حسگرهای دوربین ساخته شده از «گِرافِن»، 1000 برابر بیشتر از حسگرهای رایج به نور حساس‌اند

جمعه ۱۰ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۹:۴۰
مطالعه 2 دقیقه
درست زمانی که ما مشغول سر و کله زدن با مفاهیمی همچون «اولتراپیکسل» جهت بالا بردن کیفیت عکس‌ها هستیم، دانشمندان سنگاپوری مشغول تحقیق روی ساخت حسگری هستند که احتمالاً شاخه تصویربرداری و عکاسی را با تغییری شگرف رو‌به‌رو می‌سازد. در ادامه با زومیت همراه باشید.
تبلیغات

محققان در دانشگاه صنعتی نان‌یانگ سنگاپور توانستند یک حسگر تصویری را که از «گرافن» - یک دگرشکل کربن - بسازند. این حسگر در شرایط مساوی 1000 برابر بیشتر از حسگرهای تجاری، موسوم به CMOS و CCD نسبت به نور حساس‌ است و در عین حال نزدیک به 10 برابر کمتر از حسگرهای ذکر شده انرژی مصرف می‌کند.

قرار است تا از این حسگر در تجهیزات نظارتی و همچنین ماهواره‌ها استفاده شود و در نهایت به سمت استفاده انبوه در دوربین‌های تجاری خواهد رفت. محققان قول داده‌اند که هزینه تولید این حسگر تا 5 برابر ارزان‌تر از هزینه تولید حسگرهای رایج تمام شود که این به خودی خود بسیار جالب و در عین حال کاربردی خواهد بود. به نظر می‌رسد که استفاده از «گرافن» روز به روز در حال افزایش است زیرا اخباری مبنی بر تولید باتری‌های ساخته شده از این ماده به گوش می‌رسد که بسیار بیشتر از باتری‌های رایج عمر می‌کنند و استفاده از آن‌ها در گوشی‌های هوشمند نیز به صرفه خواهد بود. به هر حال امیدواریم به‌زودی شاهد حضور گسترده این حسگرها در بازار فناوری باشیم.

نظر شما در مورد این حسگر چیست؟ آیا استفاده از آن در محصولات فناوری امروزی باعث افزایش کیفیت تصاویر ضبط شده خواهد شد؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات