احتمال جریمه چند میلیارد دلاری سامسونگ به خاطر منع فروش محصولات اپل در اروپا

شنبه ۹ دی ۱۳۹۱ - ۱۶:۰۸
مطالعه 3 دقیقه
حقوق‌دانان کمیسیون اروپایی در حال بررسی طرحی هستند که به موجب آن می‌توانند شرکت سامسونگ را به خاطر تلاش این کمپانی در استفاده از استانداردهای ضروری اختراع ثبت شده یا (SEPs) و مقابله با شرکت اپل به پرداخت جریمه‌ی سنگین چند میلیارد دلاری محکوم کنند.
تبلیغات

سامسونگ، غول الکترونیکی کره جنوبی، به خاطر تلاش برای استفاده از استانداردهای ضروری اختراع ثبت شده در فناوری 3G و منع فروش محصولات اپل در اروپا به احتمال زیاد با جریمه‌های سنگینی از سوی کمیسیون اروپایی رو‌به‌رو خواهد شد. از سوی دیگر، بخش موبایل شرکت موتورولا که بخشی از مالمیک گوگل به شمار می‌رود نیز درمعرض جریمه‌ی مشابهی قرار دارد. پیش‌تر موتورولا به دلیل استفاده مایکروسافت از فناوری وای-فای و استاندارد ویدئویی H.264 در محصولات خود، کنسول بازی Xbox 360 را با منع فروش مواجه ساخته بود.

هر دوی این شرکت‌ها ممکن است در امریکا نیز با جرایم مشابهی رو‌به‌رو شوند. کمیسیون تجارت فدرال در اوایل ماه دسامبر جاری در جلسه‌ای به بحث و بررسی موضوعات مطرح شده بین موتورولا و اپل پرداخت. که نهایتاً کمیسیون به این نتیجه رسید که موتورولا از استانداردهای ضروری اختراع ثبت شده استفاده کرده است. همچنین پرونده‌ی استفاده‌ی سامسونگ از استانداردهای ضروری اختراع ثبت شده علیه اپل نیز توسط وزارت دادگستری ایالات متحده مورد بررسی قرار گرفته است.

از طرف دیگر، بازوی رقابتی کمیسیون اروپایی که توسط خوآکین آلمونیا اداره می‌شود در بیانیه‌ای رسمی که جمعه‌ی گذشته منتشر شد در این باره اعتراض کرده است. گفتنی است، میزان جرائم بالقوه شرکت‌ها در این خصوص می‌تواند تا 10 درصد از گردش مالی بین‌المللی آن‌ها را شامل شود؛ که در پرونده‌ی سامسونگ با توجه به اینکه تحقیقات کمیسیون از ژانویه آغاز شده و همچنین گردش مالی آن‌ها رقم 148 میلیارد دلار در سال 2011 بوده‌ است، جریمه‌ی مربوطه بالغ بر 15 میلیارد دلار خواهد شد.

سامسونگ و اپل مدتهاست که در دادگاه‌های مختلف در اقصی نقاط دنیا بر سر منع فروش محصولات رقیب با یکدیگر می‌جنگند. اپل می‌کوشد تا رقیب را به تخلف از اختراعات ثبت شده‌ایی که بخشی از استاندارد ساخت محصولات الکترونیکی نیستند متهم کند؛ قابلیت‌هایی نظیر «لمس دو انگشتی صفحه و بزرگ‌نمایی» در گوشی‌های هوشمند صفحه لمسی و نیز پتنت‌های مربوط به طراحی و ظاهر محصول. اپل می‌کوشد تا نه‌تنها رقیب کره‌ای خود را در این زمینه‌ها محکوم کند، بلکه از فروش محصولات سامسونگ نیز ممانعت قانونی به عمل آید.

از سوی دیگر سامسونگ مرتباً در تلاش برای استفاده از استانداردهای ضروری اختراع ثبت شده‌اش است، که با پتنت‌های مربوط به اپل تفاوت دارد. درحالی‌که اپل معتقد است حتی در صورت رعایت چهارچوب‌ها، این پتنت‌های سامسونگ تنها در بهره از فناوری 3G متفاوت هستند. اگر دو طرف دارنده پروانه و استفاده کننده از آن نتوانند به رقمی پرداختی خاصی توافق کنند، این مورد قانوناً وظیفه‌ی دادگاه صالحه خواهد بود تا به عدد منصفانه‌ای دست‌یابد. کمیسیون اروپایی در این زمینه اذعان می‌کند که دو طرف نتوانستند بر سر مبلغ خاصی به توافقی برسند.

جالب اینکه، چند روزی پیش از آنکه همه چیز به ضرر سامسونگ تغییر کند، این شرکت اعلام کرد که در حال ملغای تقاضای منع فروش آیفون و آیپد در اروپا است، گرچه پرونده‌ی حقوقی درخواست غرامت از اپل همچنان به قوت خود باقی خواهند ماند. کره‌ای ها همچنین پیگیر استانداردهای ضروری اختراع ثبت شده‌ی خود در دیگر نقاط جهان از جمله امریکا، آسیا و استرالیا نیز هستند.

در حال حاضر، ازآنجاکه اپل مایل به پرداخت هزینه‌ی مربوط به پتنت‌های سامسونگ است، تقاضای شرکت کره‌ای برای منع فروش محصولات اپل در کمیسیون اروپایی ناموجه طلقی شده و موجب «از بین رفتن روح رقابت» می‌گردد. در حال حاضر سامسونگ می‌تواند در مدت زمان مشخص شده نسبت به تسلیم اعتراض خود اقدام کند، و پس از آن است که این کمیسیون تصمیم نهایی را اتخاذ می‌کند؛ حکمی که می‌تواند شامل وضع جریمه‌ی نقدی یا سایر اقدامات قانونی باشد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات