اپل پتنتی برای انتقال فایل توسط NFC منتشر کرد، چیزی شبیه به S Beam در گلکسی‌ها

سه‌شنبه ۱۴ خرداد ۱۳۹۲ - ۲۳:۲۷
مطالعه 3 دقیقه
در یکی از پتنت‌های قدیمی اپل که به سال 2009 مربوط می‌شود و به تازگی مورد بازبینی قرار گرفته، مطالب جالبی در خصوص جابجایی و همگام‌سازی دو وسیله‌ی الکترونیکی از طریق ارتباط میدان نزدیک یا NFC صحبت شده بود. در ادامه می‌خواهیم با این روش آشنا شویم و ببینیم اپل چه فکری در سر دارد.
تبلیغات

این روش انتقال فایل چندان جدید نیست چرا که مدت‌هاست در برخی از محصولات گلکسی سامسونگ کاربرد این روش انتقال فایل را شاهد هستیم. بنابراین با در نظر گرفتن اوضاع پیچیده‌ی رقابت اپل و سامسونگ، اهمیت این پتنت قدیمی افزایش یافته است. امروز هم دفتر پتنت‌ها و علائم تجاری ایالات متحده‌ی آمریکا پتنتی منتشر کرده و بر این مهم صحه گذاشته است.

در پتنت منتشر شده از یک راه آسان برای انتقال داده بین محصولات همراه و دسکتاپ صحبت شده و عنوان آن «روش و سیستمی برای انتقال ساده‌ی اطلاعات» می‌باشد. در توضیحات 84 صفحه‌ای این پتنت، روش همگام‌سازی اطلاعات بین دو محصول اپلی به صورت بی‌سیم و از طریق ارتباطات میدان نزدیک، توضیح داده شده است. این سیستم تا به حال در هیچ یک از محصولات اپل به کار نرفته ولی قابلیت نام‌آشنای S Beam در محصولات سامسونگ که دارای NFC هستند، به کمک همین روش ایجاد شده است.

اپل در پتنت خود این‌گونه توضیح می‌دهد:

چنین انتقال اطلاعات ساده‌ای شامل شروع ارتباط دو ابزار از طریق ارتباطات میدان نزدیک (NFC) می‌شود.سپس اطلاعات مربوط به برنامه‌های اجرا شده در دو نرم‌افزار ذخیره می‌شود. انتقال اطلاعات به غیر از NFC نیز ممکن است از طریق ارتباطی با پروتکل P2P صورت بگیرد.

به بیان دیگر حتی یک کانکشن ساده‌ی Wi-Fi یا بلوتوث هم می‌توانند وظیفه‌ی انتقال داده را بر عهده بگیرند.

2apple

اما به کاربردهای این روش اشاره کنیم، به عنوان مثال کاربر می‌تواند از طریق گوشی آیفون، در کامپیوتر مک خود کلیک نماید چرا که انتقال هر نوع داده‌ای امکان‌پذیر است، موقعیت لمس صفحه نیز یکی از اطلاعات ساده می‌باشد.

NFC دو ابزار را تشخیص می‌دهد و ارتباط بی‌سیم از طریق وای‌فای را راه‌اندازی می‌کند تا اطلاعات از کامپیوتر دسکتاپ به وسیله‌ی همراه ارسال شود.

این پتنت در راستای شایعه‌ی جدیدی است که در مورد انتقال ساده‌ی فایل در سیستم عامل iOS 7 شنیده‌ایم، درست شبیه به AirDrop، البته یک پتنت دیگر هم برای انتقال فایل در مواقعی که دو ابزار نزدیک هم هستند، توسط اپل منتشر شده است.

1apple

با وجود اینکه در حال حاضر S Beam محصولات سامسونگ به آروزی اپل نزدیک‌تر است، یک محدودیت هم در آن وجود دارد. اس بیم تنها برای انتقال فایل‌های مالتی‌مدیا مثل عکس‌ها و ویدیوها کاربرد دارد، اما اپل سایر فایل‌ها از جمله فایل‌های موسیقی را هم هدف قرار داده است.

این پتنت هم مثل بسیاری از پتنت‌های دیگر، به مرحله‌ی کاربرد در محصولات اپل نرسیده است. اما یک مسأله‌ی مهم در مورد نسخه‌ی یعدی آیفون را روشن می‌کند و آن احتمال وجود تراشه‌ی NFC است. چیزی که در آیفون 5 وجود ندارد و از نقاط ضعف آن به شمار می‌رود.

احتمال دیگری هم وجود دارد که مربوط به دعوای حقوقی و پتنتی سامسونگ و اپل است. شاید اپل از این پتنت به عنوان بخش دیگری از مهمات پتنتی خود علیه رقیب استفاده کند و باز هم شاهد شکایتی جدید باشیم.

شما چطور فکر می‌کنید؟ آیا آیفون بعدی مثل بسیاری از گوشی‌های امروزی دارای تراشه‌ی ارتباط میدان نزدیک یا NFC است یا اپل برای غلبه بر رقیب از حق اختراع خود صحبت خواهد کرد؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات