‌ها را ثبت می‌کند، حالت دوم ثبت تصاویر با رزولوشن پایین و قابلیت تغییر فوکوس است که دقیقا شبیه تصاویری است که دوربین‌های لایترو ثبت می‌کنند.

این پتنت در سال 2011 ثبت شده است و برخی امکانات ارائه شده توسط این پتنت در آن بیان شده است که از جمله‌‌ی آن می‌توان به تعبیه‌ی این امکان در دوربین تلفن‌های آیفون، یا دوربین‌های سونی QX10 و QX100 که به عنوان یک وسیله‌ی جانبی برای تلفن‌های همراه مورد استفاده قرار می‌گیرد، اشاره کرد.

مطمئنا فاصله‌ی زیادی تا استفاده از این پتنت در دوربین‌ها یا سایر محصولات تولیدی اپل وجود دارد، اما می‌توان انجام تحقیقات و فعالیت اپل در این حوزه را جالب توجه خواند. لایترو قبلا اعلام کرده بود که علاقه‌ای به ارائه‌ی گواهی فناوری خود به سایر تولیدکنندگان ندارد، ازاین‌رو براساس اخبار توشیبا نیز از علاقه‌ی خود برای استفاده از فناوری مشابهی در تلفن‌‌های همراه پرده برداشته است. همچنین به‌احتمال فراوان توشیبا این فناوری را در اختیار سایر تولیدکنندگان قرار خواهد داد. مطمئنا این فناوری می‌تواند همچون ویژگی جالبی در تلفن‌های هوشمند باشد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات