در جام جهانی 2014 از تکنولوژی تشخیص عبور توپ از خط دروازه (GLT) استفاده خواهد شد

جمعه ۴ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۸:۲۱
مطالعه 3 دقیقه
طی هفته اخیر، فدراسیون جهانی فوتبال اعلام کرد که در جام جهانی 2014 برزیل از Goal-Line Technology استفاده خواهد کرد. تشخیص عبور توپ از خط دروازه همواره امری چالش برانگیز برای داوران بوده و به‌همین‌دلیل، بسیاری معتقدند باید از چنین فناوری‌هایی بهره جست. فیفا در ابتدا چندان روی خوشی به استفاده از فناوری در فوتبال نشان نمی‌داد، اما در سال‌های اخیر این سیاست فیفا دستخوش تغییر شده و به‌زودی نخستین جام جهانی با کمک تکنولوژی GLT را شاهد خواهیم بود.
تبلیغات

فیفا این هفته تأیید کرد که در جام جهانی 2014 برزیل برای اولین بار در تاریخ این مسابقات از تکنولوژی خط دروازه استفاده خواهد نمود.

این تکنولوژی برای اولین در جام باشگاه‌های جهان در ماه دسامبر گذشته مورد استفاده قرار گرفت و در جام کنفدراسیون‌ها در تابستان پیش رو نیز دوباره این تجربه تکرار خواهد شد تا یک سال پیش از جام جهانی، این تکنولوژی در مسابقات مهم درس خود را پس دهد.

طی مدت طولانی که از عمر این ورزش پرطرفدار می‌گذرد، بسیاری از بازی‌های مهم در فوتبال به خاطر همین موضوع تشخیص عبور توپ از خط با مشکل مواجه شده و بعضا تشخیص نادرست داور منجر به تغییر سرنوشت تیم‌ها گشته است. تشخیص توپ‌هایی که به شکل مرزی از خط می‌گذرند کاری بسیار دشوار است، چراکه برای اعلام عبور توپ از خط باید توپ به‌طور کامل از خط عبور کرده باشد و تمام توپ در داخل دروازه باشد. تشخیص چنین وضعیتی برای داور بسیار دشوار است و باید در زوایه دید خاصی جایگیری کند که بتواند درست تصمیم بگیرد.

فیفا در بخشی از بیانیه اخیر خود آورده است:

پس از پیاده‌سازی موفق این تکنولوژی در مسابقات جام باشگاه‌های جهان در ژاپن، حالا فیفا تصمیم گرفته که از Goal-Line Technology-GLT در جام کنفدراسیون‌ها در برزیل و جام جهانی 2014 در همین کشور استفاده کند... هدف ما این است که از GLT برای کمک رساندن به داوران استفاده نماییم. قصد داریم این سیستم را در همه استادیوم‌ها نصب کرده و با کمک داوران پیش از مسابقات آن‌ها را آزمایش نماییم.

فیفا برای انتخاب سیستم مورد نیاز خود چندین گزینه را پیش رو دارد. بنا به گزارش BBC، سیستم‌هایی چون GoalRef و Hawk-Eye در کنار چند کمپانی دیگر که محصولات خود را به فیفا ارائه کرده‌اند، مورد بررسی قرار خواهند گرفت. انتظار می‌رود که فیفا در ماه آوریل تصمیم خود را قطعی کند.

درحالی‌که GoalRef و Hawk-Eye هر دو نتایج مشابهی را ارائه کرده‌اند و رقابت بسیار نزدیکی از لحاظ دقت دارند، ولی هر کدام از شیوه‌های کاملاً متفاوتی بهره برده‌اند.

Hawk-Eye که کمپانی سونی مالک آن است، از دوربین‌های ویدئویی سریعی که در زاویه‌های مختلف تعبیه می‌شوند، برای تعیین موقعیت دقیق توپ استفاده می‌کند.

GoalRef که توسط کمپانی آلمانی Fraunhofer تولید شده، از حسگرهای مغناطیسی برای تشخیص گل شدن توپ بهره می‌برد.

نظر شما درباره تکنولوژی GLT و استفاده از آن در مسابقات جام جهانی 2014 چیست؟ آیا به این تکنولوژی می‌توان اطمینان کرد؟ یا شاید هم جزو آن دسته از افرادی هستید که با حضور تکنولوژی در فوتبال مخالفید و معتقدید اشتباه داوری بخشی از ورزش است؟ در بخش نظرات ما و دوستانتان را همراهی کنید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات