اپل در iOS 7 از کنترلر‌های بازی پشتیبانی می‌کند؛ ورود جدی‌تر آیفون و آیپد به دنیای سرگرمی

چهارشنبه ۲۲ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۱:۳۵
مطالعه 4 دقیقه
برای اولین بار از زمانی که اپل، فروشگاه اپ‌استور خود را در سال 2008 افتتاح کرد، به نظر می‌رسد که در‌های iOS به روی کنترلرهای سخت‌افزاری بازی گشوده خواهد شد که تجربه بازی کردن با کنسول‌های رایج بازی مانند ایکس‌باکس و پلی‌استیشن، اما به شیوه‌ای متفاوت و توسط دستگاه‌‌های قابل حمل این کمپانی مانند آیفون و آیپد را برای کاربران به ارمغان خواهد آورد.
تبلیغات

اگر به دقت به ماجرا بنگریم، یک جریان بسیار بزرگ و انقلابی در راه است. از این پس توسعه دهندگان بازی می‌توانند بازی‌های خود را بر مبنای کنترلرهای تایید شده توسط اپل بسازند و از این طریق، بسیاری از محدودیت‌های موجود در زمینه بازی در iOS نیز از بین خواهند رفت؛ همچنین احتمالا در آینده نزدیک شاهد فروش سخت‌افزارهای اضافی از این دست که مخصوص گجت‌های اپل طراحی شده‌اند خواهیم بود.

اگر به خاطر داشته باشید، اپل در کنفرانس دوشنبه شب خود در یکی از اسلایدها به موردی اشاره کرد که اکنون و پس از دو روز تحقیق و بررسی اطلاعات بیشتری در مورد آن بدست آورده‌ایم. قابلیت کنترلر بازی MFI در SDK جدیدی که قرار است برای iOS منتشر شود. اما MFI چیست و به چه معناست؟

controllers 560

MFI یک برنامه صدور مجوز برای اضافه شدن سخت‌افزارهای اضافی است که توسط توسعه دهندگانی به غیر از اپل تولید می‌شوند. با اضافه شدن قابلیت پشتیبانی مستقیم از این موضوع در SDK جدید اپل، یک مشکل بزرگ از جلوی پای غول کوپرتینو برداشته خواهد شد و آن این است که تا پیش از این بسیاری از تولیدکنندگان کنترلر بازی نمی‌توانستند از سخت‌افزار تولیدی خودشان در محصولی مانند آیفون استفاده کنند؛ زیرا اپل تمامی راه‌ها را مسدود کرده بود. اما با این حرکت جدید، می‌توان امیدوار بود که اکنون، این مشکل به طور کامل برطرف شود. در iOS 7، یک رابط جدید قرار دارد که تمامی توسعه‌دهندگان می‌توانند با پیروی کردن از آن به موفقیت‌های عظیم در زمینه بازی (چه در قسمت نرم‌افزار و چه در قسمت سخت‌افزار) دست یابند. شعار اپل در این زمینه این است:

یک بار بساز، همه جا اجرایش کن.

نکته قابل توجه دیگر این است که یکی از توسه دهندگان سخت‌افزاری یک راهنمای توسعه کنترلر بازی مخصوصiOS 7 دریافت کرده که یکی از تصاویر موجود در آن را در تصویر ابتدای مطلب مشاهده می‌کنید. با مشاهده آن تصویر کاملا مشخص می‌شود که در ذهن اپل چه می‌گذرد. یک مدل از کنترلر‌ها درست بر روی قسمت جلویی دستگاه قرار می‌گیرد و مدل دوم مربوط به کنترلری است که درست شبیه به گیم پدهای رایج در بازار می‌باشد و از طریق بلوتوث به دستگاه متصل می‌شود.

apple-tv-with-game-controller

چه کسی می‌تواند جلوی جولان دادن اپل را در بازار کنسول‌های سرگرمی خانگی بگیرد؟

اگر قدری بیشتر به استراتژی جدید اپل دقت کنیم و وقایع و رویدادهای چند سال اخیر این کمپانی در این زمینه را مد نظر دنبال کنیم به نکات جالبی دست خواهیم یافت. نکته اول: قطعا هدف اپل از انجام این کار بسیار فراتر از صدور مجوز برای اضافه کردن کنترلرهای سخت‌افزاری است. نکته دوم: اپل در iOS 5 قابلیت AirPlay را اضافه کرد و کاربران می‌توانستند با استفاده از آن و همچنین خرید یک دستگاه Apple TV به قیمت 99 دلار، تمامی بازی‌های موجود در گجت‌های مبتنی بر iOS را به راحتی از طریق تلویزیون‌های خانگی خود انجام دهند. نکته سوم: حال که اپل مجوز استفاده از کنترلر‌های سخت‌افزاری مخصوص بازی را صادر کرده، واقعا چه کسی می‌تواند جلوی حضور مقتدرانه آنها در صنعت بازی را بگیرد؟ قطعا شما نیز با من هم عقیده‌اید که بسیاری از دارندگان کنسول‌های بازی رایج و مشهور بازار، از آیپاد، آیفون و آیپد نیز استفاده می‌کنند و چند ده هزار عنوان بازی برای iOS وجود دارد که به خودی خود بازار این سیستم عامل را گرم می‌کند و همچنین به طور هوشمندانه‌ای اپل را به سوی بازار وسوسه کننده بازی رهنمون می‌سازد.

نکته آخر این‌که، در حال حاضر برای انجام بازی توسط دستگاه‌های تولیدی اپل، تنها داشتن یک دستگاه آیپاد به همراه Apple TV کفایت می‌کند که خرید آن‌ها چیزی در حدود 328 دلار هزینه در بر خواهد داشت. حال این سونی و مایکروسافت هستند که باید بیش از پیش مراقب باشند؛ درست است که اپل تقریبا دیر وارد این معرکه می‌شود، اما نباید فراموش کرد که این شرکت در طی چند سال گذشته نشان داده که در زمینه بازاریابی و بازارسازی بسیار موفق عمل می‌کند.

نظر شما در این مورد چیست؟ آیا اپل می‌تواند رقیب سرسختی برای سونی و مایکروسافت باشد؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات