هجوم مورچه‌های دیوانه‌ای که تجهیزات الکتریکی می‌خورند!

سه‌شنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۳:۴۴
مطالعه 2 دقیقه
یورش تازه‌ای از مورچه‌هایی که مدارات الکتریکی را می‌خورند در جنوب شرقی ایالات متحده، موجی از وحشت را در بین ساکنان به وجود آورده است. اگر شما هم مثل ما از این موضوع تعجب کرده‌اید با این خبر عجیب همراه باشید!
تبلیغات

تام رسبری، متخصص کنترل و دفع آفات در این منطقه از امریکا معتقد است، «این مورچه‌ها که مردم آن‌ها را به مورچه‌های رسبری (Rasberry) می‌شناسند، یکی از بدترین حشراتی است که در این بخش از امریکا وجود دارد و مردم مرتباً بآ آن‌ها دست به گریبان هستند».

جالب است بدانید، «دیوانه» لقب دیگر این مورچه‌ها است، چرا که آن‌ها در هنگام جستجو به دنبال غذا، حرکاتی غیر خطی و تصادفی دارند که بر خلاف رویکرد سایر مورچه‌ها است. گفتنی است اغلب مورچه‌ها از حرکات خطی برای انتقال مواد غذایی به لانه بهره می‌برند.

از این گذشته، تحقیقات تازه‌ای که در آوریل سال جاری صورت گرفته است، و در ژورنال علمی تهاجم‌های بیولوژیک منتشر شده، نشان می‌دهد که این مورچه‌های دیوانه با نام علمی Nylanderia fulva ، از سایر نمونه‌های مورچه‌های مهاجم خطرناک‌تر هستند.

ادوارد لبرن، یکی از محققان دانشگاه تگزاس اذعان می‌کند، «زمانی که با مردم منطقه‌ی مورچه زده صحبت می‌کنیم، آن‌ها دیگر گونه‌های مورچه‌های مهاجم، یعنی مورچه‌های آتشین را ترجیح می‌دهند». این محقق همچنین می‌افزاید:

مورچه‌های آتشین از همه جهات رفتار بهتری دارند، آن‌ها حشراتی مودب‌‌ هستند که در حیات خانه‌مان وجود دارند و کاری به کارمان ندارند؛ و تنها زمانی که سر به سرشان بگذارید شما را آنچنان گاز می‌گیرند که دادتان به آسمان‌ها برود.

مشکل اینجاست که مورچه‌های دیوانه، تنها به محوطه‌ی حیات یا جنگل محدود نمی‌شوند، بلکه از دیوارها گذشته و وارد خانه‌ی مردم شده و به تجهیات الکتریکی دیوانه‌وار هجوم می‌برند. چرا که تجهیزات الکترونیکی و وسایل منزل، آن‌ها را به خود جلب می‌کنند. گرچه هنوز نمی‌دانیم علت چیست، اما احتمالاً این مورچه‌ها به میدان‌های الکترومغناطیسی یا گرمای ناشی از جریان برق‌، جذب می‌شوند.

زمانی هم که به یک وسیله‌ی الکتریکی متمایل می‌شوند، همه چیز را گاز گرفته و به آن می‌رسند؛ و حتی از سیم‌ها و تجهیزات الکتریکی داخلی وسیله نیز چشم پوشی نمی‌کنند. تازه زمانی هم که الکتریسیته آن‌ها را آزار می‌دهد، ترکیبی از خود آزاد می‌کند و کمک دیگر همنوعانشان را طلب می‌کنند. در نتیجه با جمعیت زیادی از مورچه‌ها مواجه می‌شویم که حتی می‌توانند موجب بروز اتصالی در وسیله برقی شوند! از این گذشته، جسد بی‌جانشان هم به تجهیزات حساس الکتریکی آسیب می‌رساند.

جالب اینکه این مورچه‌ها حتی به پایگاه فضایی جانسون نیز حمله‌ور شدند، به همین خاطر متخصصان ناسا نا گریز از اقدامات پیشگیرانه برای مقابله با صدمات وارده شدند. در منبع این مقاله فایل ویدئویی قرار دارد که نحوه‌ی هجوم این مورچه‌ها را به یک موشواره بی‌جان رایانه نشان می‌دهد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات