صفر مطلق (کلوین)، دیگر مطلق نیست!

جمعه ۱۵ دی ۱۳۹۱ - ۲۰:۰۳
مطالعه 2 دقیقه
فیزیکدانان توانسته‌اند در شرایطی خاص و با استفاده از میدان‌های مغناطیسی و لیزری به دمایی کمتر از صفر مطلق دست یابند. هر چند این مقدار فقط چند میلیاردم کلوین از صفر مطلق کمتر است، ولی به هر حال مطلق بودن صفر کلوین را به چالش کشیده است.
تبلیغات

دانشمندان مجبور به بازنویسی قوانین فیزیک شده‌اند، چرا که توانسته‌اند به دمایی پایین‌تر از صفر کلوین یا صفر مطلق دست‌ یابند. فیزیکدانان دانشگاه لودویگ ماکسیمیلیان آلمان با استفاده از اتم‌های پتاسیم و تشکیل یک شبکه استاندارد از آنها (بوسیله میدان‌های مغناطیسی و لیزرها) نوعی گاز کوانتومی را تولید کرده‌اند. وقتی میدان‌های مغناطیسی به طور ناگهانی تنظیم می‌گردند، اتم‌ها از سطح پایین انرژی به بالاترین سطح انرژی ممکن تغییر وضعیت می‌دهند.

این تغییر ناگهانی (که با استفاده از میدان‌های لیزری ثابت نگه داشته می‌شود) منجر به ایجاد دمایی می‌گردد که فقط چند میلیاردم کلوین از صفر مطلق کمتر است.

در صورتی که بتوان به دمای کمتر از صفر کلوین رسید، ممکن است فرم‌های جدیدی از ماده کشف گردد

در صورتی که بتوان به دمای کمتر از صفر کلوین رسید، ممکن است در آزمایشگاه‌ها فرم‌های جدیدی از ماده کشف گردد، اما این کار عوارض جانبی هم دارد. در حالت عادی یک توده اتم به خاطر وجود نیروی گرانش به سمت پایین جذب می‌گردد، اما این امکان وجود دارد که برخی اتم‌ها در صورتی که به دمای کمتر از صفر مطلق برسند، به جای پایین آمدن در فضا معلق شده و بالا بروند. همچنین در این شرایط اتم‌ها با از هم گسیختگی، انرژی تاریک (که عامل اصلی انبساط جهان است) ایجاد می‌کنند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات