HDMI 2 رسما معرفی شد: پهنای باند 18 گیگابیت بر ثانیه، صدای 32 کاناله و انتقال ویدیوهای 4K با نرخ 60 فریم بر ثانیه

چهارشنبه ۱۳ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۶:۱۹
مطالعه 2 دقیقه
در طول چند سال گذشته، واژه‌ی HDMI را به کررات شنیده‌ایم و این استاندارد ارتباطی حالا به جزئی جدا نشدنی از لپ‌تاپ‌ها و کامپیوترهای شخصی، تلویزیون‌های HD و کنسول‌های بازی تبدیل شده است. مدتی قبل بود که شایعاتی از عرضه‌ی نسخه‌ی دوم آن شنیده می‌شد و امروز بالاخره این خبر رسمیت پیدا کرد. در ادامه با جزئیات بیشتر همراه ما باشید.
تبلیغات

HDMI 2، مستقیما پا در عرصه‌ی نمایش Ultra HD گذاشته و به همراه پشتیبانی همه جانبه از ویدیوهایی با رزولوشن 3820 در 2160 پیکسل، نوید ارتباطی پهن باند و سریع را می‌دهد.

در حقیقت پهنای باند 18 گیگابیتی، مانند جاده‌ای عریض است که انتقال تصاویر ویدیویی 4K با نرخ 60 فریم بر ثانیه را ممکن می‌کند.

صدای 32 کاناله با پشتیبانی از فناوری DAN و افزونه‌های CEC، از جمله دیگر قابلیت‌های HDMI 2 است. خود درگاه از نظر ظاهری تغییری نداشته و کابل‌های قدیمی نیز همچنان قابل استفاده‌ هستند. اما ممکن است برخی از دانگل‌های موجود با درگاه جدید سازگار نباشند.

HDMI تنها نیست و درگاه‌های دیگری نیز برای انتقال تصاویر وجود دارند. امروزه بسیاری از نمایشگرها حداقل یک درگاه DisplayPort دارند. نسخه 1.2 این درگاه از رزولوشن 4K با نرخ 60 فریم در ثانیه با عمق رنگ 30 بیت پشتیبانی می‌کند. پهنای باند DisplayPort 1.2 به 21.6 مگابیت در ثانیه می‌رسد که حتی از HDMI 2.0 نیز بیشتر است.

تاندربولت که توسط اینتل توسعه داده می‌شود نیز با پهنای باند 20 گیگابیت در ثانیه کار می‌کند، اما هنوز این درگاه آنطور که باید و شاید مورد توجه تولیدکنندگان سخت افزاری قرار نگرفته است.

با شروع نمایشگاه IFA 2013 تا 3 روز دیگر، اطلاعات بیشتری بدست خواهیم آورد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات